2013-02-17, 19:24
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joolo
Såg just På Discovery, där någon LEE hävdade att i svarta hål skapas nya universum...
Var det kanske denna man du såg? Han har nämligen skrivit en bok om just nya universa i svarta hål. (Life Of the Cosmos)
Citera
2013-02-18, 00:12
Medlem
HeyBePositives avatar
Vad skulle hända om ett långt järnrör svävar i rymden, låt säga att röret är 1 ljusår långt. Och så åker ena änden av röret förbi in i ett svart hål?
Citera
2013-02-18, 21:41
Medlem
Spännande tanke, kan någon titta in i ett svart hål, men flykthastigheten är väl stor även långt från händelsehorisonten om hålet är stort, är det litet kommer väl tidvattenkrafterna slita sönder det. Äh Låt Puff svara.
Puff: Det kan ha varit honom ja, men inte säker.
Citera
2013-02-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Vad skulle hända om ett långt järnrör svävar i rymden, låt säga att röret är 1 ljusår långt. Och så åker ena änden av röret förbi in i ett svart hål?

Om jag får gissa så lär atomerna i järnröret slitas isär av den enorma gravitationen.
Citera
2013-02-19, 16:06
Medlem
Inte av gravitationen, för den befinner sig i fritt fall, däremot tidvattenkrafterna, vilka måste vara konstiga på ett så stort föremål.
Citera
2013-02-19, 16:41
Medlem
Citat:
The point at which tidal forces destroy an object or kill a person depends on the black hole's size. For a supermassive black hole, such as those found at a galaxy's center, this point lies within the event horizon, so an astronaut may cross the event horizon without noticing any squashing and pulling, although it remains only a matter of time, as once inside an event horizon, falling towards the center is inevitable. For small black holes whose Schwarzschild radius is much closer to the singularity, the tidal forces would kill even before the astronaut reaches the event horizon.[4][5] For example, for a black hole of 10 Sun masses[6] and the above-mentioned rope at 1000 km distance, the tensile force halfway along the rope is 325 N. It will break at a distance of 320 km, well outside the Schwarzschild radius of 30 km. For a black hole of 10,000 Sun masses it will break at a distance of 3200 km, well inside the Schwarzschild radius of 30,000 km.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spaghettification

Men tydligen är man inte längre säkra på vad som händer när man passerar händelsehorisonten, såg nåt avsnitt av sixtysymbols (nåt av brady iaf) där dom visade två nya papper där dom kom fram till att varje objekt skulle annihileras så fort händelsehorisonten passerats
Citera
2013-02-19, 16:47
Medlem
Substantials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Nej det tycker jag inte alls att man behöver.

Har det inte blivit en lite dålig stämning här på senaste tiden? TS undran är huruvida svarta hål är ett hot eller ej, helt rimlig fråga som inte förtjänar att bli avsnäst. Inte heller behöver man gå in på fysikaliska detaljer för att besvara den om man anstränger sig.

Det enda hot jag kan se framför mig är de interstellära svarta hålen i varje galax. Visserligen expanderar universum men om man kan mäta hur hur allt decelererar (i vår galax till och börja med) ... då tror jag vill kommer bli allvarligt hotade.

Men innan dess kommer solen svälla upp till en röd jätte och allt liv kommer vara borta från jorden iaf...
Citera
2013-02-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Substantial
Det enda hot jag kan se framför mig är de interstellära svarta hålen i varje galax. Visserligen expanderar universum men om man kan mäta hur hur allt decelererar (i vår galax till och börja med) ... då tror jag vill kommer bli allvarligt hotade.

Men innan dess kommer solen svälla upp till en röd jätte och allt liv kommer vara borta från jorden iaf...
Universums expansion accelererar, inte decelererar. Det enda situation där ett svart hål skulle kunna vara ett hot mot oss är om det kommer ett litet/medelstort svart hål strövande i solsystemets riktning, och skulle då, beroende på fart, massa och vinkel kunna göra allt möjligt kefft för oss, som att kasta asteroider mot oss från Oort-molnet, störa planeternas rotation, eller helt enkelt svälja vårat solsystem. Men detta är ofattbart osannolikt.
Senast redigerad av PuffaRoll 2013-02-19 kl. 16:54.
Citera
2013-02-19, 16:54
Medlem
Substantials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Universums expansion accelererar, inte decelererar.
Jo, jag vet. Jag menade att OM man kan mäta hur pass mycket universum accelererar och jämföra dessa data med kanske 5 år i framtiden eller liknande. Om det är så att universum fortfarande accelererar i samma takt bör vi inte ha något att oroa oss för - men jag har för mig att frågan har lyfts från perspektivet galaxer och inte universum (när man talar om accelererar)
Citera
2013-02-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Substantial
Jo, jag vet. Jag menade att OM man kan mäta hur pass mycket universum accelererar och jämföra dessa data med kanske 5 år i framtiden eller liknande. Om det är så att universum fortfarande accelererar i samma takt bör vi inte ha något att oroa oss för - men jag har för mig att frågan har lyfts från perspektivet galaxer och inte universum (när man talar om accelererar)
Det kan man. Se Hubbles konstant.
Citera
2013-02-19, 22:35
Medlem
Ponera om vi lever i ett svart hål, vill ändå återkomma till hur händelsehorisonten kan se ut från insidan, lite spännande att fantisera om skillnaden från utsidan respektive insidan.
Citera
2013-02-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joolo
Ponera om vi lever i ett svart hål, vill ändå återkomma till hur händelsehorisonten kan se ut från insidan, lite spännande att fantisera om skillnaden från utsidan respektive insidan.

Nu är jag ute på väldigt djupt vatten men om vi låtsats att man kan överleva tillräckligt länge förbi händelsehorisonten så bör du endast kunna uppfatta resten av världen utanför som en enda liten ljuspunkt. Ingen information kommer kunna ta sig till dig från någon annan vinkel än rakt in från närmaste punkten på "utsidan". Det du ser är med andra ord en enda prick av ljus som är summan av allt ljus som böjs in mot den plats där du befinner dig, ju närmare händelsehorisonten du befinner dig desto större kommer "pricken" att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in