2008-04-27, 14:04
Medlem
Edit
Senast redigerad av Zormac 2008-04-27 kl. 14:19.
Citera
2008-04-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Vad använder du för jäst?
Jag hade tänkt använda en rc-212 som jag var helt säker på att jag hade hemma, men när det var dags att slänga i den så kunde jag inte för mitt liv hitta den >_<

Så det vart en noname-jäst eftersom jag inte ville lämna den i 4-5 dagar medans jag väntade på ny jäst. Men jag tror att jag ska kunna få till ett hyffsat resultat med lite längre lagring än vanligt.
Citera
2008-04-27, 22:43
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nallon
Hur gick det med cidern? Jag satte min sats nyss. Väntar med spänning att något ska hända.

Det gick helt riktigt bra Ingen vålsam jäsning men allt gick som det skulle. Dock så fick jag ingen kolsyra i min då jag inte var hemma när det skulle göras. Så allt fick bli utan, men det blev riktigt bra, smakar typ som nåt päronvin jag smakade nån gång.
Citera
2008-04-27, 23:41
Medlem
Linkkas avatar
Har mjöd som väntar på att få sättas i flaskor nu inför valborg
Citera
2008-04-28, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nallon
Hej!

Lite små-dött i forumet här tycker jag. Skulle vara kul om alla berättade vad ni håller på med just nu eller planerar att börja med och hur det går. Vin, Cider, Öl, Mjöd, sprit m.m.

Själv har jag just tappat upp min (livs första) ölsats på flaskor så de kan kolsyrejäsa. Jag gjorde öl på en coopers lagersats, Czech Pils jäst och dextropur. Jag har smakat en öl som var klar, resultatet blev över förväntan (mycket tack vare klyban här på forumet). Men jag har mycket kvar att lära.

Jag har beställt "Ekens Päroncider" och "Chateau 7-dagars Vitt Vin" från PGW ikväll. Får se vilken jag börjar med, det blir nog vinet.

Så, hur går det för er?

Håller som bäst på att destillera brännvin för första gången i mitt liv. Blir riktigt bra, iallafall av att döma hur starkt det är som kommer ut. Det ska späs ut och kolas först innan man kan det drickbart. Men skoj är det! Ska beställa essenser och bland lite egna likörer senare i veckan.
Citera
2008-05-09, 00:03
Medlem
nallons avatar
Satte nyss mitt vita vin, Ekens Château, men ska det verkligen ha en röd/brun färg? Jag som trodde vitt vin skulle vara vitt, men det kanske klarnar. Bubblar på rätt bra.
Citera
2008-05-09, 01:26
Medlem
Nyss börjat en liten sats björksavs-mjöd.

Vi tappade upp ca 4 liter sav som vi blandade ut med ca 500 gram honung, när detta jäst ut ska vi tillsätta 500 gram till vilket landar oss på ca 9-10% enligt mina uträkningar.

Jästen som användes var en champange-jäst som fått kickstartas i en förkultur sen dagen innan bestående av lite russin, en nypa hjortronsalt och en deciliter socker.

Allt som kom i kontakt med drycken var desinfekterat förutom honungen och björksaven som vi ville behålla alla nyttiga ämnen i och därför inte ville koka.

Jäsningen har kommit igång och pluppar på med ca 8 sekunders mellanrum.

Kommer senare att utöka satsen till tio liter när 10-liters damejeannen är ledig.
Citera
2008-05-14, 15:05
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenapZ
Nyss börjat en liten sats björksavs-mjöd.

Vi tappade upp ca 4 liter sav som vi blandade ut med ca 500 gram honung, när detta jäst ut ska vi tillsätta 500 gram till vilket landar oss på ca 9-10% enligt mina uträkningar.

Jästen som användes var en champange-jäst som fått kickstartas i en förkultur sen dagen innan bestående av lite russin, en nypa hjortronsalt och en deciliter socker.

Allt som kom i kontakt med drycken var desinfekterat förutom honungen och björksaven som vi ville behålla alla nyttiga ämnen i och därför inte ville koka.

Jäsningen har kommit igång och pluppar på med ca 8 sekunders mellanrum.

Kommer senare att utöka satsen till tio liter när 10-liters damejeannen är ledig.

Oj, det där lät klart spännande! Men vad fyller björksaven för funktion?
Citera
2008-05-14, 15:29
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Har ett rosévin från Falcon Crest på klarning nu. Verkar lovande och smakar rätt okej. Behöver sätta till lite extra socker bara för att det ska passa mig.

Har ett jordgubbsvin, också från FC, på lagring och det smakar rätt okej. Dock inte jordgubb utan mest sött. Var lite rostig när jag gjorde det så jag eftersötade för mycket.

Ska sätta ett vitt 7-dagars från Rulles till helgen. Har inga större förväntningar på det, men det ska mest användas till bål. Kan inte gå fel? Kostade bara 99:- på Coop.
Citera
2008-05-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Oj, det där lät klart spännande! Men vad fyller björksaven för funktion?
Jovars ^^ Nja funktionen är väl att det är väldigt nyttigt med björksav, det smakar inte mycket som det är men så vitt jag förstår utvecklas smaken mycket under jäsning eftersom man tydligen kan göra ett väldigt gott björksavs-vin, går till och med att köpa på systemet tror jag

Sen är det ju lite traditionellt att brygga drycker på björksav, det gjorde man ofta förr i tiden

Btw så utökades faktiskt satsen till 10 liter när vi fick tag på en 10-liters dame jeanne dan efter.

I fredags startades även 5 liter sima

För er som inte vet vad Sima är så är det en finsk version av mjöd som är väldigt vanlig i finland, specielt runt vappu (valborg).

Dom flesta recept som finns på internet innehåller endast strösocker och farinsocker men det traditionella receptet är gjort på honung och farinsocker så det var så det blev

Recept:

300 Gram honung
250 Gram farinsocker
9 Citroner, varav skal från alla och saft från 6
Champangejäst
Russin

Farinsocker, russin, saft och skal kokades upp och späddes ut till en volym av ca 3 liter, därefter löstes honungen i två liter vatten, kontrollerade temperaturen och hällde i jästen.

Var ganska trögstartat men igår puttrade det på bra
Citera
2008-05-14, 23:17
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Ska sätta ett vitt 7-dagars från Rulles till helgen. Har inga större förväntningar på det, men det ska mest användas till bål. Kan inte gå fel? Kostade bara 99:- på Coop.

Nej dom blir faktiskt helt okej, körde färdigt ett föregående vecka och det blev klart drickbart, så till bål blir det nog perfekt!
Citera
2008-05-14, 23:19
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenapZ
Jovars ^^ Nja funktionen är väl att det är väldigt nyttigt med björksav, det smakar inte mycket som det är men så vitt jag förstår utvecklas smaken mycket under jäsning eftersom man tydligen kan göra ett väldigt gott björksavs-vin, går till och med att köpa på systemet tror jag

Sen är det ju lite traditionellt att brygga drycker på björksav, det gjorde man ofta förr i tiden

Btw så utökades faktiskt satsen till 10 liter när vi fick tag på en 10-liters dame jeanne dan efter.

I fredags startades även 5 liter sima

För er som inte vet vad Sima är så är det en finsk version av mjöd som är väldigt vanlig i finland, specielt runt vappu (valborg).

Dom flesta recept som finns på internet innehåller endast strösocker och farinsocker men det traditionella receptet är gjort på honung och farinsocker så det var så det blev

Recept:

300 Gram honung
250 Gram farinsocker
9 Citroner, varav skal från alla och saft från 6
Champangejäst
Russin

Farinsocker, russin, saft och skal kokades upp och späddes ut till en volym av ca 3 liter, därefter löstes honungen i två liter vatten, kontrollerade temperaturen och hällde i jästen.

Var ganska trögstartat men igår puttrade det på bra

Hur blir smaken på Sima i förhållande till mjöd? har gjort mjöd med polarn ett par gånger och smaken har väl varit sådär enligt mig, men jag skall nog ge det en ny chans när jag har full kontroll över skapelseprocessen. Har du tips på några bra mjöd och sima-guider förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in