2010-02-12, 15:14
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteputte88
Bumpar tråden igen, trots att det inte har hänt så mycket med vinet annat än att det har börjat bubbla sådär mysigt ur jäsröret

Ville mest bumpa för att få svar på frågan jag ställde i mitt tidigare inlägg:
  • Fungerar det att minska på klarningstiden, som verkade vara ett par veckor utan klarningsmedel, genom att köpa klarningsmedel separat? Eller blir vinet inte lika bra på det sättet?
Vinet blir ju klarare fortare med klarningsmedel. Men det blir inte bättre. Finns ingen genväg till att få det bättre mer än att låta det stå en tid att mogna.
Helst mörkt och svalt, några månader.
Citera
2010-02-14, 18:30
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Vinet blir ju klarare fortare med klarningsmedel. Men det blir inte bättre. Finns ingen genväg till att få det bättre mer än att låta det stå en tid att mogna.
Helst mörkt och svalt, några månader.

Okej, får helt enkelt ha lite mindre bråttom då! Vill ju inte att det ska bli kasst bara för att man inte orkar hålla sig
Citera
2010-02-15, 21:48
Medlem
Windiss avatar
Jag tillverkade lite hemgjord turkisk peppar i helgen godsakerna hölll på att ta slut så kände att det var tid att blanda lite mer.

700cl brännvin tog aboslut tycker den smakar bäst.
2 påsar Turkisk peppar

Krossa pepparn i en handuk eller något liknande om du inte vill ha turkisk peppar i hela lägenheten.
Ta någon värmetålig behållare och häll i pepparn och brännvinet.
Har ni en diskmaskin så kör flaskan några gånger borde räcka med en och skaka lite. Har du ingen diskmaskin så fungerar det utmärkt att tappa badkaret eller vasken med varmt vatten fungerar lika bra tar bara lite längre tid att smälta pepparbitarna.

Vad ni än gör så värm inte godiset i kastrullen för att smälta det det slutar bara illa tro mig
Senast redigerad av Windis 2010-02-15 kl. 21:53.
Citera
2010-03-10, 21:09
Medlem
putteputte88s avatar
Jäsningen på svartvinbärsvinet avstannade vid den 24e feb, och då tillsattes jässtopp och kolsyran skakades ut under ett dygn ungefär. Sedan dess har det stått på klarning, och vi har knappt tittat på dunken.

Öschslemätaren visade ung. -5 när jäsningen ansågs avslutad. Vinet nog eftersötas en aning, då Kir antagligen inte är toppen när det är såpass torrt.

Funderar på att öppna och kolla efter hur det går med klarningen. Anvisad tid var två veckor, vilket nu gått. Men det blir nog en vecka till eller två för klarning. Har ingen brådska egentligen, men man orkar ju inte vänta hur länge som helst heller.

Efter denna sats är klar blir det antingen en sats vitt vin till, eller eventuellt en ölsats.
Citera
2010-03-12, 11:16
Medlem
Tredagars avatar
Jag och polaren jag bor med håller på att göra vin för första gången, satte igång för 2 dagar sedan faktiskt ska bli riktigt kul att se hur det blir!
Var på pgw och köpte allt man behöver + 10 kg vita vinduvor hos en av torgsnubbarna på hötorget. Det står och puttrar under borde i köket nu och ska stå i 3 veckor till ungefär.
Vi hade fått för oss att rött vin görs på vita vindruvor men det stämde ju inte så det blir vitt fast jag vanligtvis inte tycker det är lika gott. men men
Citera
2010-03-13, 14:29
Medlem
Jazzholes avatar
Just nu står 15 liter India Pale Ale i badrummet och jäser för fullt. Har räknat ut att den kommer hamna på 5,3 volymprocent och om den blev lika bra som sist ska jag ställa upp i SM

Jag kanske borde tentaplugga lite dock...
Citera
2010-03-17, 03:24
Bannlyst
bygger en brännare just nu... ska göra lite sprit, har även börjat jäsa en 10 liters sats med mjöd efter ett gammalt recept jag hittade, om mjödet lyckas så kör jag i ett helt badkar till sommaren =)
Citera
2010-03-24, 19:06
Medlem
funderar på att sätta en öl till helgen,

15 L

2kg spraymalt

Humle tänkte jag köra på Saaz
10g
20+3 min

nån som har en synpunkt innan jag sätter igång?
Citera
2010-03-24, 19:17
Avslutad
gjorde precis vin, och jävlar vilken fart det var på det!

köpte vinsats på coop, läste instruktionerna, lät det jäsa en vecka och sedan skulle den stå och vila 3 dagar. jag blev faktiskt riktigt förvånad över hur gott vinet blev, och det var ju riktigt billigt oxå! blev 20 liter och några fyllor
Citera
2010-03-26, 08:32
Bannlyst
OT: brännar bygget går lite segt just nu, då jag inte hittar några rostfria 12 mm rör =)

OnT: Mjöd/mäsken har jäst färdigt tror jag, det bubblar inget längre, ska klarna det nu =)
Citera
2010-03-27, 10:45
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Jag fick ett paket från PGW i veckan så just nu står http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=495 och bubblar i garderoben. ~20 liter fullt drickbart rödvin för samma pris som en BiB på bolaget.

När den är färdig har jag en sats med Kir som väntar.
Citera
2010-03-28, 00:30
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen_boy_89
funderar på att sätta en öl till helgen,

15 L

2kg spraymalt

Humle tänkte jag köra på Saaz
10g
20+3 min

nån som har en synpunkt innan jag sätter igång?

lite humle i 60 min också för lite beska kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in