Citat:
Det är faktiskt omöjligt att säga hur man skulle uppfatta omvärlden innanför händelsehorisonten.
Ursprungligen postat av Praetori
Nu är jag ute på väldigt djupt vatten men om vi låtsats att man kan överleva tillräckligt länge förbi händelsehorisonten så bör du endast kunna uppfatta resten av världen utanför som en enda liten ljuspunkt. Ingen information kommer kunna ta sig till dig från någon annan vinkel än rakt in från närmaste punkten på "utsidan". Det du ser är med andra ord en enda prick av ljus som är summan av allt ljus som böjs in mot den plats där du befinner dig, ju närmare händelsehorisonten du befinner dig desto större kommer "pricken" att vara.
Om vi antar att Schwarzchildmetriken är giltig innanför, så blir det mycket egendomliga konsekvenser för rörelser i rumtiden. Utanför så beskriver metriken rumtiden godtyckligt krökt av massan M (Som finns inbakad i Rs).
(ΔT)²=+(Δr)²/(1-Rs/r) + r²(ΔΩ)² - c²(1-Rs/r)(Δt)²
Vad som händer när du passerat horisonten är att det blir ett teckenbyte i metriken. Rumstermen blir tidslikt och vise versa.
(ΔT)²=-(Δr)²/(1-Rs/r) - r²(ΔΩ)² + c²(1-Rs/r)(Δt)²
Så på samma sätt som du rör dig i rummet utanför, kan du bara röra dig i tiden innanför.
Säg att Horisonten är 1000km från masscentrum, och du befinner dig 10km innanför. Om du startar ditt rymdskepp och försöker röra dig inåt kommer du ingenstans i rummet, utan du förflyttar dig bakåt i tiden.
Min poäng är, hur sjutton kan vi säga något om vad som händer där inne, när vi inte ens vet hur vi ska beskriva rumtiden?
Det jag framförallt tänkte på var att inträdet i ett svart hål möjligtvis skulle kunna vara mindre exotiskt än vad man kan förvänta sig, dvs att de förändrade förhållandena mellan tid och rum kan göra att slakt-effekten för inträdet i ett supermassivt svart hål försvinner.