Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-05, 02:55
  #1
Medlem
Hur ansöker jag om en F-skatt sedel?
Du Laddar ner denna blankett, fyller i den och skickar iväg den till skatteverket.
Det brukar ta runt 2-4 veckor att få en bekräftelse.

Vad kan jag dra av momsen på?
Vid inköp av produkter och varor som kommer vara en del av företaget/tillhöra företaget, tex en Zoo-butik som köper fågelfrön kan dra av momsen på kostnaden.
En IT-konsult som köper fågelfrön kan ej dra av momsen.

Köper du varor och tjänster för din momspliktiga verksamhet har du rätt att dra av momsen på inköpen. Du måste ha fakturor eller kvitton som styrker dina avdrag.

Det finns också vissa avdragsförbud, varav följande är de viktigaste:
Du får inte dra av moms för stadigvarande bostad.
Du får inte dra av moms på inköp av personbil eller motorcykel.
Som personbil räknas också lätta lastbilar med skåpkaross. (Undantag: Avdrag medges för anskaffning av personbil för taxitrafik, biluthyrning eller körskola.)
Du som leasar en personbil för din verksamhet har bara rätt att dra av halva momsen på leasingkostnaden.


Hur betalar jag in momsen och egenavgifterna?
Detta kan du göra via bankgiro/plusgiro till ditt skattekonto/skatteverket.
Egenavgifterna betalas in den 12:e varje månad, var i tid med den ananrs väntar böter på avgift på 500kr rätt så omgående, skatteverket är stenhård på denna punkt.

Skattesatser

6 % moms är det på t.ex.

allmänna nyhetstidningar
böcker och tidskrifter
taxi-, buss-, flyg- och tågresor i Sverige
transport i skidliftar
teaterbiljetter
biobiljetter
konserter
cirkus, djurparker
idrott
liftkort.

12 % moms är det på t.ex.

livsmedel
hotell
camping
konstverk som konstnären säljer själv.

Övriga 25% som är den vanligaste skattesatsen.

Jag har fått en FA-skattsedel, är det sämre än en F-skattsedel?
Nej, det är i stort sett samma skattebevis.
FA-skatt sedel betyder att du driver en firma på sidan om och är anställd på ett företag.

Måste jag betala redovisa/betala skatten varje månad?
Nej, du kan välja mellan att redovisa årsbasis, kvartal och månad.

Jag tycker att preliminärskatten är för hög.
Du kan begära en ändrad beräkning av F-skatten genom att fylla i och skicka in en preliminär självdeklaration.
Fyll i denna blankett och skicka till skatteverket.

Vad ska en giltig faktura innehålla?
En giltig faktura ska innehålla följande:

Namn och adress på den som utställt fakturan (det säljande företaget).

Det säljande företagets momsregistreringsnummer.

Det köpande företagets namn och adress.

Det köpande företagets momsregistreringsnummer måste anges om kunden är skattskyldig för det som köpts (så kallad omvänd skattskyldighet) eller om en köpare i ett annat EG-land åberopar sitt VAT-nummer för att få leveransen utan moms.

Platsen för varans/tjänstens mottagande/utförande.

Vad försäljningen handlar om d.v.s. transaktionens art.

Ersättningens belopp för varje skattesats. Vad som t.ex. har en momssats på 12 % och vad som har en momssats på 25 %.

Momsen ska vara utskriven i kronor och ören.

Övrigt som kan ha betydelse för skattskyldigheten och mottagarens avdragsrätt eller rätt till återbetalning.

Ett fakturanummer som ska vara ett unikt identifikationsnummer. Det säljande företaget kan själv välja vilket löpnummer som helst att starta med, men därefter ska numreringen av fakturorna ske i obruten nummerföljd.

Fakturadatum d.v.s. den dag fakturan skrevs ut ska anges. Det är normalt från detta datum som kredittiden räknas. Mot privatpersoner är det vanligt att, förutom fakturadatum, ange sista betalningsdag.

Kreditvillkor. Kreditvillkoren styrs av köplagen. I 49 § första stycket står följande: "Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det." Skriv ut önskad eller avtalad kredittid.
Säljaren har rätt att ta ut en dröjsmålsränta efter 30 dagars kredit enligt Räntelagen. Räntelagen är dispositiv vilket innebär att ett avtal mellan parterna kan se helt annorlunda ut.


Varför är bokföring viktig?
Bokföring är en viktig del i verksamheten för att låt säga att du behöver förlängd kredittid kan det vara bra att kunna visa upp en resultaträkning eller balansräkning för en period för att visa hur företaget mår.

Om företaget växer kan du behöva låna pengar från banken, t.ex. kan du behöva en checkkredit. Då kan det vara bra att kunna visa med sin bokföring att företaget inte har skulder och ligger bra till.

När du ska redovisa moms, arbetsgivaravgifter och avdragen preliminär skatt i skattedeklarationen.
När du lämnar kontrolluppgifter för anställda och deklarerar dina inkomstuppgifter i inkomstdeklarationen måste du ha ordning på bokföringen.

* Fråga så mycket som möjligt om hur man kan bokföra på bästa sätt, prata med din chef, arbetskamrater, familj, släkt, vänner etc.

* Så fort du har en fråga, skriv ner vad det är så du kommer ihåg det och ring skatteupplysningen vid tillfälle. 0771-567 567, ibland brukar kärringarna på skatteverket vara halvt hjärndöda, lägg på och ring upp igen bara

* Gå på föreläsningar, skatteverket och kronofogden erbjuder nya företagare att komma på informationsmöten och föreläsningar, gratis.
Detta kan vara väldigt bra, och personligen så har jag lärt mig mycket av dessa möten, då man får tillfälle att prata enskilt med utbildarna och ställa sina frågor.
de som går på möterna brukar bli erbjudna att boka tid med skatteverket, på det personliga mötet kan man ställa alla frågor man vill och få svar på.
( detta är något nytt projekt som har införts )

* Gör din bokföring så enkel som möjligt när du startar upp, särskilt om du är lite osäker på dina kunskaper i bokföring.

* Använd datorprogram några att rekomendera se nedan:

Visma enskild firma
Visma Avendo Bokföring
Hogia
JFS

* Är du helt osäker och vet inte alls vad du ska göra, anlita en revisor.
Men komihåg, även om det är revisorn som gör arbetet så är det bara du och ingen annan som har ansvaret att allting står rätt till i bokföringen.
Rekomendationen är helt klart att man lär sig, då denna kunskap är viktig om man ska driva en egen firma.

Måste jag spara alla fakturor?
Ja, det tillhör bokföringen.
Du måste spara alla fakturor, gör det gärna på din dator (skyddat), ha dubbla kopiors utskrift och förvara dom i pärmar/mappar på ett bra och säkert ställe på ditt kontot/hem.

Vem är bokföringsskyldig?
Aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar är alltid bokföringsskyldiga
Fysisk person som bedriver näringsverksamhet (enskild firma) är bokföringsskyldig

Bokföringsskyldigheten innebär?
1. Att löpande bokföra alla affärshändelser så att de kan presenteras i registreringsordning (grundbok) och i systematiskt ordning (huvudbok)

2. Att se till att det finns verifikationer för alla bokföringsposter.

3. Att arkivera räkenskapsinformationen i ordnat skick och på betryggande sätt inom landet under minst 10 år. Tänk på att även uppgifter på disketter, cd och hårddiskar kan vara räkenskapsinformation.

4. Att upprätta årsbokslut eller årsredovisning.

Vart kan jag hitta faktureringsprogram?
Nedan följer lista ( observera att i bokföringsprogrammet Visma enskild firma så finns det ett inbyggt faktureringsprogram som fungerar väldigt bra dock ej för utlandsförsäljning ).


Fakturan.nu
En väldigt bra tjänst online där du kan skapa dina fakturor, du behöver inte heller skriva ut dom om du inte vill utan betala 9kr extra per faktura så skickar dom fakturan via posten till kunden (3 arbetsdagar).
Du kan även skicka fakturan via ebrev och det är helt gratis.

Kort översikt:

* Man kan skapa kunder med unikt medlemsnummer
* Fakturanummer och fakturor
* En mall där du fyller i alla uppgifter om dig själv och företaget
* Ändra utseende på fakturorna
* Skapa produkter
* Automatisk uträkning av moms
* Egen logotype
* Du kan kryssa i om fakturan är betald/obetald detta gör du genom att själv markera punkterna.
* makulera fakturor
* Att göra listor
* Egen standardtext på alla fakturor
* Skicka obegränsat med fakturor

Allt detta för 99kr/mån - 6 månaders fakturerings tid.
Anledningen till att jag tipsar om just fakturan.nu är för att jag själv använder tjänsten och det underlättar mitt arbete. (ej smygreklam).

http://www.fakturan.nu/

Sedan finns det även andra tjänster som jag ej har erfarenhet av d jag bara använt Visma och fakturan.nu.

Faktura.in - Gratis och enkel fakturatjänst. dofree
fakturor.nu - gratis, men tillägstjänster kostar.

Länkar

Checklista för att starta eget
Skatteverket
Nyföretagare
Bolagsverket
Kronofogden
Nutek
Information om moms

Fyll gärna på med mer info...
Citera
2008-03-05, 14:51
  #2
Medlem
Mycket bra men fokuserar du inte på lite fel saker i avdragsdelen? Du är väl medveten om att det man tjänar mest på när man drar av saker är den minskade skatten? Du får det att låta som om det är momsen som är det huvudsakliga. Avdragsförbud innebär således även att du får betala varan/tjänsten med skattade pengar.
Citera
2008-03-05, 15:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Mycket bra men fokuserar du inte på lite fel saker i avdragsdelen? Du är väl medveten om att det man tjänar mest på när man drar av saker är den minskade skatten? Du får det att låta som om det är momsen som är det huvudsakliga. Avdragsförbud innebär således även att du får betala varan/tjänsten med skattade pengar.
Jag orkar inte fylla på hur mycket som helst och ta med allting, därför tänkte att andra kan hjälpa till.
Citera
2008-03-05, 16:41
  #4
Medlem
Om man har en enskild firma på sidan av sin vanliga anställning med endast ett uppdrag som kanske inbringar 10k (hemsidejobb) på ett år. Är det ok då att varje år köpa saker som har till firman att köra, typ ny dator, skrivare etc och på så sätt slippa betala egenavgifter och andra skatter och skit. Jag menar man tar inte ut någon lön. Och man gör ingen vinst utan går +- 0.

Om man gör så, är det nödvändigt att skaffa FA-skatt eller räcker det med F-skattsedel?
Citera
2008-03-05, 20:45
  #5
Medlem
njetskis avatar
Lite mer:

Momsavdrag

Köper du något från en privatperson finns ingen moms att dra av (men själva försäljningsbeloppet i sig är förstås avdragsgillt).

Du kan inte dra av momsen från köp gjorda utomlands (där moms ingår i priset) då denna moms inte går till svensk skattemyndighet. Du kan dock i vissa länder få momsbeloppet tillbaka från det landets skattemyndighet (kan dock bara krångligt) eller via en tredjepart. Det finns många företag som hjälper till med detta mot provision eller avgift.

Köper du av ett företag inom EU ska säljaren dra av momsen direkt om du anger ett giltigt momsregistreringsnummer (VAT number). Det ska vara av typen SE123456789001 (SE + momsregnr + 01). Omvänt gäller naturligtvis om du själv säljer till ett företag inom EU. Numret kan enkelt och gratis kontrolleras mot ett register på internet.

Inbetalning av preliminärskatt

Ett litet knep: Detta borde funka, någon som har gjort det får gärna bekräfta. Betala in ett basbelopp (cirka 40.000 kr) mindre totalt för året än vad du budgeterar. I februari året efter gör du extra inbetalning av belopp överstigande skuld på 20.000 kr (om det handlar om 40.000 kr totalt så betalar du 20.000 kr). Resterande belopp betalar du in i början av maj. På så vis tjänar du netto runt 1.000 kr i ränta varje år.

Faktureringsprogram

I Excel kan du själv göra en fakturamall. Har du grundläggande kunskaper i programmering kan du i Excel skapa en ganska så avancerad variant som automatiskt lägger in fakturanummer i nummerföljd, kunduppgifter från register, artikelnummer, pris, momssats m.m.

Länkar

Kontroll av giltigt momsregnr

Forum för egna företagare
Citera
2008-03-05, 21:12
  #6
Medlem
Clay Allisons avatar
Oj! Bra initiativ!
En första fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Ett fakturanummer som ska vara ett unikt identifikationsnummer. Det säljande företaget kan själv välja vilket löpnummer som helst att starta med, men därefter ska numreringen av fakturorna ske i obruten nummerföljd.

Jag har utformat mina fakturor så gott jag kunnat, och när det kommer till fakturanr har jag tagit dagens datum-löpnr. (Som max 4 fakturor på en dag har det blivit, alltså exv ÅÅMMDD-04). Nästa dag börjar löpnumren om igen.

Har jag gjort fel? Vad kan konsekvenserna i så fall bli?
Citera
2008-03-05, 21:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Oj! Bra initiativ!
En första fråga:



Jag har utformat mina fakturor så gott jag kunnat, och när det kommer till fakturanr har jag tagit dagens datum-löpnr. (Som max 4 fakturor på en dag har det blivit, alltså exv ÅÅMMDD-04). Nästa dag börjar löpnumren om igen.

Har jag gjort fel? Vad kan konsekvenserna i så fall bli?
Okej så om du har skapat fyra fakturor idag så blir det:

ÅÅMMDD-01
ÅÅMMDD-02
ÅÅMMDD-03
ÅÅMMDD-04

Nej jag ser inga fel i det då skatteverket säger att det ska vara unika fakturanummer och kundnummer.
Så det är ju unikt då det är datum och nummer.
Jag ser inga fel i detta.

Jag kör dock som så att jag sätter fakturanummer i ordning tex senaste fakturanummer jag hade för en kund var Fakturanummer: 82

Nästa faktura jag ska skapa åt en annan kund kommer bli fakturanummer 83.
Citera
2008-03-06, 09:13
  #8
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Okej så om du har skapat fyra fakturor idag så blir det:

ÅÅMMDD-01
ÅÅMMDD-02
ÅÅMMDD-03
ÅÅMMDD-04

Nej jag ser inga fel i det då skatteverket säger att det ska vara unika fakturanummer och kundnummer.
Så det är ju unikt då det är datum och nummer.
Jag ser inga fel i detta.

Jag kör dock som så att jag sätter fakturanummer i ordning tex senaste fakturanummer jag hade för en kund var Fakturanummer: 82

Nästa faktura jag ska skapa åt en annan kund kommer bli fakturanummer 83.


Du förstod rätt. (Fast en faktura från igår hade haft numret 080305-01 )

Jag frågade för du skrev typ att hade man väl börjat med löpnummer fick det inte brytas, men nu är jag med. Jag kommer fråga fler saker senare.
Guldtråd för en som typ gissar sig fram i firmadjungeln.
Citera
2008-03-13, 18:55
  #9
Medlem
Jag har en fråga

Låt säga att jag har gjort ett arbete åt en kund, kunden frågar mig i slutet av arbetet om jag skulle kunna ordna fram ett dussin visitkort, kuvert med deras tryck och klistermärken med deras tryck på?

- Självklart kan jag lösa detta.
Men jag måste beställa detta av ett företag.

Hur gör jag nu med momsen?

Jag: Köper in alltihop för exempelvis: 2000 kr inklusive moms.
Jag fakturerar: kunden, men hur blir det här: den momsen jag betala till företaget som tillhandahåller visitkort etc kan jag dra av den momsen? eller ska jag jag lägga på den momsen som en avgift till min kund så att jag tjänar det som netto?

Lite dåligt formulerat kanske det blev...
Citera
2008-03-13, 19:01
  #10
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Momsfråga

För enkelhetens skulle så kostar korten 80 kr + moms när du köper korten. Du betalar alltså 100 kr och får senare dra av 20 kr i momsdeklarationen.

Du vill ha en saftig vinst och säljer korten för dubbla priset 160 kr + moms (40) kr

Du har betalat 20 kr och fått in 40 kr i moms, alltså betalar du in 20 kr till skattemyndigheten om du bara har dessa köp- och säljexempel den här månaden.
Citera
2008-03-13, 19:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
För enkelhetens skulle så kostar korten 80 kr + moms när du köper korten. Du betalar alltså 100 kr och får senare dra av 20 kr i momsdeklarationen.

Du vill ha en saftig vinst och säljer korten för dubbla priset 160 kr + moms (40) kr

Du har betalat 20 kr och fått in 40 kr i moms, alltså betalar du in 20 kr till skattemyndigheten om du bara har dessa köp- och säljexempel den här månaden.
Vi repeterar:

Inköp visitkort: 80kr + moms = 100 kr varav moms 20kr som jag kan dra av/få tillbaka.

Försäljning: 160kr + moms = 200 kr varav moms 40kr, kunden betalar in 200kr och jag betalar 40kr till skatteverket.

Kortfattat ovanstående exempel så betalar jag på hela denna försäljning 40kr till skatteverket och 20kr får jag tillbaka på momsen.

Några fel i tolkandet?
Citera
2008-03-13, 19:53
  #12
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB

Några fel i tolkandet?

Det är helt korrekt, förutsatt att det är vanlig momsskatt på korten men det är det väl
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback