2008-03-04, 22:21
Bannlyst
hejsan.. Jag läste just tråden om bidme.se och ja föll verkligen
för hur lätt auktionen på hitbid.se gick till och hur lätt de var
att införskaffa sej en ny dator eller en ny mobil..

Ja är väldigt tveksam över och vill gärna veta va ni tror om
dem är bluffmakare eller verkliga.

HEMSIDA: www.hitbid.se

Efter ja hade registerat mej på sidan prova ja och göra det
igen och självklart funkar samma namn efternamn och
allt.. Sen närja hade kollat runt på siten så la jag ett
bud och kollade. Jo visst de gick undan..

Men sen testa ja en pryl till. ja vart så sugen så ja skrev till admins
att ja hade hittat en bugg på sidan, och till svar fick jag: Va bra tack så
mycket, Här har du 25 bud så pratar vi inte om detta mer.. Tacktyp.

Och nu sitter massor med människor ute i sverige och kanske bli bedragna på pengar.

Så hjälp mej

Ska vi hitta buggar eller kan vi få reda på admins lösen?

Kan ni hjälpa mej ta reda på om dem är fejk...

mvh jim
Citera
2008-03-04, 22:39
Medlem
OSKEEERs avatar
Verkar vara en riktig bluffsida, har inte reggat mig och kollat men när man ser på avslutade auktioner så verkar det inte troligt någonstans..

SMS-BUD
Höj med 1 öre.
Skicka ett sms med texten:"BID PS"
Till numret: 72777
Pris 15kr + eventuella operatörsavgifter

Högsta bud: johanna72
Pris nu: 3.4 kr
Auktions tid: 10m

tid kvar:
9m 15s

Den har höjts från 0.01 kronor till 3.4 kronor (med 1 öres höjning á 15kr/sms varje gång)
Det är trots allt 5000kronor+ som betalats för produkten som kommer säljas för minst 3.4kronor. (om alla bud kostar 15kronor att lägga d.v.s.)

Det kanske är en riktig sida, vem vet, jag vågar inte bjuda i alla fall!
Citera
2008-03-04, 22:48
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isarn
Men sen testa ja en pryl till. ja vart så sugen så ja skrev till admins
att ja hade hittat en bugg på sidan, och till svar fick jag: Va bra tack så
mycket, Här har du 25 bud så pratar vi inte om detta mer.. Tacktyp.

Och nu sitter massor med människor ute i sverige och kanske bli bedragna på pengar.

Så hjälp mej
Vad för bugg hittade du då?

För övrigt så kör sidan cPanel & WHM 10, http://www.hitbid.se:2082 , som inte är den senaste versionen (senaste är 11). Versionsnumret står ovanför inloggningsfältet.

En scan med nmap mot hitbid.se ger följande

Citera
2008-03-04, 22:48
Medlem
osis+s avatar
Du vill inte berätta om hålet du hittade då?
Orkar inte och vill inte registera mig då man måste skriva i sitt mobilnummer.
Citera
2008-03-04, 22:50
Medlem
Relels avatar
verkar vara samma sak som bidleaders.se. men den verkar va riktig me tanke på att den funnits i finland ett tag och folk har vunnit typ bilar å sånt.. men de verkar seriöst tycker jag, jag lyckades vinna en gps via bud man fick när man värvade folk, en gps värd nästan 4k. dom ringde upp mej 10 minuter efter ja vunnit den å sa att dom skulle skicka en faktura eller själva gpsen, blev så chockad så ja hängde inte me riktigt. det va i onsdags, väntar fortfarande, men visst hopp har man ju såklart
Citera
2008-03-04, 22:56
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relel
verkar vara samma sak som bidleaders.se. men den verkar va riktig me tanke på att den funnits i finland ett tag och folk har vunnit typ bilar å sånt.. men de verkar seriöst tycker jag, jag lyckades vinna en gps via bud man fick när man värvade folk, en gps värd nästan 4k. dom ringde upp mej 10 minuter efter ja vunnit den å sa att dom skulle skicka en faktura eller själva gpsen, blev så chockad så ja hängde inte me riktigt. det va i onsdags, väntar fortfarande, men visst hopp har man ju såklart

*
Du känner alltså folk som vunnit bilar på sidan eller du har läst om folk som vunnit bilar på sidan? Vart läste du det isåfall?

**
Skriv här igen när du fått produkten.
Citera
2008-03-04, 23:02
Medlem
Relels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
*
Du känner alltså folk som vunnit bilar på sidan eller du har läst om folk som vunnit bilar på sidan? Vart läste du det isåfall?

**
Skriv här igen när du fått produkten.

jag har läst om det, letar efter sidan för fullt. de va en interview med en pers som vann en ny bil via sidan, och bilder med mera..
http://www.mtv3.fi/uutiset/mediait.s...2008/02/617046
där är iaf länk till finsk tvkanal som skriver om dom..

http://www.fiksuhuuto.fi/ där är finska varianten. de va visst där interviewen fanns också

edit: min teori är helt enkelt att sidorna är lika seriösa som lägstabud och allt va de heter
Citera
2008-03-04, 23:49
Medlem
patrikgbgs avatar
Offtopic(Inget it-säkerhets relaterat)

Hmm, denna tycker jag inte verkar vara något vidare. Gick in på sidan, såg en tv som skulle avslutas om 7min. Skyndade mig att registrera och sätta in 500:-. Då står det direkt att auktionen fortsätter imorgon klockan 9 på morgonen

Och några pengar har jag inte fått ännu iallafall...

Har spelat en del på lägsta bud sidor och vunnit nån smågrej nångång på bidster, har typ gått plus minus noll...
Hitbid är säkert seriös, men den är garanterat jävligt dåligt kodad eftersom pengarna inte sattes in direkt. Dom sätter säkert in dom manuellt... Dessutom suger det ju när det inte är någon fast tid för avslut, som det är på bidster.

Edit: Nu har pengarna kommit in iallafall, tog ca 40min
Citera
2008-03-05, 01:55
Medlem
state: active
domain: hitbid.se
holder: europe0802-00002
admin-c: svensk0702-02631
tech-c: svensk0702-02631
billing-c: svensk0702-02631
created: 2008-02-06
modified: 2008-02-06
expires: 2009-02-06
nserver: ns1.newave.info
nserver: ns2.newave.info
dnssec: unsigned delegation
status: ok

Verkar ju aningen suspekt. Deras DNS-tjänst verkar bara bestå av en AJAX-PHP inloggningssida. (http://newave.info) Sen som sagt att de tar 15kr för att höja buden med 1 öre är ju högt misstänkt.

Lyckades inte heller hitta någon ordentlig information om vem som driver sidan på själva sidan. Tydligen så drivs sidan från ett företag i England och deras "kontor" i Sverige består av en postbox. Någon som vet hur man kollar upp brittiska företag kan ju göra en sökning på deras företag;
HitBid Ltd
5 Jupiter House
Calleva Park
Aldermaston
Reading
Berkshire
RG7 8NN

Hittade även lite mysko villkor;

Citat:
När du betalat pengar till ditt budkonto kan pengarna ej betalas tillbaka till dig, utan dom är endast för användning på HitBid.se.
Citat:
Bud lämnade till HitBid.se kostar genom köpta bud från 9.98-13.90 Kr per bud. Bud lämnade genom SMS kostar 15 Kr per bud + eventuell operatörsavgift. Budavgiften är en handläggningskostnad.
15kr handläggningskostnad för ett automatiserat SMS? :S
Senast redigerad av Schonke 2008-03-05 kl. 02:09.
Citera
2008-03-05, 02:00
Bannlyst
förstår inte vad det går ut på? ska man betala 15 kr så höjs budet med 1 öre? eller får man själv välja bud man vill lägga eller vad :/ såg också tvn som skulle gå ut 7 minuter senare (för någon timme sen) men den bara började om
Citera
2008-03-05, 02:24
Bannlyst
När det är för bra för att vara sant är det oftast något lurt med i görningen.
Citera
2008-03-05, 08:09
Medlem
Jag tycker det låter som en fungerande idé.
Betala 15kr, budet höjs 1 öre. Om budet når 4kr så har de ju fått 6000kr, vilket ju borde täcka deras kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in