2008-07-04, 18:25
Medlem
Earthblinds avatar
Just nu står mitt och min polares hembryggda vin hemma hos han och dem väntas på att bli uppdruckna ( 7 dagars persikovin och partyvin med massa socker i )
Citera
2008-07-06, 05:11
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Har ett rosévin från Falcon Crest på klarning nu. Verkar lovande och smakar rätt okej.

Måste bara säga att det blev jävligt gott efter ett par månaders lagring, och då är jag ändå inte särskilt förtjust i vin.
Citera
2008-07-06, 11:53
Medlem
Fluffass avatar
gjorde vin för ett tag sen. köpte en vinsats på EKO visst det lyckades och det smakade bra. nu håller jag på med en mäsk som precis har jäst färdigt och det luktar fan likadant så en sådan vinsats från EKO blir det inte nån mer gång. Som sagt så är min mäsk färdig nu. så det blir la en påse jässtopp om mäsken verkligen är färdig. hoppas på det!
Citera
2008-07-09, 00:15
Medlem
Bloodhounds avatar
Har just nu en sommarlager i jäsning, sätter inget nytt nu i sommar. Under augusti är det tillbaka i verkstaden och bättra på bryggsystemet för att fortsätta med julöl till lagring i samt en värmande höstbelgare.
Citera
2008-07-09, 18:50
Medlem
Yetms avatar
Satte precis min första sats, en irländsk stout på sekundärjäsning. Passade samtidigt på att provsmaka lite och blev väldigt överraskad hur bra det var. Lite kolsyra och lagring så kommer det definitivt vara i klass med en burk Guinness.
Citera
2008-07-09, 22:38
Medlem
gröngölings avatar
Jag petade just igång en IPA, som en förbättrad köpsats. Det är första gången, så få se hur det går...
Citera
2008-07-09, 23:45
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Satte precis min första sats, en irländsk stout på sekundärjäsning. Passade samtidigt på att provsmaka lite och blev väldigt överraskad hur bra det var. Lite kolsyra och lagring så kommer det definitivt vara i klass med en burk Guinness.

Trevligt! Från extrakt eller hemalt? Humlade du själv?
Citera
2008-07-10, 00:49
Medlem
Yetms avatar
Helt på extrakt, köpte en cooper som jag bättrade på med extra maltextrakt och humle. Ville börja så enkelt som möjligt. Ska prova delmäskning så fort humle.se öppnar igen. Så hjälp mig gärna med förslag på vad man kan göra.
Citera
2008-07-10, 01:28
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Helt på extrakt, köpte en cooper som jag bättrade på med extra maltextrakt och humle. Ville börja så enkelt som möjligt. Ska prova delmäskning så fort humle.se öppnar igen. Så hjälp mig gärna med förslag på vad man kan göra.

Tja, personligen tycker jag delmäskningen var ett rätt meningslöst mellansteg. Mitt resultat blev inte överdrivet mycket bättre än satsbrygderna, och var bara ett jävla aber att hålla på med två saker. Enklare att satsa fullt ut på helmäskningen då. Övergången blev faktiskt mycket enklare än jag förväntat mig. Första gången vi (jag och mitt bryggcrew) helmäskade var dagen kolugn. Tidigare hade vi sprungit runt som yra höns med kokande skit lite överallts och allt var kaos (blev iofs gott öl för det mesta) men nu hann vi tom. ta en omgång TP i pauserna vid lakning och crap. Då gjorde vi ändå 3x29 liter.

En klassisk pale ale (bitter) tycker jag är trevlig, lite engelska nobla humlesorter med hyfsad beska och en god fruktig jäst. Pale ale malt som bas med lite biskvidmalt och/eller ljus karamellmalt för att få en rejäl kropp. Kroppen kan också förbättras igenom att förkorta betarasten och snabbt gå upp till ca. 70 grader för att lämna restsötma.
Citera
2008-07-10, 02:06
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Tja, personligen tycker jag delmäskningen var ett rätt meningslöst mellansteg. Mitt resultat blev inte överdrivet mycket bättre än satsbrygderna, och var bara ett jävla aber att hålla på med två saker. Enklare att satsa fullt ut på helmäskningen då. Övergången blev faktiskt mycket enklare än jag förväntat mig. Första gången vi (jag och mitt bryggcrew) helmäskade var dagen kolugn. Tidigare hade vi sprungit runt som yra höns med kokande skit lite överallts och allt var kaos (blev iofs gott öl för det mesta) men nu hann vi tom. ta en omgång TP i pauserna vid lakning och crap. Då gjorde vi ändå 3x29 liter.

En klassisk pale ale (bitter) tycker jag är trevlig, lite engelska nobla humlesorter med hyfsad beska och en god fruktig jäst. Pale ale malt som bas med lite biskvidmalt och/eller ljus karamellmalt för att få en rejäl kropp. Kroppen kan också förbättras igenom att förkorta betarasten och snabbt gå upp till ca. 70 grader för att lämna restsötma.

Frågan är om jag har tid och utrustning för att köra helmalt just nu.
Citera
2008-07-10, 22:47
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Frågan är om jag har tid och utrustning för att köra helmalt just nu.

Tar inte överdrivet mycket längre tid. Det enda vi köpte till första gången var i stort sett en tappkran samt satte ihop två existerande jäskärl till ett lakkärl. Om du har jästunnor över blir väl kostnade kanske 50-100kr, annars 300 vilket du snabbt tjänar in på att slippa köpa extrakt och skit.
Citera
2008-07-20, 23:00
Medlem
Yetms avatar
Klar med mitt öl nu, blev inte jättelyckat. Hade i för lite malt och för lite socker till kolsyran, så det blev ganska blaskigt och halvt avslaget. Så jag kommer nog få tömma ut det mesta och göra nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in