2009-11-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och ingen ide och skaffa en vinmätare heller, för den kommer inte visa rätt värde ändå.

Nej, då skiter jag i det och provsuper mitt vin istället. Går det att dricka, man blir full och ens inre organ inte packar ihop och vill flytta hemifrån... ja, då vet jag åtminstone att jag har gjort något rätt.

Btw. så blir det upptappning i morgon.
Citera
2009-11-19, 17:12
Medlem
klybans avatar
Men skaffa en ochelemätare ändå, för det är bra att kunna kolla vad som händer med ens vin.
Citera
2009-11-19, 19:48
Medlem
Oechslemätare har jag, men jag kallade den hydrometer i något tidigare inlägg. Dock tog jag inte start-värdet på mitt vin, så jag kan ändå inte räkna ut alkoholhalten.
Citera
2009-11-21, 17:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DkM
Oechslemätare har jag, men jag kallade den hydrometer i något tidigare inlägg. Dock tog jag inte start-värdet på mitt vin, så jag kan ändå inte räkna ut alkoholhalten.
Nja, det kan du om du vet allt socker du har tagit i, på ett ungefär då.
Men framför allt får man reda på hur långt drycken har jäst.
Citera
2009-11-21, 17:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ska skicka på 2st mjöd med US-05 en stark på ca10% och en på 5-6% som ska ha kolsyra.
Som skall börjas precis nu, så nu fram med kastrullen och lätt sjudning.
Och sen får vi vänta ett bra tag innan det ska drickas :/
Men det får det vara värt.
Dom skitarna nu färdig jästa, men dom gav inte ens utslag i jäsröret så jag började fundera på om det inte börjat jäsa.

Men det hade dom, den svaga låg på 5ÖX(SG53) andra var på 22ÖX(SG98), dom fick sig en slurk äpple must(årets skört Kiviks).
Så nu jäser de väl lite till, sen klarning ett par veckor sen skickar jag i den svaga i flaskor för kolsyrejäsning, dessa får stå i 3-6månader innan jag ens provsmakar om hur den är.

Den starkare får stå i 6-9månader innan jag funderar på flasksätta den, någon omtappning på vägen såklart.
Citera
2009-11-22, 15:00
Medlem
Yetms avatar
Vad fort det gick då. Mina mjöd har tagit mer än en månad att jäsa ut.
Ett tog så länge som 8 veckor att jäsa ut helt.
Citera
2009-11-22, 17:24
Medlem
klybans avatar
Nja, lite till jäser dom säkert.
Men vad jag mer menade att jag blev lurad pga att jäsröret inte fått den minsta tryckskillnad.
Har även använd en jästnäring(wyeast) som dom säljer på humle, och den verkar göra så det jäser på bra.
Lite jästnäringsalt
Sen hade jag 0,5L äpplemust och det gillar mjöden också.

Kan vara hinkarna som ställde till det, typ att jag inte fick på locket riktigt.
Jäst i 5L hinkar.
Eller är det inte riktigt tätt vid jäsröret, för inte så lätt att karva ut ett runt hål.
Får testa täthet sen, så kanske lite silicon behövs.

Är på g att testa par sorters mjöd till, har hallon och blåbär i frysen, så något av det kommer definitivt bli en mjöd.
Såg en intressant hallon-chiplte mjöd, låter spännande.
Citera
2009-12-04, 17:52
Medlem
klybans avatar
Ser jag skreva fel om den där Hallon-chiptle (mjöd), det är inget mjöd utan vin jag gör.
Har dock satt satsen med champagne jäst och har nu jäst nästan halvägs ca50 ÖX, startvärde ca85 ÖX.
Och måste säga att det smakar riktigt jävla gott och redan nu en tydlig hetta.

Kan tänka mig att hettan och röksmaken kommer vara än härligare senare, kommer få 3 veckor efter hallonen åker ur, detta sker om 2-3 dagar när ÖX ligger på ca20.
Citera
2009-12-06, 17:55
Medlem
harry.callahans avatar
Just nu provar jag en ny jäst (för mig) "Willes 8kg guld"

Jag må säga att jäser det gör det så det sprutar om det, ingen av mina tidigare jäsningar har det bubbla var annan sekund.
Citera
2009-12-06, 18:06
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harry.callahan
Just nu provar jag en ny jäst (för mig) "Willes 8kg guld"

Jag må säga att jäser det gör det så det sprutar om det, ingen av mina tidigare jäsningar har det bubbla var annan sekund.

Verkar som att du kör med jäsrör vilket är helt onödigt vid använd. av turbojäst. Räcker med att ha dunklocket löst påsatt. Så får kolsyran fritt utlopp.
Citera
2009-12-06, 18:21
Medlem
harry.callahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Verkar som att du kör med jäsrör vilket är helt onödigt vid använd. av turbojäst. Räcker med att ha dunklocket löst påsatt. Så får kolsyran fritt utlopp.

Okej, jag har alltid kört med jäsrör. Men lössatt borde kunna jämnföras med att sätta en kork i hålet där röret sitter med en kork med små jack i, som min snabbgjorda skiss?

http://sv.tinypic.com/r/30nbqex/6

EDIT: Nu gjorde jag så med en kork och la över en ny tvättat handduk för att minimera smuts som kommer in.
Senast redigerad av harry.callahan 2009-12-06 kl. 18:50.
Citera
2009-12-11, 22:41
Medlem
iddqds avatar
Idag var det flasktappningsdags för bourbon- och vaniljportern. Tog ett litet smakprov och det var väldigt gott. Den kommer förmodligen vara drickbar vid nyår (även om vi ska testa vid jul) och ännu bättre framåt vårkanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in