2018-01-10, 21:44
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Okej, vad tänker du dig att ett ICA i ett helsvenskt område skulle kränga för utländska varor? Halalkött?

Jag jag vet ju inte vad du definierar som utländska varor men vad jag vet odlar vi inte oliver, apelsiner, fikon och bananer här, eller är kända för vår parmesan. Eller anser du att detta är något slags svenskt sortiment? 60-talet-svenskt kanske...

Det som av vissa definieras som utländska varor är till 95% samma varor som redan finns men är av märken som är okända alternativt mindre kända för gemene man. Alltså är kycklingpastej från Argeta inte en utländsk produkt mer än att Argeta inte är etablerat märke.

Att sedan vissa sötsaker är annorlunda och typska för vissa utländska regioner är en annan sak. Men även där kan man överkomma förvirringen och bitterheten mycket enkelt om man bara tar sig tiden att smaka och inser att hälften av bakelserna i våra konditorier inte är urskandinaviska utan kontinentala, säg franska eller tyska eller italienska.

Problemet, i-lands problemet borde jag kanske säga, är att det eventuellt handlar om "turk"-mat och "arab"-varor. Där klämmer skon. Men även då borde man erinra sig var den svenska kåldolmen kommer från, exempelvis.

För den obildade och/eller trångsynte hade en reprisering av Historieätarna varit på sin plats. Där går de igenom massa mat och i grund och botten kommer fram till att sill och potatis är vad som verkligen är inhemskt sortiment. För att inte glömma gröt i alla dess underbara varierande former. Resten är alltså utländsk mat. Men du tänker dig visst inte en sådan Ica va? En med 50% sill och 50% potatis? Eller gör du? Kanske 33% sill, 33% potatis och 33% öl?
Citera
2018-01-11, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Jag jag vet ju inte vad du definierar som utländska varor men vad jag vet odlar vi inte oliver, apelsiner, fikon och bananer här, eller är kända för vår parmesan. Eller anser du att detta är något slags svenskt sortiment? 60-talet-svenskt kanske...

Det som av vissa definieras som utländska varor är till 95% samma varor som redan finns men är av märken som är okända alternativt mindre kända för gemene man. Alltså är kycklingpastej från Argeta inte en utländsk produkt mer än att Argeta inte är etablerat märke.

Att sedan vissa sötsaker är annorlunda och typska för vissa utländska regioner är en annan sak. Men även där kan man överkomma förvirringen och bitterheten mycket enkelt om man bara tar sig tiden att smaka och inser att hälften av bakelserna i våra konditorier inte är urskandinaviska utan kontinentala, säg franska eller tyska eller italienska.

Problemet, i-lands problemet borde jag kanske säga, är att det eventuellt handlar om "turk"-mat och "arab"-varor. Där klämmer skon. Men även då borde man erinra sig var den svenska kåldolmen kommer från, exempelvis.

För den obildade och/eller trångsynte hade en reprisering av Historieätarna varit på sin plats. Där går de igenom massa mat och i grund och botten kommer fram till att sill och potatis är vad som verkligen är inhemskt sortiment. För att inte glömma gröt i alla dess underbara varierande former. Resten är alltså utländsk mat. Men du tänker dig visst inte en sådan Ica va? En med 50% sill och 50% potatis? Eller gör du? Kanske 33% sill, 33% potatis och 33% öl?
Här har du några exempel på vad Ica räknar som utländska varor: https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/farskvaror/utlandska-varor/, https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/kolonial/utlandska-varor/, https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/frysvaror/utlandska-varor/. Utländska varor kan även definieras som sådana varor som a) personer med utländsk bakgrund efterfrågar i mångt större utsträckning än vad personer med svensk bakgrund gör eller b) som inte är en etablerad produkt hos svensken i allmänhet. Därför kan till exempel fårtestiklar ses som en utländsk vara trots att testiklarna, mest troligt, kommer från ett svenskt får.

Så länge en butik tillhandahåller de varor jag efterfrågar så får de kränga vad som helst. Jag bryr mig föga om det finns paketerade fårtestiklar eller utländskt godis på hyllorna eftersom jag ändå inte köper det. Men det kommer knappast finnas där om butiken ligger i ett helsvenskt område. Då finns det ingen efterfrågan på utländska varor.

Och hur kom kåldolmen till Sverige menar du?
Citera
2018-01-12, 13:02
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Här har du några exempel på vad Ica räknar som utländska varor: https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/farskvaror/utlandska-varor/, https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/kolonial/utlandska-varor/, https://www.ica.se/butiker/supermarket/goteborg/ica-supermarket-bergsjon-11251/butiken/avdelningar/frysvaror/utlandska-varor/. Utländska varor kan även definieras som sådana varor som a) personer med utländsk bakgrund efterfrågar i mångt större utsträckning än vad personer med svensk bakgrund gör eller b) som inte är en etablerad produkt hos svensken i allmänhet. Därför kan till exempel fårtestiklar ses som en utländsk vara trots att testiklarna, mest troligt, kommer från ett svenskt får.

Så länge en butik tillhandahåller de varor jag efterfrågar så får de kränga vad som helst. Jag bryr mig föga om det finns paketerade fårtestiklar eller utländskt godis på hyllorna eftersom jag ändå inte köper det. Men det kommer knappast finnas där om butiken ligger i ett helsvenskt område. Då finns det ingen efterfrågan på utländska varor.

Och hur kom kåldolmen till Sverige menar du?

Givetvis är en del av varorna merokända. Det är självklart men om du går in på en Ica eller Coop idag så finns på den utländska hyllan te, linser, bönor, pastej, oliver mm. Du försöker få mig att acceptera att detta på något sätt är utländska varor?

Från första länken, "Spännande mat från Medelhavet! Larsa Foods är en fristående livsmedelsgrossist med inriktning på import av mat från Medelhavsländerna och Europa. Deras specialitet inkluderar orientalisk vitost, oliver, olja, yoghurt , ayran & övriga Meze produkter av hög kvalitet."

Från andra länken, "Chtaura körsbärs sylt 380g
Chtaura kvitten sylt 380g
Chtaura aprikos sylt 380g
Chtaura jordgubbs sylt 380g
Chtaura vit fikon sylt 380g
Chtaura frukt sylt 380g
Chtaura äppel sylt 380g
Chtaura apelsin sylt 380g"

Du anser alltså att vitost, olija, yoghurt, jordgubbssylt, aprikossylt och mezeprodukter (alltså plockmat i grund och botten) är utländsk varor? Nej så klart att de inte är. De är däremot satta i ett sammanhang som ska sälja. Inte mycket mer. Varorna i sig är knappast så exotiska så man inte t ex kan ha de i en helsvensk Ica (va fan det nu betyder). En anledning till att t ex inte ha varorna är att gemene man inte har en susning om hur de äts eller tillagas (exemplet testikel är bra eller varför inte fårskalle). Konceptet är alltså samma som för ditt egna exempel tacos. Men det anser du är ändå acceptabelt skulle jag gissa på. För det etablerade liksom någon gång på 80-talet och är nu godkänt.

Vad gäller fårtestiklar så tar du ett extremt exempel. Det sälj inte i någon Ica eller Coop. Och de kommer inte heller att säljas eftersom få vet hur man lagar det och många tycker det låter äckligt samt att det delvis blåser anti-kött vindar.

Ett helsvenskt område är enligt dig så homogent i smaken så det alltid äts sill och det kommer alltid att ätas sill. Men så är inte fallet. Enligt den logiken skulle tacos aldrig heller få fäste i en svensk Ica. Eftersom de liksom inte äter sån utländsk mat. Men trots dina antaganden så är faktum att det finns tacos i varenda jävla Ica i landet. Alltså är svensken inte så anti-utländskt som du försöker få det att framstå och med underton att det handlar om anti mellanöstern. Om det är något svensken är så är det öppen och trendmedveten, från kläder och resmål till mat. I allra högst gard mat. En förändring är alltså helt klart möjlig och till och med sannolik i det här fallet. Tack och lov är folk i det här landet inte så jävla spända kring var maten kommer från utan mer ser till om den smakar bra och uppfyller grundläggande hygieniska föreskrifter och dylikt.

Pizza och kebab och falafel är också svenskt sen urminnestider. Därför det finns i varenda jävla småstad i landet....
Citera
2018-03-30, 20:09
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:

Ett perfekt exempel på en kulturell relativisering som lägger grungen för det växande behovet av gated communities.

Under tiden njuter jag av min segregering
Citera
2018-03-31, 12:29
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Ett perfekt exempel på en kulturell relativisering som lägger grungen för det växande behovet av gated communities.

Under tiden njuter jag av min segregering

Haha. Är det allt du har att säga? Att det jag skrev är kulturell relativism? Jaha...

Under tiden tänker du sitta hemma äta yoghurt, fikon, bananer och kolla på matlagningsprogram där exotiska rätter lagas. Det är helt ok för mig. Men du behöver då kanske inte gå ut så starkt i dina fördömanden av det utländska i butikerna. Ingen vill dig illa för att det finns fler pastejer och smördegsbröd att välja mellan eller annan mat i övrigt. Tagga ner och njut av livet.
Citera
2018-03-31, 22:39
Medlem
Slottsherres avatar
Av intresse endast för dom allra rikaste. Och dom behöver knappast höga murar och gallergrindar runt sina områden. Dom riktigt exklusiva kvarteren är redan i praktiken "inhägnade", på så sätt att den sociala kontrollen är otroligt effektiv och säkerhetssystemen påkostade. Alla känner igen en inkräktare och det är väldigt svårt att operera i en sådan miljö.
Att bygga en verklig gated community från grunden är ju en gigantisk investering, och jag tror inte lilla Sverige har tillräckligt många spekulanter på den ekonomiska nivån.
Citera
2018-04-01, 10:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Du har fel. Det spelar en otroligt stor roll. Skulle du vilja placera ditt eget barn på Möllevångskolan (Malmös södermalm) i centrala Malmö? Knappast. Där är det nämnligen 97-98% invandrarbarn. Mycket somalier, araber o zigenare.
Just därför lämnar nästan alla svenska barnfamiljer denna stadsdel. De enda svenskar som har sina barn kvar på Möllevång och sofielundskolan är oftast socialt utslagna personer.

Hur tror du att Möllan ser ut om 10 år? Hur ser södermalm ut om 10 år?

Hur skolorna ser ut är av avgörande betydelse.

I Danska undersökningar har man sett att det räcker med 20% mellanösterninvandrare i en förort/stadsdel för att danskarna skall börja flytta därifrån pga av att det räcker med 20% vuxna för att majoriteten av barnen skall vara invandrare i områdets skolor pga av mycket större familjer o större barnflockar.

Det räcker alltså med 20% araber för att området skall arabiseras helt inom 10-15 år. Från södermalmskolorna är det inga svenska föräldrar som ojjar sig över 6-8 tolkar på föräldramötena och debatter om huruvida flickor o pojkar skall vara med på samma klassfoto och om krav på särskilda bestik o tallrikar för muslimska barn som inte är nedsmutsade av fläskkött och om döttrar som kallas horor dagligen.
Nu har vi facit, blev det bättre eller sämre?
Citera
2018-04-01, 12:42
Medlem
Citat:
Haha. Är det allt du har att säga? Att det jag skrev är kulturell relativism? Jaha...

Under tiden tänker du sitta hemma äta yoghurt, fikon, bananer och kolla på matlagningsprogram där exotiska rätter lagas. Det är helt ok för mig. Men du behöver då kanske inte gå ut så starkt i dina fördömanden av det utländska i butikerna. Ingen vill dig illa för att det finns fler pastejer och smördegsbröd att välja mellan eller annan mat i övrigt. Tagga ner och njut av livet.

Va???
Varför skulle man inte kunna prova annan mat? Det har man gjort i alla tider.

Bara för att våra kulturer förändrats långsamt över tid, innebär inte att de är till för att slås sönder p.g.a. klassiska neurotiska problem / behov av att skapa förändring. Inom enbart en mänsklig livstid.

Vi har egna massiva problem att hantera och bör skyndsamt fokusera på dessa, så det ej slutar mycket olyckligt för kanske hela mänskligheten.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2018-04-01 kl. 12:49.
Citera
2018-04-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Av intresse endast för dom allra rikaste. Och dom behöver knappast höga murar och gallergrindar runt sina områden. Dom riktigt exklusiva kvarteren är redan i praktiken "inhägnade", på så sätt att den sociala kontrollen är otroligt effektiv och säkerhetssystemen påkostade. Alla känner igen en inkräktare och det är väldigt svårt att operera i en sådan miljö.
Att bygga en verklig gated community från grunden är ju en gigantisk investering, och jag tror inte lilla Sverige har tillräckligt många spekulanter på den ekonomiska nivån.

Nej... Av intresse för alla.
De sociala gränserna finns bara för "Svenskt fostrade". Kollapsen av dessa är vad vi ser idag.
Inte ens Svensk lag gäller i utanföskapsomr. och det sociala kontraktet är brutet av en progresiv/globalistisk "elits" neuros. Den moderna globalistiska "eliten" har inget skinn med i spelet.
Citera
2018-09-29, 01:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Många innerstadskvarter är Gated Communities sedan länge:

Låsta portar och innanför finns ett antal lägenheter, innergård, cykelrum samt ofta garage, gym med mera. Ibland även pool och vinkällare.

I sådana kvarter bor idag hundratusentals personer. Varför skriver inte tidningarna om dom? Kanske därför att en stor andel av alla journalister själva bor i sådana, slutna bostadskomplex och inte för sitt liv kan tänka sig att de är just - slutna. Gated.
Citera
2018-11-24, 15:32
Medlem
Glöm drömmen om gated communities.

Läs denna utmärkta text från Malcolm som bl.a. skriver ledare för GP.

Citat:
Att kalla denna dröm för ”hoppfull” eller ”optimistisk” kanske verkar galet i vissa läsares ögon. Detta är dock helt och hållet befogat. De flesta känner nog till Kübler-Ross-modellen för sorghantering. Modellen består av fem faser, även om de nu kan se lite olika ut från person till person. De fem faserna är förnekelse, ilska, förhandling, depression, och slutligen acceptans. Att prata om grindsamhällen och en medelklass som tvingas bosätta sig i små oaser av lugn, omgivna av taggtråd och misär, kan vid första anblicken verka som en nattsvart skildring av ett framtida Sverige, men subtexten här är i princip alltid ”ja, vi går mot stora problem, men jag/min familj kommer att klara oss”. I en tid där framtiden ter sig skrämmande och osäker så blir diverse visioner om taggtråd och murar, grindar och privata ordningsvakter mycket lätt en trösterik snuttefilt: hit men inte längre kommer utvecklingen att gå.

Låt mig vara bärare av dåliga nyheter. Sverige kommer inte att gå mot att bli ett ”grindsamhälle”. Sverige kommer inte börja ”se ut som Brasilien”. Sverige kommer inte bli ett land av inhägnade medelklassreservat, där de boende gått med på amputera sin humanistiska hjärnhalva i utbyte mot ett liv i (relativ) säkerhet. Allt detta är blott naiva önskedrömmar, och det finns stora, materiella skäl till att så är fallet. Sverige är på ett fundamentalt plan inte byggt för att ha gated communities. Stadsplanering är sedimentär process: beslut läggs på beslut läggs på beslut, över en period av många årtionden. Hade vi velat bygga ett samhälle som kunde garantera medelklassen sin säkerhet även i tider av snabbt ökande kriminalitet och växande osäkerhet skulle vi ha varit tvungna att börja för länge, länge sedan, och låtit denna ambition fått reflekteras i princip varje allmän yta idag.
Låt mig illustrera vad jag talar om med ett bildexempel:

https://tinkzorg.wordpress.com/

Sverige kan bara lagas på systemnivå. Vi svenskar måste hjälpa MENA-iterna hem.
Citera
2020-09-08, 20:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Glöm drömmen om gated communities.

Läs denna utmärkta text från Malcolm som bl.a. skriver ledare för GP.

https://tinkzorg.wordpress.com/

Sverige kan bara lagas på systemnivå. Vi svenskar måste hjälpa MENA-iterna hem.

Försent! Nu har menafolket tagit initiativet och infört gated community i Angered!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in