2008-08-18, 22:28
Medlem
trisslottens avatar
Experimenterar lite med mäsk cider. Har inga som helst förväntningar på detta det är kul att prova på. Sen för man lära sig av sina misstag och försöka igen.
Citera
2008-08-19, 00:13
Medlem
zappiss avatar
en liten sats i plastisen Går bara bra (än så länge )
Citera
2008-08-19, 06:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trisslotten
Experimenterar lite med mäsk cider. Har inga som helst förväntningar på detta det är kul att prova på. Sen för man lära sig av sina misstag och försöka igen.
Mäsk cider låter som ett misstag redan där i namnet på vad du gör.
Citera
2008-08-19, 13:42
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Mäsk cider låter som ett misstag redan där i namnet på vad du gör.
Kanske låter fel i namnet, men mäsk o vin görs ju i stort sett identiskt.
Kan nog bli bra!
Citera
2008-08-19, 14:37
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
10-literssats
1 Coopers IPA
500g Ljust maltextrakt

Funderar fortfarande på hur jag ska göra med humle och jäst.

Har Wyeast London Ale och Safeale hemma. Och Northern Brewer och Cascade-humle hemma...

Jag gillade faktiskt Safealen bättre än London ale (III). Bränn igång en bra förkultur av 12.5g Safeale. Släng i kanske 15g northern på 60 för att få upp beskan, sen 15 smak och 20 arom av cascade för att få en fin citruston.
Citera
2008-08-19, 22:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn87
Kanske låter fel i namnet, men mäsk o vin görs ju i stort sett identiskt.
Kan nog bli bra!
Att nämna mäsk och vin i samma mening är inte rätt heller.

Vin är nått som man kan dricka av och njuta utan ett långt toalett besök.

Mäsk dricker fjortisar och alkisar.
Citera
2008-08-19, 23:04
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Jag gillade faktiskt Safealen bättre än London ale (III). Bränn igång en bra förkultur av 12.5g Safeale. Släng i kanske 15g northern på 60 för att få upp beskan, sen 15 smak och 20 arom av cascade för att få en fin citruston.

Så här blev det:
Malt
1 Burk (1700g) Coopers IPA
500g Ljus Spraymalt

Humle
15g Northern Brewer, 15 min
15g Cascade, 1 min
12g Cascade, Dry hop

Jag tyckte Coopersatsen hade tillräckligt med beska så jag hade inte i någon extra bitterhumle.

Jäst
Wyeast London Ale (1,5l förkultur) Den hade legat ett tag så jag ville bli av med den.

OG blev 1,070, Kanske lite väl högt?

Så nu är det bara att vänta.
Citera
2008-08-19, 23:52
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Så här blev det:
Malt
1 Burk (1700g) Coopers IPA
500g Ljus Spraymalt

Humle
15g Northern Brewer, 15 min
15g Cascade, 1 min
12g Cascade, Dry hop

Jag tyckte Coopersatsen hade tillräckligt med beska så jag hade inte i någon extra bitterhumle.

Jäst
Wyeast London Ale (1,5l förkultur) Den hade legat ett tag så jag ville bli av med den.

OG blev 1,070, Kanske lite väl högt?

Så nu är det bara att vänta.

Ja jävlar, glömde att de där förvuxna konservburkarna faktiskt var förhumlade. My bad, var längesen jag gjorde en sån. Tja, skall det vara en IPA så bör du ju kräma i lite med styrkan. Dock förstår jag faktiskt inte riktigt varför du använde Northern till smak. Du får rätta mig om jag har fel men har starkt för mig att northern används till beska av aromgiva. Passar sig inte riktigt till smak. Men som sagt var, kan vara jag som minns fel.
Citera
2008-08-20, 00:17
Medlem
Yetms avatar
Missförstod vad du skrev.

Här är vad jag läste om den...
"A hop with a very mild, clean, neutral flavour which can be used in all types of beer, with no harshness of palate" ...borde väl funka??
Senast redigerad av Yetm 2008-08-20 kl. 00:31.
Citera
2008-08-20, 00:55
Medlem
Yetms avatar
Och blir den inte bra så gör det inte så mycket. Jag härdade mig förra helgen med Arboga 10,2. Så nu kan jag dricka vad som helst.
Citera
2008-08-27, 15:03
Medlem
Yetms avatar
Ska tappa om min IPA till sekundärjäsning idag. Jag tänkte tillsätta gelatin som klarning med, hur gör jag det. Jag tog ut en del när jag tog FG och provade på, men gelatinet la sig bara som en seg hinna uppepå ölet. Jag löste gelatinet i vatten och hällde i. Ska jag röra i det eller hur ska jag göra. Har ju bara gjort stouts innan och då har jag inte använt klarningsmedel, det syns ju ändå inte...

edit: det fungerade helt okej med Northern Brewer, även om Casecade givetvis hade varit bättre.
Citera
2008-08-27, 16:49
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ska tappa om min IPA till sekundärjäsning idag. Jag tänkte tillsätta gelatin som klarning med, hur gör jag det. Jag tog ut en del när jag tog FG och provade på, men gelatinet la sig bara som en seg hinna uppepå ölet. Jag löste gelatinet i vatten och hällde i. Ska jag röra i det eller hur ska jag göra. Har ju bara gjort stouts innan och då har jag inte använt klarningsmedel, det syns ju ändå inte...

edit: det fungerade helt okej med Northern Brewer, även om Casecade givetvis hade varit bättre.

Tja, jag har aldrig använt gelatin, har aldrig sett nåt behov av det. Drack upp den sista av min första tappning sommarlager igår. Den var kristallklar efter nån månad på flaska. Trots att jag haft stora problem med varmdruv och allmännt dis i grönölet. Skulle gissa att det smartaste är att lösa upp gelatin i varmt vatten som du häller ner i ölet under omrörning. Skit i klarningsmedel nästa gång och låt ölet sätta sig ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in