Igår kväll innan jag gick och la mig körde jag en sista rejäl skakning och provsmakade vinet, det var ingen kolsyra kvar så vitt jag kunde se eller känna. Så jag drog slutsatsen att det var dags för klarningsmedlet.
Klarningsmedlet funkade uppenbarligen, bara under natten har det hänt en hel del. Jag tog upp lite av det översta skiktet i ett glas och det ser tom. riktigt aptitligt ut. Smakade på det och det smakar ungefär som ett billigt vitt bag-in-box-fylle-vin.
Det får stå ytterligare ett par dagar, räknar med att kunna tappa upp det under fredagen. Tyvärr har jag inte införskaffat några riktiga flaskor, men eftersom att detta är min första vinsats och jag ser den lite som ett experiment så får det va skitsamma. Jag tappar upp det på PET-flaskor och ser till så att jag och resten av studentkorridoren kan supa billigt ett tag framöver.
Nybörjare som man är tog man inte start-oechslevärdet, och någon vinmätare har jag inte, så jag är inte säker på alkoholhalten... Men jag får väll provdricka någon liter på fredag kväll och se om det gör vad det ska.
Har ytterligare en sån här sats, Ekens Vita Chatueu 7-dagars, som jag hade tänkt köra igång relativt snart. Blir den också lyckad så tror jag att jag har tillräckligt med kött på benen för att våga mig på någon lite dyrare och förhoppningsvis mer kvalitativ vinsats... Då ska jag även införskaffa riktiga flaskor, korkar etc. och sen lagra i en låda på vinden. Fan vad roligt det hade varit om man lyckades tillverka något som folk säger: "Wow, det här har du fan inte gjort själv."
Hembryggning är en kul hobby.