Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 14:27
  #2041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ja.

Stort tack för hjälpen!
Citera
2018-07-26, 01:14
  #2042
Medlem
Taxeringsåret 2014 skickade jag inte in deklarationen, däremot deklarerade jag momsen. Jag gjorde ett resultat på 4 400 kr inkomståret 2013. Detta togs alltså inte med i beräkningen av slutskattebeskedet, som endast grundades på kontrolluppgifterna.

Nu fyra år senare har jag gjort rätt för mig och skickat in deklarationen samt NE-bilaga. Med föregående års (2012) avdrag för egenavgifter hamnade överskottet slutligen på ca 12 000 kr. Åren därpå har jag endast gjort 0-resultat.

Vilka blir konsekvenserna av detta? Har jag skattetillägg att vänta? Dryga räntekostnader? Jag har skickat in detta på eget intiativ eftersom jag inte annars kan ansöka om F-skatt bland annat.
Citera
2018-07-31, 08:13
  #2043
Medlem
Finns där något att ta ställning till ifall man har en fulltidstjänst och startar upp ett företag, som man arbetar med vid sidan av sin anställning? Det är olika branscher, så det blir inte konkurrerande.

Annars är det bara att starta en enskild firma, regga F-skatt och sätta igång?
Några tips för en som inte bedrivit företag tidigare? Är det vettigt att sätta sig ner en timme med en revisor för att få kolla på bokföringsfronten?
Bokföringen känns inte så avancerad, dock har jag mindre koll på vad som gäller, mestadels med årsbokslut osv.

Gissar på att jag kommer omsätta cirka 50-100.000 första året. Kommer inte ha några utgifter alls, endast tjänst som jag säljer.
Citera
2018-07-31, 09:38
  #2044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Finns där något att ta ställning till ifall man har en fulltidstjänst och startar upp ett företag, som man arbetar med vid sidan av sin anställning? Det är olika branscher, så det blir inte konkurrerande.

Annars är det bara att starta en enskild firma, regga F-skatt och sätta igång?
Några tips för en som inte bedrivit företag tidigare? Är det vettigt att sätta sig ner en timme med en revisor för att få kolla på bokföringsfronten?
Bokföringen känns inte så avancerad, dock har jag mindre koll på vad som gäller, mestadels med årsbokslut osv.

Gissar på att jag kommer omsätta cirka 50-100.000 första året. Kommer inte ha några utgifter alls, endast tjänst som jag säljer.

En Revisor har bara ett AB för EF kallas det redovisningskonsult. Eftersom du tar upp detta utgår jag från att du inte planerar att hantera din egen bokföring, isåfall räcker det med att du följer upp med din redovisningskonsult konturnerligt efter uppstart så du har koll på din egen redovisning.

Gällande vid anställning så får din verksamhet inte konkurrera med din arbetsgivare. Isåfall behöver ni upprätta ett avtal att detta är OK.
Citera
2018-07-31, 09:39
  #2045
Medlem
Jag behöver lite hjälp med hur man läser av balansrapporten.

Ni får gärna slå ett öga här: (FB) Hur ser man om Resultat- och Balans- rapporter är korrekta?
Citera
2018-07-31, 10:20
  #2046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
En Revisor har bara ett AB för EF kallas det redovisningskonsult. Eftersom du tar upp detta utgår jag från att du inte planerar att hantera din egen bokföring, isåfall räcker det med att du följer upp med din redovisningskonsult konturnerligt efter uppstart så du har koll på din egen redovisning.

Gällande vid anställning så får din verksamhet inte konkurrera med din arbetsgivare. Isåfall behöver ni upprätta ett avtal att detta är OK.


Anledningen att jag tar upp det är egentligen för att få skinn på näsan, få lite generella tips från någon som kan detta väl. Kruxet för min del är att jag endast kommer att göra affärer med utländska företag, främst EU, men även en del amerikanska och asiatiska.
Så detta innefattar W8ben, VAT osv för att kunna göra affärer.. Är det någon som har bra koll på att just sälja tjänster till utlandet så får ni shouta!
Citera
2018-07-31, 11:27
  #2047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Anledningen att jag tar upp det är egentligen för att få skinn på näsan, få lite generella tips från någon som kan detta väl. Kruxet för min del är att jag endast kommer att göra affärer med utländska företag, främst EU, men även en del amerikanska och asiatiska.
Så detta innefattar W8ben, VAT osv för att kunna göra affärer.. Är det någon som har bra koll på att just sälja tjänster till utlandet så får ni shouta!
Bara B2B
Citera
2018-07-31, 13:15
  #2048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Bara B2B

B2B, endast tjänster för mig.

Hur sköter du din fakturering? En del av mina potentiella kunder kommer vara återkommande kunder, skulle jag exempelvis kunna fakturera en kund varannan månad, för att deklarera när betalningen har skett?
Varken jag eller mina kunder kommer vilja att jag ska fakturera varenda litet jobb jag gör åt dem. Det kan handla om 20-30 i veckan.

Några tips?

Ang W8ben och VAT-nummer, har ingen tidigare erfarenhet. Men W8ben är väl egentligen bara att fylla i för att inte behöva dubbelbeskattas? Är det mot varje enskilt företag isf? VAT-numret för företaget som köper min tjänst skall jag ange på fakturan? Då beskattningen ska ske i landet där tjänsten köps?
__________________
Senast redigerad av ynkun 2018-07-31 kl. 13:18.
Citera
2018-08-16, 23:10
  #2049
Medlem
Profaxs avatar
Har någon erfarenhet av att skapa EF med väldigt luddig/bred verksamhetsbeskrivning? Tänker att man på så sätt kan rättfärdiga maximalt antal "önskvärda" utgifter.

Typ: konsultföretag inom IT (egentlig inkomst), som även sysslar med golflektioner (utgift klubbor), stadsvandring (utgift hotellnätter i storstäder), ljudtekniker (utgift högtalare etc)

Vad är risken att bli "upptäckt" om man gör detta i liten skala? Är dett hållbart när det väl kommer till kritan att hävda att golfklubberna faktiskt var tänkta som ett inkomstbringande inventarie, trots avsaknad av intäkter kopplade till dem?
Citera
2018-08-19, 15:57
  #2050
Medlem
ViperVens avatar
Total nybörjarfråga här..

Jag har en enskild firma på sidan av en fast anställning. Ska om någon månad skicka min första faktura.

Hur ska jag tänka kring skatten av vinsten?

Jag har en lön på 43000kr hos min arbetsgivare idag. Blir vinsten i enskilda firman att räknas som vanlig inkomst, dvs. 50+% i skatt då det blir utöver 43000kr eller räknas det för sig då det inte är inkomst av tjänst?
Citera
2018-08-19, 16:36
  #2051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Total nybörjarfråga här..

Jag har en enskild firma på sidan av en fast anställning. Ska om någon månad skicka min första faktura.

Hur ska jag tänka kring skatten av vinsten?

Jag har en lön på 43000kr hos min arbetsgivare idag. Blir vinsten i enskilda firman att räknas som vanlig inkomst, dvs. 50+% i skatt då det blir utöver 43000kr eller räknas det för sig då det inte är inkomst av tjänst?

Vinsten i EF läggs ihop med tjänsteinkomsten. Du får räkna med 65-70 % till skatt och egenavgifter.
Citera
2018-08-19, 16:46
  #2052
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vinsten i EF läggs ihop med tjänsteinkomsten. Du får räkna med 65-70 % till skatt och egenavgifter.

Tack då vet jag. Det känns nästan inte värt slitet längre. Sjukt att det är så mycket som försvinner..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback