2008-08-14, 01:30
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Väldigt viktig, du kommer tyvärr inte att uppnå lagerkaraktär i rumstemperatur. När du kommer ner mot 14-15 finns det vissa jästsorter som kan uppnå det, men annars är det bättre att satsa på att brygga en ale.

Jaha, då blir det att köpa ett begagnat kylskåp eller något åt det hållet. Hur många veckor bör en ljus lager lagras?
Citera
2008-08-14, 02:00
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jaha, då blir det att köpa ett begagnat kylskåp eller något åt det hållet. Hur många veckor bör en ljus lager lagras?

Tja, personligen skulle jag kört två veckor primär, två veckor sekundär och sen kanske 4 på flaska.

Edit. Beror ju lite på hur kallt det är, kan hända att den inte är riktigt utjäst efter sekundär. Kolla densiteten för att veta.
Citera
2008-08-14, 02:03
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Skaffa en termostat som du kan ha i ölet som är kopplat till kylen. På så sätt blir det anpassat efter hur varm vätskan är och inte hur varm kylen är. Eftersom jästen producerar värme så varier detta under jäsprocessen. Kan med fördel sänka temperatur ju längre du kommer i processen.
Citera
2008-08-14, 15:36
Medlem
kringlarn87s avatar
Kör min lite småmoddade plastis för tillfället.
Fått ut ca 2.5 liter 40% på 1 dygn hittills.
Citera
2008-08-16, 01:36
Medlem
Yetms avatar
Ska starta en ny 'batch' öl i helgen. Jag kunde inte få tag på utrustning till att köra helmalt. Så det blir som sist, en ölsats som jag bättrar på lite med humle och extra maltextrakt.
Citera
2008-08-16, 15:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Ska starta en ny 'batch' öl i helgen. Jag kunde inte få tag på utrustning till att köra helmalt. Så det blir som sist, en ölsats som jag bättrar på lite med humle och extra maltextrakt.
Det blir rätt bra också
Citera
2008-08-16, 17:00
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm

Kul! Vad blir det för typ? Dra gärna in ett recept eller starta en brygglogg!
Citera
2008-08-16, 18:12
Medlem
Köpte 2 7 dagars vinsatser,en röd och en vit. Iaf så hällde jag upp typ 8 kg varmvatten precis som det stod på receptet sen tillsatte jag socker och fruktsaft och jäst och skit sen drog jag i 10 liter kallvaten precis som det stod men då var ju bara 18 liter i min 25 liters hink så jag fyllde på med 5 liter till bara för att det skulle vara lite mer. Kommer jag få svagare vin nu eller bör jag tillsätta mer socker?
Citera
2008-08-17, 23:29
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Kul! Vad blir det för typ? Dra gärna in ett recept eller starta en brygglogg!

10-literssats
1 Coopers IPA
500g Ljust maltextrakt

Funderar fortfarande på hur jag ska göra med humle och jäst.

Har Wyeast London Ale och Safeale hemma. Och Northern Brewer och Cascade-humle hemma...
Citera
2008-08-18, 00:01
Medlem
håller på att göra min andra mäsksats just nu, som senare ska bli sprit. Den har förmodligen jäst klart imorgon, sen ska jag testa att tillsätta klarningsmedel för att se om kvaliteten på den slutgiltiga produkten blir bättre
Citera
2008-08-18, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Köpte 2 7 dagars vinsatser,en röd och en vit. Iaf så hällde jag upp typ 8 kg varmvatten precis som det stod på receptet sen tillsatte jag socker och fruktsaft och jäst och skit sen drog jag i 10 liter kallvaten precis som det stod men då var ju bara 18 liter i min 25 liters hink så jag fyllde på med 5 liter till bara för att det skulle vara lite mer. Kommer jag få svagare vin nu eller bör jag tillsätta mer socker?

Klart det blir svagare om du spär ut det.

mvh
Citera
2008-08-18, 15:04
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimpen-
Klart det blir svagare om du spär ut det.

mvh

Jag tog i för mycket vatten sist jag gjorde öl. Och det blev svagt och smaklöst. Tänk att du har i för mycket vatten när du gör saft. Så kändes mitt öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in