2008-09-01, 15:14
Medlem
Bloodhounds avatar
Vin är väl det bästa ifall man vill ha ut så mycket "drickbart" på så kort tid som möjligt. Isåfall köper man bara en vinsats och följer instruktionerna.
Citera
2008-09-01, 23:58
Medlem
mMss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Nej. Du måste ju ha speciellt vinjäst! Börja med att köpa en vinsats, då får du allt du behöver plus.

kolla på pgw.se dom har hur mycket som helt.

Jaha så en vinsats innehåller jäst också ? alltså speciell vin jäst? vad mer innehåller en vinsats ?
Citera
2008-09-02, 00:24
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mMs
Jaha så en vinsats innehåller jäst också ? alltså speciell vin jäst? vad mer innehåller en vinsats ?

Ja den innehåller jäst och koncentrerad druvjuice plus klarningsmedel och lite annat man ska ha i vinet.
Citera
2008-09-02, 04:30
Medlem
mMss avatar
Citat:
Ja den innehåller jäst och koncentrerad druvjuice plus klarningsmedel och lite annat man ska ha i vinet.

Så är det såhär det går till, Jag köper en vinsats tar jästen jag får med och blandar i en 25 liters hink tillsammans med vatten och bryggsocker. Låter stå cirka 1 vecka tills jäsningen är klar, tillsätter klarningsmedel för att få övrig jäst att lägga sig på botten sedan använda en hävert för att få över vinet till en annan hink utan att få med jäst resterna. Sedan tillsätta druvjuicet som alltså ger smaken till vinet(?) om jag fattat rätt? Sedan är det klart? Är det nått jag missat nu ? och någon vinsats ni kan rekommendera eller som är populär ? vill alltså göra vanligt vitt vin..
Citera
2008-09-02, 08:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Så är det såhär det går till, Jag köper en vinsats tar jästen jag får med och blandar i en 25 liters hink tillsammans med vatten och bryggsocker. Låter stå cirka 1 vecka tills jäsningen är klar, tillsätter klarningsmedel för att få övrig jäst att lägga sig på botten sedan använda en hävert för att få över vinet till en annan hink utan att få med jäst resterna. Sedan tillsätta druvjuicet som alltså ger smaken till vinet(?) om jag fattat rätt? Sedan är det klart? Är det nått jag missat nu ? och någon vinsats ni kan rekommendera eller som är populär ? vill alltså göra vanligt vitt vin..
Vill du lägga lite pengar på kvalitet så finns det mycket fina satser att köpa.
Dessa satser lägger man inte till nått socker på utan dom innehåller det socker du behöver.

Man blandar enligt instruktionerna som finns med den sats du köper.
Men det brukar vara druvjosen, vatten och jäst och ev. ekspån om man kör rödvin.
Sen tar det ett gäng veckor beroende på kvaliteten på satsen du har köpt, enkelt sagt dåligt kvalitet = klart snabbt, bra kvalitet = tar längre tid.
Citera
2008-09-05, 18:00
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Yetm: Det ser redan mumsigt ut

Jo, men någonting har gått riktigt fel verkar det som. Min 'Hefe Weissbier' som jag håller på med verkar inte bli någon 'Hefe' utan 'Kristallklar'. Vad har jag missat och vad går det att göra åt det???
Senast redigerad av Yetm 2008-09-05 kl. 18:04.
Citera
2008-09-06, 00:42
Medlem
mMss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vill du lägga lite pengar på kvalitet så finns det mycket fina satser att köpa.
Dessa satser lägger man inte till nått socker på utan dom innehåller det socker du behöver.

Man blandar enligt instruktionerna som finns med den sats du köper.
Men det brukar vara druvjosen, vatten och jäst och ev. ekspån om man kör rödvin.
Sen tar det ett gäng veckor beroende på kvaliteten på satsen du har köpt, enkelt sagt dåligt kvalitet = klart snabbt, bra kvalitet = tar längre tid.

Okej, såna där "fina vinsatser" som du pratar om där man inte behöver socker skulle du kunna länka till några sådana eller ? och vadå blir det bättre vin av dom än dom man använder socker till ? Låter ju jätte enkelt att göra vin egentligen i jämförelse med sprit i en plastis..
Citera
2008-09-06, 02:26
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Jo, men någonting har gått riktigt fel verkar det som. Min 'Hefe Weissbier' som jag håller på med verkar inte bli någon 'Hefe' utan 'Kristallklar'. Vad har jag missat och vad går det att göra åt det???

Tyvärr får jag säga att eftersom jag aldrig bryggt en weissbier så har jag ingen aning om hur man får den grumlig. Min GISSNING är att det är något i mäskschemat samt behandligen av vetetillsatsen som gör det grumligt. Skall söka runt lite och kolla.

Lycka till med det vidare.
Citera
2008-09-06, 02:36
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Tyvärr får jag säga att eftersom jag aldrig bryggt en weissbier så har jag ingen aning om hur man får den grumlig. Min GISSNING är att det är något i mäskschemat samt behandligen av vetetillsatsen som gör det grumligt. Skall söka runt lite och kolla.

Jag har ju kört extrakt så det kan jag ju inte styra över. Men 'hefe' betyder ju jäst så jag trodde det har med jästen att göra.

Jag har fått tag på ett bra mäsk/lakkärl nu så jag tänkte gör min första helmaltsbrygd så fort jag har sparat ihop lite flaskor. Det blir en stout på...

10L sats

2kg Pale malt
200g Crystal malt
125g Rostat korn
125g Chokladmalt

15g Target

Wyeast Irish Ale

Synpunker på det receptet? Vilka tider och temperaturer bör jag mäska vid?
Senast redigerad av Yetm 2008-09-06 kl. 03:08.
Citera
2008-09-07, 14:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej, såna där "fina vinsatser" som du pratar om där man inte behöver socker skulle du kunna länka till några sådana eller ? och vadå blir det bättre vin av dom än dom man använder socker till ? Låter ju jätte enkelt att göra vin egentligen i jämförelse med sprit i en plastis..
Kolla på pgw.se och vinsatser och grand superior är som håller bra klass.

Att sätta till socker är rätt så meningslöst efter som jag tycker att det räcker med tex 12% som min barolo jag gjorde senast.
Att tillsätta socker i en sån sats är bara ett sätt att sänka kvaliteten på vinet, så det kan man skippa
Citera
2008-09-08, 15:06
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Jag har ju kört extrakt så det kan jag ju inte styra över. Men 'hefe' betyder ju jäst så jag trodde det har med jästen att göra.

Jag har fått tag på ett bra mäsk/lakkärl nu så jag tänkte gör min första helmaltsbrygd så fort jag har sparat ihop lite flaskor. Det blir en stout på...

10L sats

2kg Pale malt
200g Crystal malt
125g Rostat korn
125g Chokladmalt

15g Target

Wyeast Irish Ale

Synpunker på det receptet? Vilka tider och temperaturer bör jag mäska vid?

Första tanken är dry stout?

Första tanken är att du förmodligen har rätt mjukt vatten (som de flesta här i sverige) och kommer då att få lite problem med mineralbalansen. Skulle nog rekommendera en rejäl syrarast i början för att skapa en pH-buffert. Dvs. kanske en 1/2-1 timme vid 40 grader. Sen vill du ha en viss kropp på det så det enklaste är nog att lägga sig runt 68% under kanske en halvtimme. Mäska ut vid 78 grader. Lättaste sättet som jag fann att höja temperatur på vört var att tappa av vört i botten på kärlet och sätta på spisen och värma till korrekt temp. Sen låter man vörten cirkulera hela tiden vilket bidrar till jämn temperaturfördelning. Man kan också röra om i vörten men då förlorar man lätt värme samt att man får cirkulera längre i slutet för att få en klart vört och bra maltbädd. Laka in för snabbt då risken finns att maltbädden sätter sig för mycket och det kommer ta 1000 år att få ut vörten.

Kommer nog på flera tips senare, fråga gära om nåt är oklart.

Skall själv träffa bryggpolarna och lägga upp planer för närmsta bryggprojektet. En värmande höstale samt en kryddig julporter som får lagras fram till jul. Skall bli roligt.
Citera
2008-09-08, 17:30
Medlem
prominentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound

Vad jag förstår så är sydtyska veteöl i Tyskland ofiltrerade och opastöriserade. Exportölen filtreras och pastöriseras, men man tillsätter något slags jäst i samband med fat- och flasktappning. Inte nödvändigtvis alejäst.

Det är vetet och jästen som gör ett veteöl lite grumlig sådär. Har ingenting med mäskningen att göra.
Vill man göra en hefe på enklaste sätt låter man den primärjäsa. utan att stå för länge och en fin bottensats bidrar till grumligheten. Observera att det just är den tyska veteölsjästen (gärna Weihenstephaner) som ger ölet karaktär, på samma sätt som det är den belgiska jästen som ger profil åt belgiska öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in