Citat:
Ursprungligen postat av
Moll-E
Här har du några exempel på vad Ica räknar som utländska varor:
https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/farskvaror/utlandska-varor/,
https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/kolonial/utlandska-varor/,
https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/frysvaror/utlandska-varor/. Utländska varor kan även definieras som sådana varor som a) personer med utländsk bakgrund efterfrågar i mångt större utsträckning än vad personer med svensk bakgrund gör eller b) som inte är en etablerad produkt hos svensken i allmänhet. Därför kan till exempel fårtestiklar ses som en utländsk vara trots att testiklarna, mest troligt, kommer från ett svenskt får.
Så länge en butik tillhandahåller de varor jag efterfrågar så får de kränga vad som helst. Jag bryr mig föga om det finns paketerade fårtestiklar eller utländskt godis på hyllorna eftersom jag ändå inte köper det. Men det kommer knappast finnas där om butiken ligger i ett helsvenskt område. Då finns det ingen efterfrågan på utländska varor.
Och hur kom kåldolmen till Sverige menar du?
Givetvis är en del av varorna merokända. Det är självklart men om du går in på en Ica eller Coop idag så finns på den utländska hyllan te, linser, bönor, pastej, oliver mm. Du försöker få mig att acceptera att detta på något sätt är utländska varor?
Från första länken, "Spännande mat från Medelhavet! Larsa Foods är en fristående livsmedelsgrossist med inriktning på import av mat från Medelhavsländerna och Europa. Deras specialitet inkluderar orientalisk vitost, oliver, olja, yoghurt , ayran & övriga Meze produkter av hög kvalitet."
Från andra länken, "Chtaura körsbärs sylt 380g
Chtaura kvitten sylt 380g
Chtaura aprikos sylt 380g
Chtaura jordgubbs sylt 380g
Chtaura vit fikon sylt 380g
Chtaura frukt sylt 380g
Chtaura äppel sylt 380g
Chtaura apelsin sylt 380g"
Du anser alltså att vitost, olija, yoghurt, jordgubbssylt, aprikossylt och mezeprodukter (alltså plockmat i grund och botten) är utländsk varor? Nej så klart att de inte är. De är däremot satta i ett sammanhang som ska sälja. Inte mycket mer. Varorna i sig är knappast så exotiska så man inte t ex kan ha de i en helsvensk Ica (va fan det nu betyder). En anledning till att t ex inte ha varorna är att gemene man inte har en susning om hur de äts eller tillagas (exemplet testikel är bra eller varför inte fårskalle). Konceptet är alltså samma som för ditt egna exempel tacos. Men det anser du är ändå acceptabelt skulle jag gissa på. För det etablerade liksom någon gång på 80-talet och är nu godkänt.
Vad gäller fårtestiklar så tar du ett extremt exempel. Det sälj inte i någon Ica eller Coop. Och de kommer inte heller att säljas eftersom få vet hur man lagar det och många tycker det låter äckligt samt att det delvis blåser anti-kött vindar.
Ett helsvenskt område är enligt dig så homogent i smaken så det alltid äts sill och det kommer alltid att ätas sill. Men så är inte fallet. Enligt den logiken skulle tacos aldrig heller få fäste i en svensk Ica. Eftersom de liksom inte äter sån utländsk mat. Men trots dina antaganden så är faktum att det finns tacos i varenda jävla Ica i landet. Alltså är svensken inte så anti-utländskt som du försöker få det att framstå och med underton att det handlar om anti mellanöstern. Om det är något svensken är så är det öppen och trendmedveten, från kläder och resmål till mat. I allra högst gard mat. En förändring är alltså helt klart möjlig och till och med sannolik i det här fallet. Tack och lov är folk i det här landet inte så jävla spända kring var maten kommer från utan mer ser till om den smakar bra och uppfyller grundläggande hygieniska föreskrifter och dylikt.
Pizza och kebab och falafel är också svenskt sen urminnestider. Därför det finns i varenda jävla småstad i landet....