2009-11-12, 19:12
Medlem
klybans avatar
Ska skicka på 2st mjöd med US-05 en stark på ca10% och en på 5-6% som ska ha kolsyra.
Som skall börjas precis nu, så nu fram med kastrullen och lätt sjudning.
Och sen får vi vänta ett bra tag innan det ska drickas :/
Men det får det vara värt.
Citera
2009-11-15, 13:21
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Kom hem från sjön igår, och jäsaktiviteten har avstannat i jäskärlet. Vinet har börjat självklarna, jästen har börjat sjunka till botten och bilda bottensats. Då bottensatsen tar upp ungefär halva volymen av jäskärlet tänkte jag ge det lite mer tid och se om den blir kompaktare om det får stå någon vecka till innan man hävertar av vinet och tillsätter klarningsmedel.

Provsmakade råvinet på kul, och till min förvåning är det väldigt likt vanligt vitt vin gjort på druvor i smaken, med undantaget att detta har en liten beska i bakgrunden. Det lär väl dock minska eller försvinna när jag sötar upp vinet, jag skulle tippa på att det blir bäst om jag sötar upp det åtminstone till en halvtorr variant. Det kommer nog inte heller må dåligt av att lagras några månader. Blir nog fint att ta fram den första flaskan lagom till jul, med hopp om att det mesta av beskan är borta tills dess.

Det här kan nog bli något när det är klart. När det visade sig att inte ens råvinet smakade illa blev jag verkligen förväntansfull här

Jaha, så var vinet färdigt då. Resultatet blev, tro det eller ej, faktiskt njutbart

Smaken är fullt i klass med åtminstone något billigare professionellt tillverkat vin. Möjligen gav jästen lite väl mycket karaktär åt det hela, då jag blev tvungen att filtrera av det äppelmos som lade sig i botten. Lärdomen är att nästa gång gör jag det som ska göras efter jäsning som jag tänkt först, i två batcher, varav den ena är finvinet som kunde hävertas av utan filtrering, och den andra fulvinet som filtrerades.

En annan intressant grej är hur förbannat starkt det vart. Jag blev klart påverkad av de ganska exakt tre deciliter jag drack under en timme eller två när jag försökte komma fram till hur mycket vinet skulle sötas upp. Som en parentes till detta, det smakade bäst med ungefär 1,5 ml socker till 1 dl vin, vilket ger ett relativt torrt vin.

Tyvärr ligger den lilla beska jag skrivit om tidigare kvar. Den har dock minskat markant, kanske försvinner den helt efter några månaders lagring. Jag hoppas på det i alla fall, även om en liten beska bidrar till att vinet inte smakar saft. Det är ju också förrädiskt att ha den där beskan vid sötningen, om den nu försvinner efter lagring. Det må vara hänt att vinet blir för sött i slutändan.
Jag gissar att beskan kan härstamma i äppelkärnorna eller skalen som var med i jäsningen. Blir jag inte av med den kommer jag definitivt göra mig besväret att skala och kärna ur äpplena nästa år.
Citera
2009-11-16, 04:31
Medlem
iddqds avatar
Fem liter apfelwein enligt följande recept:
http://www.homebrewtalk.com/f25/man-i-love-apfelwein-14860/
Citera
2009-11-16, 16:53
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jaha, så var vinet färdigt då. Resultatet blev, tro det eller ej, faktiskt njutbart

Smaken är fullt i klass med åtminstone något billigare professionellt tillverkat vin. Möjligen gav jästen lite väl mycket karaktär åt det hela, då jag blev tvungen att filtrera av det äppelmos som lade sig i botten. Lärdomen är att nästa gång gör jag det som ska göras efter jäsning som jag tänkt först, i två batcher, varav den ena är finvinet som kunde hävertas av utan filtrering, och den andra fulvinet som filtrerades.

En annan intressant grej är hur förbannat starkt det vart. Jag blev klart påverkad av de ganska exakt tre deciliter jag drack under en timme eller två när jag försökte komma fram till hur mycket vinet skulle sötas upp. Som en parentes till detta, det smakade bäst med ungefär 1,5 ml socker till 1 dl vin, vilket ger ett relativt torrt vin.

Tyvärr ligger den lilla beska jag skrivit om tidigare kvar. Den har dock minskat markant, kanske försvinner den helt efter några månaders lagring. Jag hoppas på det i alla fall, även om en liten beska bidrar till att vinet inte smakar saft. Det är ju också förrädiskt att ha den där beskan vid sötningen, om den nu försvinner efter lagring. Det må vara hänt att vinet blir för sött i slutändan.
Jag gissar att beskan kan härstamma i äppelkärnorna eller skalen som var med i jäsningen. Blir jag inte av med den kommer jag definitivt göra mig besväret att skala och kärna ur äpplena nästa år.

Bitterämnen brukar i regel brytas ner med lagring. Tror att några månader kommer göra vinet utmärkt.

Kul förresten att det blev bra i slutändan.
Citera
2009-11-17, 15:32
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Bitterämnen brukar i regel brytas ner med lagring. Tror att några månader kommer göra vinet utmärkt.

Kul förresten att det blev bra i slutändan.

Jo, jag hoppas på det också. Sitter här och smuttar på ett glas av det hela nu, och märker faktiskt skillnad efter bara ett par dagars lagring. Det här kan nog bli riktigt fint till våren eller nåt sånt, lagrar det i mitt skafferi som har helt perfekt temperatur för sånt här under vintern.

Tack för lyckönskningarna!
Citera
2009-11-17, 16:01
Medlem
Igår kunde jag konstatera att mitt vin jäst färdigt, det bubblade i princip inte alls i röret och hydrometern visade rätt värde, enligt instruktionerna åtminstone... tillsatte jäststop etc. Men så kommer då momentet med att skaka ur kolsyran. Det är tydligen jobbigare än jag trott. Höll på i princip hela kvällen igår med att skaka några minuter -> vänta någon timme -> skaka igen... Det fräser och skummar fortfarande en del om vinet när man rör om det. Men men, skam den som ger sig.

Jag passade även på att provsmaka det, och se på fan: Det smakar vin... med en viss otrevlig smak av jäst, men det blir säkert bättre när kolsyran är ur och vinet fått klarna ordentligt, eller?
Citera
2009-11-17, 18:47
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DkM
Igår kunde jag konstatera att mitt vin jäst färdigt, det bubblade i princip inte alls i röret och hydrometern visade rätt värde, enligt instruktionerna åtminstone... tillsatte jäststop etc. Men så kommer då momentet med att skaka ur kolsyran. Det är tydligen jobbigare än jag trott. Höll på i princip hela kvällen igår med att skaka några minuter -> vänta någon timme -> skaka igen... Det fräser och skummar fortfarande en del om vinet när man rör om det. Men men, skam den som ger sig.

Jag passade även på att provsmaka det, och se på fan: Det smakar vin... med en viss otrevlig smak av jäst, men det blir säkert bättre när kolsyran är ur och vinet fått klarna ordentligt, eller?

Att bli av med kolsyra gör underverk för att bli av med jästsmaker. Klarningen gör resten. Att det skulle vara så jävla svårt att skaka ut den låter lite konstigt. Jag brukar behöva sitta i 20 minuter kanske och skaka - släppa ut, innan det knappt pyser.
Citera
2009-11-17, 19:39
Moderator
Falukropps avatar
Citat:

Nu har jag högst begränsad erfarenhet, men jag lät min äppelvinsats vila två veckor efter att ha skiljt av bottensatsen. Det var i princip ingen kolsyra kvar när jag hävertade av det hela en gång till och tillsatte klarningsmedel.

Jag upplevde också det där att det "skummade och fräste", men tror det inte har med kolsyra att göra. Jag skakade med lock + jäsrör på, och det blev inget direkt övertryck i jäshinken, men det bar sig åt precis som du beskriver.

Jepp, det blir skillnad. Klarningen får ju den fritt svävande jästen att falla ut, och ja, mindre jästsmak är en logisk följd av detta
Citera
2009-11-17, 20:21
Medlem
Nu har jag gått bärsärkargång på vintunnan och skakat, rist, skakat lite till under en bra stund. Jag provade även jag att skaka med jäsröret på, och upplever också att det inte blir något tryck i tunnan när jag skakar. Det borde det ju rimligtvis bli om en massa kolsyra frigörs och vill ut?

Skummar och fräser gör det dock fortfarende lite grann.

Vinet får väll vila en eller två dagar, sen får vi se...
Citera
2009-11-18, 01:33
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Nu har jag gått bärsärkargång på vintunnan och skakat, rist, skakat lite till under en bra stund. Jag provade även jag att skaka med jäsröret på, och upplever också att det inte blir något tryck i tunnan när jag skakar. Det borde det ju rimligtvis bli om en massa kolsyra frigörs och vill ut?

Skummar och fräser gör det dock fortfarende lite grann.

Vinet får väll vila en eller två dagar, sen får vi se...

Blir det inget övertryck är det fina fisken, låt bara vila.
Citera
2009-11-18, 13:18
Medlem
Igår kväll innan jag gick och la mig körde jag en sista rejäl skakning och provsmakade vinet, det var ingen kolsyra kvar så vitt jag kunde se eller känna. Så jag drog slutsatsen att det var dags för klarningsmedlet.

Klarningsmedlet funkade uppenbarligen, bara under natten har det hänt en hel del. Jag tog upp lite av det översta skiktet i ett glas och det ser tom. riktigt aptitligt ut. Smakade på det och det smakar ungefär som ett billigt vitt bag-in-box-fylle-vin.

Det får stå ytterligare ett par dagar, räknar med att kunna tappa upp det under fredagen. Tyvärr har jag inte införskaffat några riktiga flaskor, men eftersom att detta är min första vinsats och jag ser den lite som ett experiment så får det va skitsamma. Jag tappar upp det på PET-flaskor och ser till så att jag och resten av studentkorridoren kan supa billigt ett tag framöver.

Nybörjare som man är tog man inte start-oechslevärdet, och någon vinmätare har jag inte, så jag är inte säker på alkoholhalten... Men jag får väll provdricka någon liter på fredag kväll och se om det gör vad det ska.

Har ytterligare en sån här sats, Ekens Vita Chatueu 7-dagars, som jag hade tänkt köra igång relativt snart. Blir den också lyckad så tror jag att jag har tillräckligt med kött på benen för att våga mig på någon lite dyrare och förhoppningsvis mer kvalitativ vinsats... Då ska jag även införskaffa riktiga flaskor, korkar etc. och sen lagra i en låda på vinden. Fan vad roligt det hade varit om man lyckades tillverka något som folk säger: "Wow, det här har du fan inte gjort själv."

Hembryggning är en kul hobby.
Citera
2009-11-18, 15:45
Medlem
klybans avatar
Och ingen ide och skaffa en vinmätare heller, för den kommer inte visa rätt värde ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in