Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-29, 20:56
  #1441
Medlem
raasmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Normalt betalar man skatt för eget varuuttag, lika mycket som rådande markandspris inkl moms. Nu har du ju inte tagit in lagret i firman och då kommer saken i annat läge.
Tar man ut grejer ur firman minskar ju företagets värde och därmed möjlighet till positivt resultat.

Så om jag tar ut 50 000,- i kontanter ur mitt affärskonto kommer jag inte att behöva skatta på uttaget?
Citera
2013-12-29, 22:01
  #1442
Medlem
Pre 1914s avatar
Vet inte varför jag tänkte på VARUuttag. Nej, egna uttag beskattas inte som sådant. Överskott som möjliggör uttag beskattas. Införande av varulager i firman är egen insättning och kan alltså tas ut utan ny beskattning. De pengarna har ju beskattas förut någon annnastans. Dock måste du givetvis i redovisningen göra helt klart med intaget av lagret i bolaget och till vilket värde. Ett varulager verkar vara av lite obestämt i värde (till skillnad av en grävmaskin som skatteverket enkalre kan värdera i efterhand) och måste värderas av någon som kan intyga dess värde.
Citera
2013-12-29, 23:48
  #1443
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raasmus
Så om jag tar ut 50 000,- i kontante ur mitt affärskonto kommer jag inte att behöva skatta på uttaget?


Nej. Du skattar på vinsten. 70.000 kommer efter schablonavdrag läggas på dina övriga inkomster.

Du borde fått inbetalningskort för preliminärskatt? Eller angav du 0 kr som förväntad vinst?
Citera
2014-01-04, 17:53
  #1444
Medlem
Hej, jag har en möjligtvis dum fråga, men inte riktigt lyckats få svar på. Varken här, övriga nätet eller skatteverket.

Jag startade företag (enskild firma) 2013-06-24 och jag har lite svårt att tyda mitt beslut om Debiterad preliminärskatt.

Jag har inte betalat något det här året (förra alltså 2013) då jag, enligt beslutet, ska börja betala *summa* den 2014-02 (fördelat på 12 månader) som är baserat på inkomståret 2013. MEN det står såhär:

”Preliminära skatten kommer att åsättas från februari 2014 med *summa* fördelat på 12 månader då du startar med räkenskaps år som slutar 141231. Det överskott vi har räknat ut baseras på ett skatteuträkningsprogram som avser inkomstår 2013. Ett uträkningsprogram för nästkommande år finns inte.”

I toppen står det ”Beskattningsår: 130101-131231”

Min fråga är, vilket är mitt räkenskapsår? Ska jag göra årsbokslut nu och deklarera nu i år eller är det 2015 som gäller? Och vad händer med min inkomst 2014, skattas den 2015?

Enligt skatteverket är mitt räkenskapsår 130101-131231 men det kändes inte riktigt som att dom förstod vad jag pratade om.

Detta är som sagt väldigt nytt för mig, har läst lite böcker och på nätet men inte riktigt förstått detta. Kan heller inte se i klartext varken i mina papper från skatteverket eller på Verksamt där jag registrerade.

Tack på förhand.
Citera
2014-01-04, 22:54
  #1445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tbleckert
Hej, jag har en möjligtvis dum fråga, men inte riktigt lyckats få svar på. Varken här, övriga nätet eller skatteverket.

Jag startade företag (enskild firma) 2013-06-24 och jag har lite svårt att tyda mitt beslut om Debiterad preliminärskatt.

Jag har inte betalat något det här året (förra alltså 2013) då jag, enligt beslutet, ska börja betala *summa* den 2014-02 (fördelat på 12 månader) som är baserat på inkomståret 2013. MEN det står såhär:

”Preliminära skatten kommer att åsättas från februari 2014 med *summa* fördelat på 12 månader då du startar med räkenskaps år som slutar 141231. Det överskott vi har räknat ut baseras på ett skatteuträkningsprogram som avser inkomstår 2013. Ett uträkningsprogram för nästkommande år finns inte.”

I toppen står det ”Beskattningsår: 130101-131231”

Min fråga är, vilket är mitt räkenskapsår? Ska jag göra årsbokslut nu och deklarera nu i år eller är det 2015 som gäller? Och vad händer med min inkomst 2014, skattas den 2015?

Enligt skatteverket är mitt räkenskapsår 130101-131231 men det kändes inte riktigt som att dom förstod vad jag pratade om.

Detta är som sagt väldigt nytt för mig, har läst lite böcker och på nätet men inte riktigt förstått detta. Kan heller inte se i klartext varken i mina papper från skatteverket eller på Verksamt där jag registrerade.

Tack på förhand.

Är ditt "startdatum" samma som registreringsdatum?
Ett räkenskapsår får inte överstiga 18 månader. Om ditt registreringsdatum är 24/6 måste du alltså gör bokslut 31/12-13. Om registreringsdatum är efter 1/7-13 kan du välja om du vill göra bokslut 31/12-13 eller 31/12-14.
Citera
2014-01-05, 01:14
  #1446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Är ditt "startdatum" samma som registreringsdatum?
Ett räkenskapsår får inte överstiga 18 månader. Om ditt registreringsdatum är 24/6 måste du alltså gör bokslut 31/12-13. Om registreringsdatum är efter 1/7-13 kan du välja om du vill göra bokslut 31/12-13 eller 31/12-14.

Yes det är mitt registreringsdatum. Då är min följdfråga, vad exakt menar dom med "då du startar med räkenskaps år som slutar 141231". Och om min preliminär skatt är beräknad på mitt arbete från 24/6-13-31/12-13, när betalar jag skatten som jag tjänar i år? Och behöver jag skicka in en uppdatering på vad jag tror att jag kommer tjäna i år eller gör skatteverket någon automatisk uppskattning?

Tack för svaret btw!
Citera
2014-01-05, 03:08
  #1447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tbleckert
Yes det är mitt registreringsdatum. Då är min följdfråga, vad exakt menar dom med "då du startar med räkenskaps år som slutar 141231". Och om min preliminär skatt är beräknad på mitt arbete från 24/6-13-31/12-13, när betalar jag skatten som jag tjänar i år? Och behöver jag skicka in en uppdatering på vad jag tror att jag kommer tjäna i år eller gör skatteverket någon automatisk uppskattning?

Tack för svaret btw!

Det du tjänar 2013, deklareras 2014, när deklarationen (lämnas normalt 2/5) inkommit till Skatteverket fastställs din skatt.
Citera
2014-01-05, 09:28
  #1448
Medlem
Ursäkta om denna fråga kommer upp för femtioelfte gången, vilket man skulle kunna misstänka. Hur som helst fann jag inga relevanta inlägg när jag sökte i trådan, så ni får tyvärr stå ut med det en gång till om så är fallet =)

Över till frågan.

Vi kan börja med bakgrunden. Jag har aldrig i mitt liv varken intresserat mig för företagsekonomi eller läst något praktiskt inom det. Däremot bestämde jag mig redan från början när jag i somras startade upp min första egna näringsverksamhet (enskild firma) att jag ville komma in i det själv innan jag släpper in andra i det. Även om jag framgent lär vilja ha någon anställd på ekonomibiten samt anlita revisor för genomgång av bokslut har jag alltså istället i år beslutat mig för att sätta mig själv i skiten

Det praktiska problem jag just nu sitter med handlar om hur ni med lite erfarenhet tror berörda myndigheter reagerar på min "löpande bokföring" som just aldrig blev någon sådan. Just nu är jag i full fart med att efterhandsnedteckna densamma.

För att försöka konkretisera min oro jag följande nämnas:
1. Jag har blandat kors och tvärs mellan mina och verksamhetens pengar (konton). I just egen firma spelar det ju mindre praktisk roll, men jag har förstått det som att faktiska transaktioner trots detta skall redovisas. Detta har jag ej gjort. Istället har jag klumpat ihop småtransaktioner till uttag motsvarande varje fakturas (alltså kundfaktura, pengar in för mig) totalbelopp minus utgifterna för de inköp jag haft mellan fakturor. Allt redovisat mot "girokonto" i bokföringsprogrammet (Visma enskild firma). Grund till oro? Möjliga konsekvenser?
2. Samtliga inköp är gjorda från mitt privata konto. Som jag har förstått det skall man redovisa detta som egen insättning. Då det är som beskrivet i punkt ett har jag av rena rationaliserinsskäl skippat detta, redovisat utgiften direkt på firman och manuellt räknat bort detta från "aktuell" uttagspost istället. Grund till oro? Möjliga konsekvenser?
3. Ordningen av inskrivning av samtliga poster i min bokföring för 2013 är uppenbart falsifierad. Även om jag allt för sent fick tummen ur att ta tag i redovisningen har jag naturligtvis grund för allt jag för in. Varenda kvitto (hela sex st) och faktura (åtminstone fjorton av den sorten) finns naturligtvis sparad såväl i pärm som digitalt. Så givetvis vilar bokföringen på en korrekt grund där varenda krona i slutänden kommer bli densamma. Men som sagt, den har ej gjorts löpande och således heller ej i korrekt kronologisk ordning. Grund till oro? Möjliga konsekvenser?

Detta var nog allt jag hade på hjärtat just nu. Nämnas bör kanske att kontanthanteringen under bokföringsperioden har hållit sig på behändiga 0kr. Så sånär som på eventuella avdrag jag googlar runt på just nu samt lite skattebefriade resekostnader och traktamenten kan man säga att firmans hela kassaflöde, sånär som på mitt klantiga kontoblandande, består i nämnda fjorton poster in och sex ut.

Aja, det blev en wall of text ser jag. Skulle iaf bli glad om nån med koll kan ge en liten kommentar. Tror jag jagar upp mig i onödan.


ps. Ja, från och med tisdag, när jag drar igång arbetsåret kommer naturligtvis varenda liten skitgrej registreras i realtid, nu har jag ju börjat komma in i hur det fungerar
Citera
2014-01-06, 14:47
  #1449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Det du tjänar 2013, deklareras 2014, när deklarationen (lämnas normalt 2/5) inkommit till Skatteverket fastställs din skatt.

Hur bokför jag nu årets resultat? Som jag förstått är ska det vara det sista verifikatet och min vinst på dessa fyra månader är 111 267,58, vilket gör att verifikatet bör se ut typ såhär:

8999 (Debet) 111 267,58
2019 (Kredit) 111 267,58

Men då jag inte har betalat skatt än så är ju det mitt resultat före skatt, stämmer det?

Sen har jag även vagt förstått att man ska nollställa moms och 20** kontona. Görs detta som första verifikat på nästa räkenskapsår? Eller ska momsen nollställas innan? I resultatet ovan är momsen på 28200,00 redan borträknad.
Citera
2014-01-06, 16:11
  #1450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tbleckert
Hur bokför jag nu årets resultat? Som jag förstått är ska det vara det sista verifikatet och min vinst på dessa fyra månader är 111 267,58, vilket gör att verifikatet bör se ut typ såhär:

8999 (Debet) 111 267,58
2019 (Kredit) 111 267,58

Men då jag inte har betalat skatt än så är ju det mitt resultat före skatt, stämmer det?

Sen har jag även vagt förstått att man ska nollställa moms och 20** kontona. Görs detta som första verifikat på nästa räkenskapsår? Eller ska momsen nollställas innan? I resultatet ovan är momsen på 28200,00 redan borträknad.

Eftersom du har enskild firma har skatten inget med bokföringen att göra, det är en privat kostnad. Bokningen av årets resultat är rätt kontentan.

Nollställningen av 20xx konton skulle jag göra på nya året då vissa uppgifter ska in i deklarationen
Citera
2014-01-06, 17:02
  #1451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Eftersom du har enskild firma har skatten inget med bokföringen att göra, det är en privat kostnad. Bokningen av årets resultat är rätt kontentan.

Nollställningen av 20xx konton skulle jag göra på nya året då vissa uppgifter ska in i deklarationen

Tack då förstod jag det rätt. Och momsen ska man nollställa den också, och i så fall, görs det också på mitt nya räkenskapsår i ett eget verifikat?

Ursäkta mina frågor, håller fortfarande på att lär mig detta
Citera
2014-01-06, 19:19
  #1452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tbleckert
Tack då förstod jag det rätt. Och momsen ska man nollställa den också, och i så fall, görs det också på mitt nya räkenskapsår i ett eget verifikat?

Ursäkta mina frågor, håller fortfarande på att lär mig detta

Man kan göra vilket som, antingen på gamla eller nya året
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback