2009-12-12, 23:19
Medlem
Yetms avatar
Satte en sats med lager som stått ute i garaget och jäst i ett par dagar.
Men idag så har det blivit kallt och temperaturen sjönk till runt -1 och
jäsningen verkar ha stannat helt. Det har inte hänt nåt på ett par timmar nu.

Vad ska jag göra för att rädda den?
Citera
2009-12-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm

Jäst brukar i regel kunna tåla låga temperaturer bättre än höga. Lite som bakterier. Försök få upp satsen i temperatur igen och se om den kommer igång efter ett par dagar. Med lite tur klarade den sig och bara stannade av.
Citera
2009-12-13, 01:23
Medlem
kör en 7dagars Mosel för tillfället, håller på klarnar det. Tjejen tycker det smakar helt OK =D
Citera
2009-12-13, 13:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm

Du behöver i princip inte göra ett skit för att rädda vinet.'

Vill du det ska bli klart innan sommaren så får du ge den lite värme, typ 18-22grader.
Men vin blir gott av att jäsa långsamt också, men i den tempen så komemr det gå riktigt långsamt dock.
Citera
2009-12-13, 22:57
Medlem
Yetms avatar
En liten stund i rumstemperatur gjorde att den kom igång igen.

Passade på att slänga ihop en snabb stout med på lite överblivna
grejer som fanns här hemma.
Citera
2009-12-20, 13:20
Bannlyst
jag bränner sprit ur en gammal 30 l pripps tunna på 5 bar..den går alltid att lita på.just nu bränner jag renad sprit en gång till för bästa kvalite,,,sist jag kokade 2 gånger drack jag direkt ur brännaren
får då ut ca 90% på utblandad 20% sprit.
Citera
2009-12-23, 13:20
Medlem
theshades avatar
Ja det är ju ganska dött i de andra trådarna om bränning så jag skriver av mig lite här. Jag har inte mycket annat i tankarna nu än hur jag ska pilla med plastisen.

Första mäsken står alltså på jäsning. Jag tror den har stått en vecka snart och bubblandet börjar avta. För ett dygn sedan visade Ochelemätaren 25 så den ska få stå ett tag till. Jag har klippt ett liggunderlag i bitar så att de ska sitta tätt på innerhinken. Jag har forcerat doppvärmaren igenom ytterlocket och jag ska inhandla akvariesilikon att limma/täta med.

Jag är även i färd med att bygga kolanläggning. Jag behöver egentligen bara en träkloss och en pinne eller något att hänga skiten på. Ett par 10l dunkar skulle kanske behövas också.

Så det går bra än så länge. Väntar otåligt på att få sätta igång med brännandet.
Citera
2009-12-26, 15:01
Medlem
charkovs avatar
Har kört en sats och som brukligt blir det en andra också med, utjäst 23 liter Häxans 6kg socker mäsk och otroligt stabilt. Lab-Mastern ger efter ca 6tim. drift ca 3,5 lit. 90% sprit!.
Citera
2009-12-26, 22:17
Medlem
PyR0s avatar
20 liter vitt just klarnat färdigt, smuttar på första glaset i skrivande stund. Oväntat bra även utan lagring, kan nog bli riktigt fint detta!
Citera
2010-01-20, 17:23
Medlem
putteputte88s avatar
Återupplivar denna tråden lite genom att berätta att jag och flickvännen satte våran första sats vin igår!
Ekens blev det, 7-dagars Chardonnay. Det hade börjat bubbla igår eftermiddags ett par timmar efter vi startade. Det lät mysigt och jag hoppas på att det blir drickbart, men jag har inga superförväntningar.

Har självklart några frågor också, för att vara på den säkra sidan;
Oechslemätaren sa 90 vid starten, och då det är ett vitt vin borde jäsningen vara klar vid ca 0 till -5 om jag fattat allt rätt?

Som jag förstod det på säljaren av paketet behöver man inte tappa om vinet efter jäsningen då man ska skaka ur kolsyra och klarna vinet, utan man kör på i samma vinhink?

Efter hela klarningen är färdig och vinet skall tappas på flaska är det alltså bara att se till att det som lagt sig på botten inte följer med?
Senast redigerad av putteputte88 2010-01-20 kl. 17:55.
Citera
2010-01-20, 19:22
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Cola Har lite problem med att den blir för sliskig och kanelsmaken är för tydlig. Ska göra lite mer tester nu i veckan, tror att det kan bli riktigt bra
Citera
2010-01-20, 22:19
Medlem
peter_ölbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteputte88
Återupplivar denna tråden lite genom att berätta att jag och flickvännen satte våran första sats vin igår!
Ekens blev det, 7-dagars Chardonnay. Det hade börjat bubbla igår eftermiddags ett par timmar efter vi startade. Det lät mysigt och jag hoppas på att det blir drickbart, men jag har inga superförväntningar.

Har självklart några frågor också, för att vara på den säkra sidan;
Oechslemätaren sa 90 vid starten, och då det är ett vitt vin borde jäsningen vara klar vid ca 0 till -5 om jag fattat allt rätt?

Som jag förstod det på säljaren av paketet behöver man inte tappa om vinet efter jäsningen då man ska skaka ur kolsyra och klarna vinet, utan man kör på i samma vinhink?

Efter hela klarningen är färdig och vinet skall tappas på flaska är det alltså bara att se till att det som lagt sig på botten inte följer med?

Det där med jäsningen låter fint, minus fem får väl räknas som torrt, men jag skulle nog tappa om på nytt jäskärl innan jag skakade ur kolsyran, bara för att inte riva upp så mycket bottensats i vinet igen, men det var ett tag sen jag körde vin så jag kan tänka lite fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in