• 1
  • 2
2008-02-27, 21:07
Medlem
Sbnr1s avatar
Letar efter ett nerlagt mentalsjukhus el sjukhus över lag, som skall ligga i närheten av Motala. Jag pratar troligtvis Inte om det i Bona.

Har hört historien om det vid Bona, även besökt det en snabbis. Tydligen skall det finnas ett till utanför Motala. Om det klassas som mentalsjukhus eller inte det vet jag ej.

Historien går att man tydligen blir sjuk dagen efter om man besöker övervåningen. Enligt "höna av en fjäder" konceptet så skall en kille som var kompis men en släkting till fars fru, besökt övervåningen trots varningar. Dagen efter skulle han blivit riktigt dålig. Mått illa och agerat nästan som han vore mentalt sjuk. Då skulle det även funnits biljardbord (komplett med bollar, kö osv) kvar på övervåningen. Ungefär som om man bara sprungit därifrån. Lämnat allt.

Jag tar all denna fakta med en nypa salt naturligtvis. Frågan är om det ringer någon klocka hos nån på FB om detta. All information är av intresse rörande denna topic. Det låter i allafall spännande.

P.S:
Ja jag har googlat, har sökt igenom FB innan jag postade. Jag har faktiskt sjunkigt så lågt att jag kollat wikipedia ....
Citera
2008-02-27, 22:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
[url]http://www.sgu.se/dokument/miljo_avveckling/motala.pdf[/

Säker på att dessa hjälper dig
Citera
2008-02-27, 22:56
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
[url]http://www.sgu.se/dokument/miljo_avveckling/motala.pdf[/

Säker på att dessa hjälper dig

Tack för tipset. Kommer säkert till användning den dagen jag letar efter en oljedepå utanför motala.
Citera
2008-11-21, 13:42
Medlem
Madsedeselgons avatar
Nu blir det en bump här men till saken hör att det antagligen finns en hel del gamla behandlingshem utanför Motala. Från vad jag har förstått så bor min nuvarandes flickväns familj i ett sådant behandlingshem som ligger en bit utanför Vadstena mot Skänninge.
Dock vet jag inte om jag ska tro på det, men huset är lite speciellt.. men inte finns det plats för något biljardbord på övervåningen inte.

Därimot har jag en kompis vars familj bor i ett stort "mansion" utanför Motala som är hur stort som helst men en rätt så schysst trädgård. Där kan det faktiskt ha varit ett behandligshem/sjukhus om jag inte minns fel.

Men som sagt, de flesta byggnaderna på utkanten har förvandlats till bostäder så det finns nog ingen risk att huset i frågan är obebott.

Men vill du se något läskigt så äre bara att du bryter dig in i folkparken på natten och går "den vanliga rundan" förbi mini-zoo etc. Jag jobbade där förra sommaren och efter att de har stängt parken har alla hus förfallit.
Jag fick faktiskt i arbete att bryta upp personalrummet till Mini-Zoo där nästan alla saker hade lämnats liggandes. Fanns en hel del intressanta föremål där, och även i foderhuset där jag också fick bryta mig in för att rensa.

Fixa ihop ett gäng med polare och bryt er in på natten, gå in i Fågelhuset och sätt er där och berätta spökhistorier vettja, för där är det fan läskigt även på dagen.
Citera
2008-11-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Letar efter ett nerlagt mentalsjukhus el sjukhus över lag, som skall ligga i närheten av Motala. Jag pratar troligtvis Inte om det i Bona.

Har hört historien om det vid Bona, även besökt det en snabbis. Tydligen skall det finnas ett till utanför Motala. Om det klassas som mentalsjukhus eller inte det vet jag ej.

Historien går att man tydligen blir sjuk dagen efter om man besöker övervåningen. Enligt "höna av en fjäder" konceptet så skall en kille som var kompis men en släkting till fars fru, besökt övervåningen trots varningar. Dagen efter skulle han blivit riktigt dålig. Mått illa och agerat nästan som han vore mentalt sjuk. Då skulle det även funnits biljardbord (komplett med bollar, kö osv) kvar på övervåningen. Ungefär som om man bara sprungit därifrån. Lämnat allt.

Jag tar all denna fakta med en nypa salt naturligtvis. Frågan är om det ringer någon klocka hos nån på FB om detta. All information är av intresse rörande denna topic. Det låter i allafall spännande.

P.S:
Ja jag har googlat, har sökt igenom FB innan jag postade. Jag har faktiskt sjunkigt så lågt att jag kollat wikipedia ....

i folkmun blir alla gamla hus gamla mentalsjukhus.
Jag bor i krokarna omkring motala och inte finns det för mycke "troliga" mentalsjukhus här men det där med biljardbordet är bona. Jag har själv inte vart där personligen. Mwn Jag har fått det beskrivet att på översta våningen ska detr finnas ett biljardbord. tyvärr så har ju många besökt bona och jag har inte vart där på länge men hört att det är låst nu förtiden och troligen har ju saker förstörts i takt med ökad aktivitet
Citera
2008-11-21, 17:51
Medlem
Martin Rävs avatar
Det fanns ju ett mellan Motala och Askersund? Vet inte vad det heter men man ser det ifrån riktsvägen. Rätt schysst kåk =)
Citera
2008-12-27, 13:08
Medlem
x_776s avatar
Vi var där men.....
När vi hade åkt runt där med bil ett tag så
stallde vi bilen o tog en cigg o då kommer det
någon icke svensk, vi ville veta lite om stället
så vi frågade men fick till svar I dont speak Swedish.
Vi tänkte inte mer på det, efter ett tag så såg vi att det
lös vid ett hus och beslöt oss att kolla om den personen
visste något så vi frågade, o det första han sa va att vi
skulle återvända o komma tillbaka när det va ljust för han
sa att det va ryska maffian som köpt upp stället o det ska
bli hotel, det gick tydligen folk som va beväpnade runt där.

Men just jag tror inte han talade saning men vem vet
Citera
2008-12-27, 22:09
Medlem
Var där förra hösten (Bona), var runt i alla tre byggnaderna. Imponerande kåk men inte så mycket mer att se. Källaren i mittersta huset (som fungerat som bl.a. storkök och kapell) hade en massa skräp travat i hela källaren, resten av kåken var i stort sätt tom, den ena flygeln hade påbörjad renovering (fanns alltså ingen anledning att gå in där, bara uppbrutna väggar och en jävla massa isolering överallt) och den sista flygeln var i stort sätt helt tom den med med undantag för någon enstaka 60tals möbel här och där. Lite kul att kika på "cellerna" i nån timme men ha inte alltför höga förväntningar.

Ca. 500m ifrån Bona ligger ännu en övergiven kåk med två flyglar som senast fungerade som högskola tror jag. Också där var det ganska tomt och halvkul att kika runt. Det var här i ena flygeln som biljardbordet stod. Kan ju intyga att jag inte blev mentalsjuk av att pilla lite på det .

Skulle klassa stället som sevärt om man har vägarna förbi men inte så mycket att göra en ordentlig utflykt för.

Sorry för avsaknaden av bilder, sitter hemma hos en polare, kan ev. lägga upp ett gäng från båda ställena om ni är sugna.
Citera
2008-12-28, 16:20
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elberggreno
Var där förra hösten (Bona), var runt i alla tre byggnaderna. Imponerande kåk men inte så mycket mer att se. Källaren i mittersta huset (som fungerat som bl.a. storkök och kapell) hade en massa skräp travat i hela källaren, resten av kåken var i stort sätt tom, den ena flygeln hade påbörjad renovering (fanns alltså ingen anledning att gå in där, bara uppbrutna väggar och en jävla massa isolering överallt) och den sista flygeln var i stort sätt helt tom den med med undantag för någon enstaka 60tals möbel här och där. Lite kul att kika på "cellerna" i nån timme men ha inte alltför höga förväntningar.

Ca. 500m ifrån Bona ligger ännu en övergiven kåk med två flyglar som senast fungerade som högskola tror jag. Också där var det ganska tomt och halvkul att kika runt. Det var här i ena flygeln som biljardbordet stod. Kan ju intyga att jag inte blev mentalsjuk av att pilla lite på det .

Skulle klassa stället som sevärt om man har vägarna förbi men inte så mycket att göra en ordentlig utflykt för.

Sorry för avsaknaden av bilder, sitter hemma hos en polare, kan ev. lägga upp ett gäng från båda ställena om ni är sugna.
Bilder är trevligt. Upp med dom!
Citera
2008-12-28, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elberggreno

Skulle vara riktigt nice med bilder!
Citera
2009-01-14, 23:45
Medlem
Kan bekräfta det här med Bona, dvs att det knallar runt ryssar där, riktigt obehagliga typer. Har varit inne en gång i en av de största kåkarna, den med kapellet. Var där på natten och knallade runt och det fanns inte jättemycket att se, lite gamla möbler, gammal köksutrustning, och kapellet var ju såklart lite häftigt med orgeln som var kvar och så.

Sen återvände vi på dagen ett par månader senare och såg lite stollar som stod och gjorde ingenting. Vi åkte en sväng och när vi kom tillbaka var stollarna borta. Vi gick bort och kände på en dörr till ett hus, som var låst, och precis då kommer dom farande igen i en volvovalp. Ut kliver hela gänget (sex man) och börjar vråla om vad fan vi gör där på bruten engelska.
Vi försöker förklara oss med att vi bara var intresserade och att vi inte varit inne men dom säger bara "Gonna call boss, you stay" Efter en kvart så kommer en svart merca med ett par äldra gubbar i, dom andra var typ 20- 25. Gubbarna kan lite svenska men pratar mest engelska och skriker att vi ska sätta oss i deras bil och följa med.
Vi vägrar och börjar gå mot våran bil för att dra. Dom följer efter och skriker om nycklarna. Dom var jävligt hotfulla och dom säger åt oss att sätta oss i baksätet på vår egen bil, polarn sätter sej, jag vägrar. En av gubbarna tar tag i mitt skägg, som var ca 30 cm på den här tiden, och slänger(!) in mej i baksätet.
Då tar jag upp mobilen och ringer snuten och säger att vi sitter i vår egen bil men tillåts inte åka härifrån. Gubbarna sätter sej i framsätet på vår bil och den ena kräver av min polare nycklarna. När ryssarna fattat att det är polisen jag pratar med börjar dom se lite rådvilla ut.
Gubbarna säger något på ryska till grabbarna i valpen och dom drar iväg fort som fan, troligen inget uppehållstillstånd.
Sen sitter vi där i typ en halvtimme, ena gubben säger bl a att i ryssland dödar man såna som snokar, och att eftersom vi ringt polisen kommer dom att få reda på vart vi bor osv.
Till slut kommer snuten iaf, och dom vill gå in i kåken som ryssarna hävdar att vi "gjort inbrott" i. Den där vi kände på dörren som var låst.
En av snutarna går in i kåken ihop med en av gubbarna, dörren är inte låst nu, och den andre stannar hos oss tillsammans med den andra gubben. När dom kommer tillbaka så säger dom att det finns snöspår där inne från kängor. Snuten kollar på våra skor, vi har båda släta gympaskor.
Förmodligen har någon av grabbarna alltså varit inne i kåken genom en bakdörr eller fönster och låst upp dörren och klampat runt för att det skulle se ut som om vi varit inne.
Det hela slutar iaf med att vi får en anmälan om inbrott och vi gör en motanmälan för frihetsberövande och åker därifrån med polisen efter oss.
Anmälan las ner förresten.

Det blev ju en lång jävla historia men sensmoralen är iaf den att man ska hålla sej borta från Bona, beläget mellan motala och askersund, gammalt mentalsjukhus/pojkskola i gult tegel bevakat av otrevliga ryssar.
Citera
2009-01-15, 16:52
Medlem

Intressant historia! Jag som hade tänkt o åka dit för att prata vett med dom ångrar mig nog nu..

Men vad är det för snack om mentalsjukhus mellan motala o arskersund och sen bona oxå? Finns det 2 olika eller är det bara ihopblandat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in