2008-03-01, 17:59
Medlem
Sälklubbarns avatar
När jag tänker tillbaka på all jävla torsk man blev itvingad i matan under sin skoltid, så skiter jag i om torsken dör ut eller ej.
Citera
2008-03-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
När jag tänker tillbaka på all jävla torsk man blev itvingad i matan under sin skoltid, så skiter jag i om torsken dör ut eller ej.

Men torskarna är ju en del av ekosystemet och behövs även om du inte gillar torsk.
Citera
2008-03-01, 18:15
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krest
Tycker du inte att det vore både billigare och enklare att odla fisk på traditionellt vis? På vilket sätt skulle kloner vara bättre?
Visst kan vi odla den, det är nog bättre.
Citera
2008-03-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drevet
Om du nu vägrar servera torsk, anklever eller andra livsmedel som anses som utrotningshotade eller väldigt dåligt uppfödda varför sökte du jobbet på den krogen?

Därför att dom inte serverar varken torsk eller livsmedel som är hotade.
detta var en knasig specialbeställning som dom inte borde tagit emot.

läs min andra tråd som länkas i 1:a sidan.
Citera
2008-03-01, 19:14
Medlem
Eigenfaces avatar
Pressad torsk är ett perfekt biobränsle i min bil. Vem fan bryr sig om så fula fiskar?
Citera
2008-03-01, 19:22
Medlem
tomte_nissens avatar
Jag brukar själv åkta till nordnorge varje sommar och fiska en rejäl drös torskar med mitt fina kastspö. Den torsk jag sedan äter under året är den mängd jag själv fiskat upp, vilket inte är så väldigt mycket.
Citera
2008-03-01, 19:27
Medlem
Trumpeters avatar
Gillar fisk och det händer att jag äter torsk.
Citera
2008-03-01, 20:10
Medlem
He-man fans avatar
Nej ingen fiske produkt eller dylikts äts, här är man glad över falukorv och skinka
Citera
2008-03-01, 23:14
Medlem
Drevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Därför att dom inte serverar varken torsk eller livsmedel som är hotade.
detta var en knasig specialbeställning som dom inte borde tagit emot.

läs min andra tråd som länkas i 1:a sidan.

Likväl vart var torsken fiskad?
Säg vilken fisk leverantör ni använder.
Är nyfiken vilken krog du jobbat på.
Sen kan jag tycka att du bör veta mer om torskbeståndet.
Förstår att du sätter dig emot men vad serverar ni mer, grönsaker från israel kanske.
Mediadrevet som har satt igång detta mot torsken borde ju ge mer fakta om vilken torsk
som ligger illa till.
Citera
2008-03-02, 01:45
Medlem
erkanperkans avatar
Jag tycker inte torsk är särkilt gott. Jag har inga principer emot att äta torsk så om jag blir serverad torsk så skiter jag inte i att äta. Men bestämmer jag själv så blir det hellre lax eller aborre (som man fiskat själv såklart ).
Citera
2008-03-02, 10:28
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :noname
Men torskarna är ju en del av ekosystemet och behövs även om du inte gillar torsk.
Jaha, det tänkte jag inte på.

Ärligt talat skulle jag vara mer orolig om det vara laxen som höll på att dö ut. Jag har lite svårt att engagera mig i just torsken av ovan nämnda skäl. Menar dock inte att det är en mogen och genomtänkt inställning.
Citera
2008-03-04, 22:50
Medlem
hundhuvuds avatar
Jag försöker undvika att äta hotade djurarter, djur som odlas miljöfarligt eller vad jag inbillar mig är oetiska djurprodukter (för närvarande alla landlevande djur). Däribland torsk, ål, tonfisk, jäteräkor och några till.

Men egentligen - vad spelar det för roll? På vilket sätt påverkar det mitt, eller någon annans liv om det lokala bestånden av torsk i våra vatten dör ut? Massor av djurarter har dött ut utan att vi har gått under för det. Och det verkar ju som om torsken som fisk inte är hotad, bara vissa lokala bestånd.

För min del handlar det mest om att etiska/miljömässiga val är ett sätt att bry sig, inte att jag egentligen tror att det påverkar.

För övrigt rekommenderas Isabella Lövins bok "Tyst Hav". Väl pk, men intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in