2008-03-15, 12:47
Medlem
Bobbo Vikings avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2059368.ab

Efter miljoner år
Inga mänskliga spår kvar på jorden. Det enda som ska bevisa vår civilisation är en bil, en tv-kamera och andra reliker som bevarats på månen.

Enligt National geographic kan det alltså mycket väl funnits en tidigare civilisation på jorden. De lämnade dock inget på månen...
Senast redigerad av Bobbo Viking 2008-03-15 kl. 12:50.
Citera
2008-03-15, 13:09
Medlem
C M Burnss avatar
En intressant tanke är att i filmerna om vad som hade hänt på jorden om människan försvann fick man se alla händelser ur en människas perspektiv. Man bör dock komma ihåg att alla färger och alla ljud vi uppfattar bara är våra hjärnors sätt att tolka vibrationer och frekvenser. Världen ser egentligen "inte ut" som vi uppfattar den.

Med det sagt är det ganska irrelevant att diskutera hur världen skulle se ut om 20 miljoner år eftersom alla varelser uppfattar allt på olika sätt. Att det inte skulle finnas spår av människan på jorden efter ett bra tag är möjligt men ute i rymden kommer det krylla av spår av människan. De senaste 50 åren har människan sprutat "högludda signaler" ut i universum i form av radiokommunikation, satelitelefoner, sms etc. Jag tror att det är i denna form av kulturarv som kommande civilisationer kommer få reda på att det en gång fanns en ras på vår planet.
Citera
2008-03-15, 15:18
Medlem
Enligt Scientific American kommer många bronsstatyer, i sina nuvarande former, att finnas kvar om 10 miljoner år som spår av mänskligheten.
Citera
2008-03-15, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2059368.ab

Efter miljoner år
Inga mänskliga spår kvar på jorden. Det enda som ska bevisa vår civilisation är en bil, en tv-kamera och andra reliker som bevarats på månen.

Enligt National geographic kan det alltså mycket väl funnits en tidigare civilisation på jorden. De lämnade dock inget på månen...
Citat:
Efter tio dagar

Alla kor dör när ingen mjölkar dem.

Så alla kor har inte kalvar? fast nog nästan alla är instängda
Citera
2008-03-15, 20:11
Medlem
Diktaturs avatar
För den intresserade finns en rätt färsk torrent här
Citera
2008-04-30, 12:21
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Jag sitter fortfarande och funderar över den här frågan.

Med tanke på den information som har postats i tråden så skulle det mycket väl kunna ha funnits intelligent liv på dinosauriernas tid. Ponera att ett sådant intelligent liv upptäckte atombomben, och sedan utrotade allt liv i ett atomkring - samma situation som vi skulle kunna stå inför vilken dag som helst.

Är detta en möjlighet? Skulle det kunna stämma överrens med modern vetenskap?
Citera
2008-04-30, 15:29
Medlem
Poeten-Skes avatar
Kommer vi klara oss?

TheGoodDoctor, jag tror att om det skulle ha existerat (som vanligt går filosofin ut på att ifrågasätta saker och ting) så bör man hitta någon sorts spår efter dem, precis som vi försöker lämna kvar spår till efterlevande. Även själva ordet "intelligent" är väldigt svårdefinierat. Om vi, nu idag, undersöker olika djur så kommer många anse att ett flertal är relativt intelligenta. Vet inte om någon av er är en hundägare men den som är det har en viss insikt i frågan

Många inser inte heller, att vi själva med tiden kommer sluta vara homo sapiens om vi nu klarar oss genom dessa mörka tider.

Denna diskussion för ju en vidare till en annan intressant fråga, om det nu har funnits på jorden eller fortfarande existerar annat intelligent liv i universum. Skulle de verkligen klara sig bättre än vi? Om vårat släkte överlever 50 tusen år till så skulle jag verkligen förvånas. (Inte för att jag skulle uppleva det)
Citera
2008-04-30, 18:27
Medlem
Förstår din poäng. Tror inte vi kan lära oss något från en föregående människoart, förutom att något har utrotat den, och om vi kan ta reda på vad det var som utrota den rasen, så kanske vi kan förebygga en upprepande domedag. Eller? dunno
Citera
2010-04-09, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Den här tråden blev mycket intressantare än jag hade hoppats på. Jag skulle dock vilja sänka tidsbegreppet. Föreställ dig att vi finner en beboelig planet, på vilken vi upptäcker en hel, utdöd civilisation, nyligen bortgången (kanske för några hundra år sedan). Hur reflekterar man över ett sådant scenario?

Jag skulle undra vad som tog död på dem (kusligt scenario, milt uttryckt) och således frukta för mitt liv. En hel civilisation som utrotas, det skulle kunna vara en omfattande epidemi... skulle det finnas en levande fauna på den här hypotetiska platsen skulle jag allvarligt akta mig, de kan agera värddjur åt det som utrotade "människorna" som fanns där innan..
Citera
2010-04-09, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Tidigare intelligent liv skulle alltså kunna ha levt på Jorden. Mycket intressant upplysning.
helt fel, planeten föddes 4,5 mdr år sedan och livet ca 3,8 mdr år sedan.

men guldatomerna vi finner kan bara ha skapats i exploderande stjärnor som lär ha haft planeter.
Citera
2010-04-10, 02:31
Medlem
Dags för internetfakta!
http://www.cracked.com/article_16871...t-explain.html

Nu sväljer vi allt det där (5-2 är relevanta) helt utan att ens googla vad som står och kommer gemensamt fram till att dinosaurerna överlevde sin utrotning och var smarta jävlar som hjälpte mänskligheten på traven och sedan strålade iväg sig själva till mars.

Borde inte, som någon sa, bunkrar byggda för kärnvapenkrig och liknande finnas kvar? Eller händer det för mycket grejer, typ jordbävningar osv?
Citera
2010-04-10, 02:34
Medlem
Rätta mig om jag har fel. Men har det inte funnits grenar av djur som utvecklats åt märkliga, och stora, håll långt innan dinosaurerna - för att sedan utrotas?
Vill minnas något program på kunskapskanalen som jag såg för något år sedan om typ enorma gråsuggor som fanns för oändligt med tid sedan, och att det skett minst två utrotningar av djur som kan jämföras med det som hände våra kära jättereptiler.

Vore lustigt ifall vi började hitta spår av att dessa enorma gråsuggor var intelligenta. Ganska äcklande ioförsej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in