2010-10-13, 13:55
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
En 7-dagarsvinsats. Har dock jäst i 5 dagar nu, skulle jäsa mellan 3-5 dagar.
Hade i 3 kg bryggsocker och ~ 2.5 hg strösocker. Vet inte varför det inte vill sluta jäsa?
5 dagar är i bästa fall under optimala förhållanden. räkna med kring 2 veckor.
Citera
2010-10-13, 18:04
Medlem
Satte precis en 6kg sats mäsk med mixermans blå turbojäst. Lika bra att börja bunkra sprit om detta ska bli kallaste vintern på 1000 år. Dock känns det som att man ligger i lä rätt bra i förhållande till Plaguetongue men vafasen. Jag ska ju dricka all min sprit själv =)
Citera
2010-10-14, 02:02
Medlem
Thuures avatar
Har en lite mörkare Ale som står på sekundärjäsning just nu, tappas på flaska i slutet av veckan. Visserligen extraktbryggning, men i alla fall inte en ölsats och rikligt med humle (Challenger och Cascade). Hittills har det gått bra, allt verkar flyta på som det ska.
Citera
2010-10-14, 06:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Har en lite mörkare Ale som står på sekundärjäsning just nu, tappas på flaska i slutet av veckan. Visserligen extraktbryggning, men i alla fall inte en ölsats och rikligt med humle (Challenger och Cascade). Hittills har det gått bra, allt verkar flyta på som det ska.
Du ska inte klanka ned på ölsatser de går få lika bra som på extrakt, men såklart man får ju humla dom och använda en bra jäst också.
Citera
2010-10-14, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Satte precis en 6kg sats mäsk med mixermans blå turbojäst. Lika bra att börja bunkra sprit om detta ska bli kallaste vintern på 1000 år. Dock känns det som att man ligger i lä rätt bra i förhållande till Plaguetongue men vafasen. Jag ska ju dricka all min sprit själv =)

jo men jag tillverkar för försäljning =) vadå kallaste vintern på 1000 år?
Citera
2010-10-14, 14:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
jo men jag tillverkar för försäljning =) vadå kallaste vintern på 1000 år?
Dom har spått att denna vintern ska bli kallast på såpass länge.
Brukar ofta bli tvärtom när de spår

Men såklart spår tillräckligt många så är ju det alltid någon som har rätt.
Citera
2010-10-16, 15:16
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du ska inte klanka ned på ölsatser de går få lika bra som på extrakt, men såklart man får ju humla dom och använda en bra jäst också.

Ja, men humlar man och byter ut jästen är det ju i praktiken extraktbryggning eftersom extraktet är det enda från satsen man använder... Jag syftade mer på att man använder ölsatsen i sin helhet och kör efter det receptet som följer med den. Enligt mina erfarenheter brukar det inte ge särskilt bra resultat.
Citera
2010-10-16, 15:21
Medlem
RandomAccs avatar
Satte precis igång min första prov mäsk, 0.6 L! (ojojoj)
hoppas på en underbar 10% 0.6L mäsk om 2-3 veckor nu
Citera
2010-10-16, 21:51
Medlem
pilottos avatar
Har som vanligt 50 mäsk stående var annan dag och det går åt =)
Citera
2010-10-17, 15:47
Medlem
:Ericuss avatar
20 liter vin på klarning, har gått ganska exakt två dygn nu. Är en bottensats på 11-13mm ungefär, men vinet ser inte helt klart ut ännu. Tillsatt två sorters klarningsmedel i omgångar, kisol (?) och gelatin. Skulle ta 1-2 dygn, är dock fortfarande grumligt. Bara att vänta och hoppas på att det klarnar bättre? Någon fara att dricka vin som är lite grumligt annars?
Citera
2010-10-18, 17:05
Medlem
Thuures avatar
Ställde en Hefeweizen på jäsning igår kväll, ska inte sekundärjäsas så den lär väl vara klar om ca 3 veckor. Har gått bra såhär långt, vörtkokningen gick bra och OG:t låg bara en punkt under det målet.
Citera
2010-10-19, 15:56
Medlem
claws avatar
håller på och mixtrar med ett Chokladmjöd som jag hopppas ska bli gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in