Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Helt på extrakt, köpte en cooper som jag bättrade på med extra maltextrakt och humle. Ville börja så enkelt som möjligt. Ska prova delmäskning så fort humle.se öppnar igen.

Så hjälp mig gärna med förslag på vad man kan göra.

Tja, personligen tycker jag delmäskningen var ett rätt meningslöst mellansteg. Mitt resultat blev inte överdrivet mycket bättre än satsbrygderna, och var bara ett jävla aber att hålla på med två saker. Enklare att satsa fullt ut på helmäskningen då. Övergången blev faktiskt mycket enklare än jag förväntat mig. Första gången vi (jag och mitt bryggcrew) helmäskade var dagen kolugn. Tidigare hade vi sprungit runt som yra höns med kokande skit lite överallts och allt var kaos (blev iofs gott öl för det mesta) men nu hann vi tom. ta en omgång TP i pauserna vid lakning och crap. Då gjorde vi ändå 3x29 liter.
En klassisk pale ale (bitter) tycker jag är trevlig, lite engelska nobla humlesorter med hyfsad beska och en god fruktig jäst. Pale ale malt som bas med lite biskvidmalt och/eller ljus karamellmalt för att få en rejäl kropp. Kroppen kan också förbättras igenom att förkorta betarasten och snabbt gå upp till ca. 70 grader för att lämna restsötma.