2008-03-09, 12:27
Medlem
Crossmacks avatar
Jag tror lite kommer nog att finnas kvar. Någon lämning efter New York, Paris eller alla motorvägar och gruvor.

Så även om alla våra kunskaper inte finns lär de ju komma på att någonting fanns.
Citera
2008-03-09, 12:57
Medlem
Gautamas avatar
Så hur lång tid krävs det då för att alla spår av mänskligheten ska raderas?
Citera
2008-03-09, 13:34
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Jag tror det skulle finnas en hel del kvar. Inga byggnader ovan mark, men under mark skulle det finnas rätt mycket kvar. Alltså källare, tunnlar och sånt.
Citera
2008-03-09, 13:43
Medlem
Crossmacks avatar
Nå frågan gällde ju inte huruvida något skulle finnas kvar, utan huruvida upptäckten av det skulle påverka oss/dem.

Jag tror inte att det skulle spela någon större oll. En mycket intressant upptäckt, men samhället lever nog vidare.

Kanske sätter lite perspektiv på civilisationers uppgång och fall, annars vet jag inte.
Citera
2008-03-09, 14:37
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Håller med föregående talare.
Men hur mycket vet vi om dinosaurierna egentligen? Vissa säger ju att de dog ut av cigarettrökning filosofera lite kring varför jag sa så och inte vad jag sa.
Andra säger att det parallellt med dinosaurerna levde en civilisation av folk som var överlägsna oss, vilka förutsåg undergången och flydde ut i rymden. (Återigen, filosofera kring varför jag sade så och inte vad jag sade.)
Citera
2008-03-10, 13:34
Medlem
anothermembers avatar
Tittat lite på Joe Rogan kanske?

http://www.youtube.com/watch?v=7n-N6Rqc_Jk (Allt relevant var inte riktigt med här men kolla gärna dvd:n. Grabben har högst intressanta tankar.)

Hursom så tror jag benhårt på det här. Inget har ett början. Inget har ett slut. Så eftersom allt pågår, pågått och kommer pågå för alltid på ett eller annat sätt så borde ju rimligen någon ha 'levt' här förut.

Det där som Crossmack sa om motorvägar låter väl ganska rimligt. Har lite svårt att föreställa mig saker som skulle kunna överleva en total utrotning på något sätt. Men som även tidigare nämt - rör och gruvor och dyl. kanske. När allt blir så elektroniskt och även så sårbart så känns det som att alla prylar kommer vara bortblåsta om ett antal år. Kanske något skitstort fartyg eller någonting som skulle kunna vara kvar.
Senast redigerad av anothermember 2008-03-10 kl. 13:39.
Citera
2008-03-10, 15:22
Medlem
såg på nån film på en hemsida, kan leta efter länken senare, men att det ända spår som skulle finnas kvar efter människan(antar att man menar synliga spår) efter ett antal tusen år var flaggan och lämningarna på månen.

Edit: http://youtube.com/watch?v=Rh-lqtxZisA
Senast redigerad av Gurgamin 2008-03-10 kl. 15:30.
Citera
2008-03-10, 15:42
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Filmen är intressant, men har redan postats tidigare i tråden.
Citera
2008-03-10, 16:48
Medlem
Sane?s avatar
Saker byggda av ädelmetaller, titan och liknande skulle sannolikt finnas kvar. Tänk vad glada dom kommer bli när dom gräver upp en 747:a.
Citera
2008-03-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Något de skulle kunna stöta på och som borde finnas kvar, iallafall i den mån att de skulle kunna avgöra att det varit en intelligent civilisation som skapat det är de slutlager för kärnbränsle som byggts lite här och där runtom i världen. Dessa platser är ju utvalda för att de är extremt geologiskt stabila och dessutom "built to last" så att säga.

Satelliter skulle nog inte finnas kvar i omloppsbana efter 20 miljoner år.

Varför skulle inte satelliterna kunna finnas kvar? dom är ju i samma typ av omloppsbana som månen, och den har väl åkt ett par varv nu? Finns ju inget slitage på dom eftersom inngen friktion eller något motstånd finns där.. visserligen skulle dom kunna kollidera med något hårt, men jag tror chansen är större än du verkar tro.... en tanke bara
Citera
2008-03-14, 03:43
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanlahti
Varför skulle inte satelliterna kunna finnas kvar? dom är ju i samma typ av omloppsbana som månen, och den har väl åkt ett par varv nu? Finns ju inget slitage på dom eftersom inngen friktion eller något motstånd finns där.. visserligen skulle dom kunna kollidera med något hårt, men jag tror chansen är större än du verkar tro.... en tanke bara
Min fetstil.
Jo det gör det. Atmosfärisk friktion och strålningstrycket från solen påverkar satelliter i en betydande omfattning eftersom de ligger förhållandevis nära jorden och har en stor area i förhållande till sin massa. Utan kompenserande knuffar från motorerna ombord skulle de hamna ur kurs ganska snabbt. Jämförelsen med månen haltar eftersom den befinner sig långt utanför jordens atmosfär och är enormt mycket större och tyngre än konstgjorda satelliter; den låter sig inte rubbas så lätt i sin bana. Livstider för människotillverkade satelliter är av storleksordningen tiotals år.

För att återgå till TS ursprungliga frågeställning så är den naturligtvis av den sort som kan ge upphov till eviga spekulationer. Jag nöjer mig nog med att konstatera att upptäckten av en för-mänsklig civilisation på jorden skulle vara av oerhört stort vetenskapligt intresse; kanske jämförbar med upptäckten av utomjordiskt liv. Det faktum att evolutionen lyckats frambringa en hög nivå av intelligens inte bara en utan två gånger på samma planet inom loppet av 20 miljoner år skulle vara oerhört betydelsefullt eftersom människans utveckling skulle framstå mindre som en slump då. Eftersom det naturliga urvalet enligt rådande teori inte strävar i någon särskild rikting, skulle en hel del ny och intressant teoribildning behövas. Fascinerande.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-03-14 kl. 03:49.
Citera
2008-03-14, 14:48
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Den här tråden blev mycket intressantare än jag hade hoppats på. Jag skulle dock vilja sänka tidsbegreppet. Föreställ dig att vi finner en beboelig planet, på vilken vi upptäcker en hel, utdöd civilisation, nyligen bortgången (kanske för några hundra år sedan). Hur reflekterar man över ett sådant scenario?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in