2008-03-01, 12:46
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Odlad torsk finns i handeln nu för tiden. Odlingen har förstås negativa konsekvenser, och vissa ratar den odlade torsken med hänvisning till att den är annorlunda i smaken. Själv har jag inte provat, men det kanske nån annan här har gjort?

Här är lite läsning:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=582511

I övrigt kan boken Torsk av Mark Kurlansky rekommenderas.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa odlad torsk, tror jag skulle vant mig vid den annorlunda smaken (ifall jag skulle känna någon skillnad i smaken dvs).

Vad har odlingen för negativa konsekvenser? Försöker inte spela allan här utan är nyfiken på kosekvenserna.
Citera
2008-03-01, 12:48
Medlem
C M Burnss avatar
Jag äter absolut inte torsk och jag ser ner på dem som gör det. Inte för att jag bryr mig om artens överlevnad utan för att torsk är så j*vla vidrigt.
Citera
2008-03-01, 12:53
Medlem
Ruskatupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Och vad blir det till efterrätt, då?

Allvarligt: Nog för att jag älskar torsk, den är i mitt tycke den godaste fisken. Men nu är det inte jag ensam som håller på att äta slut på beståndet(tro´ t, eller ej)..... och dessutom äter jag död torsk, torsk som redan är fångad och fryst, d. v. s den är stendöd.
Och om jag inte köper torsk, den som då redan ligger i affären och är stendöd, sedan flera ggr om, vad händer då med den torsken? Återfår den livet igen, eller?
Eller hur fungerar det som? Du svarade aldrig på det...

Ja du resonerar som en 12-åring.Försök tänka lite längre än så,så inser du kanske att sedan Du äter den där "redan döda" torsken,så skapar du en efterfrågan på "redan död" torsk.Då finns där en fortsatt anledning för skrupelfria människor att fiska "redan döda" torskar.....
Citera
2008-03-01, 13:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Jag skulle kunna tänka mig att köpa odlad torsk, tror jag skulle vant mig vid den annorlunda smaken (ifall jag skulle känna någon skillnad i smaken dvs).

Vad har odlingen för negativa konsekvenser? Försöker inte spela allan här utan är nyfiken på kosekvenserna.

Nu spekulerar jag, men det kan antas att de negativa konsekvenserna främst har att göra med det foderfiske som krävs. Det är en negativ faktor som har lyfts fram i diskussioner kring den norska laxodlingen. För att föda upp en viss mängd torskar lär det krävas en större mängd foderfisk (vilken förstås i teorin kan fiskas med ekologiskt hållbara metoder). En ytterligare omständighet är, om jag inte är ute och cyklar, att fiskodling lätt skapar sjukdomar och dålig arvsmassa som kan spridas till de naturliga bestånden.

Edit: Det går att läsa om negativa konsekvenser i den artikeln jag länkar till ovan.
Senast redigerad av rayravioli 2008-03-01 kl. 13:09.
Citera
2008-03-01, 13:08
Medlem
Luxuss avatar
vafan, ok, torsk e ju oftast inte så jättegott men enkelt att laga till. rödspätta däremot, det är ju riktigt gott å vad ska vi med den fisken till i havet om vi inte får äta den?
Citera
2008-03-01, 13:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
vafan, ok, torsk e ju oftast inte så jättegott men enkelt att laga till. rödspätta däremot, det är ju riktigt gott å vad ska vi med den fisken till i havet om vi inte får äta den?

Du har inte tänkt på att vi kanske vill kunna äta rödspätta och torsk även om några år? Det här liknar ju mitt favoritargument i köttfrågan: "Om man inte ska äta djur, varför är de då gjorda av kött?"
Citera
2008-03-01, 13:40
Medlem
Nikeniks avatar
På wwf.se finns det en lista på vilka fiskar man kan äta med gottsamvete och vilka man inte bör äta. Klicka på "fisk till middag".

Finns en kort pdf-fil med bara listan och en längre som det står varför man t.ex helst inte ska äta odlad lax utan KRAV-odlad.
Citera
2008-03-01, 15:20
Medlem
xavi8222s avatar
Det är en sak vad man har för åsikt privat. Arbetsgivaren skiter fullständigt i det, men du ska göra som arbetsgivaren säger till dig att göra på jobbet. Hade jag varit din arbetsgivare hade du fått sparken direkt.

Min egen arbetsgivare står för många saker som jag inte själv stöder, men på jobbet står jag till 100 % på arbetsgivarens sida. Det skulle aldrig falla mig in att proklamera mina egna åsikter på jobbet, för det gör jag på min fritid.

Kan du inte ställa upp på din arbetsgivares normala krav, så sök ett nytt jobb.
Citera
2008-03-01, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Grattis!

Du lyckas i ett inlägg med att

- Felcitera mig
- Förlöjliga mig
- Avfärda mig som ett troll
- Känna till hur ofta jag fiskar
- Veta hur stor/liten min kunskap är inom fiske

Gratulerar!

Ja, jag ska äta både anklever och torsk. Gott!

- Hhmm... felcitera?

Tack!
Citera
2008-03-01, 16:44
Medlem
Drevets avatar
Om du nu vägrar servera torsk, anklever eller andra livsmedel som anses som utrotningshotade eller väldigt dåligt uppfödda varför sökte du jobbet på den krogen?

Är det inte bättre att kanske söka jobb på en ekologisk eller dylik krog.

Men men däremot torsken, vart var den fiskad?
Från vilken fiskleverantör tas fisken ifrån?

Den flesta torska som svenska resturanger köper är oftas om nästan alltid fångad utanför
lofoten i norge där torsken är grönmärkt.
Dvs att den är lika grön som odlad lax.
Däremot torsken som är odlad utanför kattegatt skall man inte äta.
Dock skall man hylla den svenska fiskeflottan som håller sina kvoter när dom fiskar.

Sen att det kanske kommer mer baltiska fiskeflottor och dammsuger upp all fisk som finns
är väl inte helt ok.
Citera
2008-03-01, 17:57
Moderator
Humbugs avatar
Nej, jag äter inte torsk längre, mitt samvete tillåter inte det trots att jag är fullt medveten om att min simpla bojkott varke gör till eller ifrån.
Jag kan dock hysa en förhoppning om att jag genom mitt leverne på sikt kan påverka andra människor. Det sista som överger en är hoppet... och singellivet.
Citera
2008-03-01, 17:58
Medlem
Jag försöker göra en insats och börjat käka spätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in