2008-06-05, 13:46
Medlem
Spitting Images avatar
Former av GC existerar egentligen redn idag i Sverige. Ett exempel på sommarfronten är de privatägda hamnar dit allmänheten inte äger tillträde. Endast medlemmar eller inbjudna tillåts passera de höga gallergrindarna. Innanför hejar medlemmarna glatt på varandra men utanför gör de det inte. Särskilda regler gäller innanför grindarna och andra på utsidan, t ex vad gäller allemansrätt, möjligheter att dricka alkohol öppet (vilket på de flesta allmänna platser idag är förbjudet). Det är inte särskillt snygga de fär grindarna och jag har som granne till området funderat på att sätta upp ett litet plakat ovanför: "Arbeit macht frei", dels eftersom grindarna ser ut att leda till ett koncentrtionsläger och dels för att de förmodligen (förhoppningsvis) köpt sin frihet genom hårt och idogt arbete... För pengar är så att säga inträdesbiljetten för att få bo i sjöbod med egen båtplats.

Ett annat exempel är golfklubbar som planeras med "exklusivt medelmskap". Medlemskapet kommer att kosta 300-500 000 kr och några grenfee gäster accepteras inte vilket garanterar de exklusiva att slippa frotteras med svenssons med golfbag från OBS/Coop Forum.

Historiskt har överklassen alltid velat isolera sig och historiskt har det förr eller senare alltid lett till blodiga revolutioner.
Citera
2008-06-05, 14:11
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spitting Image
Former av GC existerar egentligen redn idag i Sverige. Ett exempel på sommarfronten är de privatägda hamnar dit allmänheten inte äger tillträde. Endast medlemmar eller inbjudna tillåts passera de höga gallergrindarna. Innanför hejar medlemmarna glatt på varandra men utanför gör de det inte. Särskilda regler gäller innanför grindarna och andra på utsidan, t ex vad gäller allemansrätt, möjligheter att dricka alkohol öppet (vilket på de flesta allmänna platser idag är förbjudet). Det är inte särskillt snygga de fär grindarna och jag har som granne till området funderat på att sätta upp ett litet plakat ovanför: "Arbeit macht frei", dels eftersom grindarna ser ut att leda till ett koncentrtionsläger och dels för att de förmodligen (förhoppningsvis) köpt sin frihet genom hårt och idogt arbete... För pengar är så att säga inträdesbiljetten för att få bo i sjöbod med egen båtplats.

Ett annat exempel är golfklubbar som planeras med "exklusivt medelmskap". Medlemskapet kommer att kosta 300-500 000 kr och några grenfee gäster accepteras inte vilket garanterar de exklusiva att slippa frotteras med svenssons med golfbag från OBS/Coop Forum.

Historiskt har överklassen alltid velat isolera sig och historiskt har det förr eller senare alltid lett till blodiga revolutioner.

Har också två exempel;

Turning Torso och Bellevue Park i Malmö. Sistnämnda är förvisso kravet 75+ men de köande till bostad får vänta många många år innan de får klartecken till att flytta in. Men i gengäld finns allting innanför murarna sas. Rubbet!!

T T likaså. Men där är det inte åldern som är avgörande utan betalningsförmågan och historiken av skötsel i tidigare boenden (även om nån nyligen bluffade till sig en lgh, han åkte ut igen). Koder, alltiallo-portvakten i hög hatt och allmän lyxservice till allt möjligt.

Nyligen inbjöds allmänheten till guidad tur i huset. T T blev fullständigt nedringda. Så visst finns där ett intresse att bo trevligt och skyddat även om kanske just T T är ett annorlunda hus som tilldrar sig intresset rent allmänt. Trots allt ändå prisad arkitektur och välkänd världen över.

Hursomhelst, det är två olika varianter på G C.....
Citera
2008-06-05, 16:02
Medlem
Wittgensteins avatar
I&I -> Socialantropologi och etnologi.

/Mod.
Citera
2008-06-05, 16:48
Medlem
Japhys avatar
I Limhamn i Malmö har de börjat hyra in vaktbolag som håller ordning. Det vi har väntat på byggs.

Citat:
Victoria Park byggs just nu i stadsdelen Limhamn i Malmö.
I USA kallas samma sorts bostadsområden för "gated communities".
Ett villa- eller lägenhetsområde dit icke boende ej äger tillträde utan tillstånd och som bevakas för att hålla obehöriga borta.
Besökare kommer när de anländer till Victoria Park mötas av en reception - som nattetid sköts av ett vaktbolag - innan de släpps in på området.

http://www.kvp.se/nyheter/1.1186188/lyxboende-med-vakter
Citera
2008-06-05, 16:59
Moderator
tobess avatar
B&S -> S&E

/Moderator
Citera
2008-06-05, 17:15
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tycker det låter exakt som det etniskt homogena Danderyd eller Bromma

Okej Det är nog vad jag skulle kvalificera som ett " Svensson " område. lungt, tryggt osv.
Citera
2008-06-05, 20:01
Bannlyst
Varför ojjar ni er för? Det är ju precis vad ni vill ha. Det är ni och ingen annan som röstar på samhällsutveckling i bananrepublik-riktining genom att rösta på de partier som släpper in fler associala negrer och araber. Den rike ska åka helikopter till jobbet eftersom det är för farligt att åka pansarbil. Den fattige som inte har råd med vakter ska leva i missär utan utbildning, sjukvård och med ständig risk att bli dödad eller våldtagen. Användaren "goralux" har beskrivit det så bra i en annan tråd på området:

Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Ja det som jag stör mig mest på är alla dessa multi-kulti kramare som skriker om att är en sån hemsk utveckling. Som andra har sagt, var bor många av dessa multi-kulti typer nu?

Ojsan, är det en ort/kvarter där bostadspriserna är höga, larm och staket.. samt så många väktarobjekt att man ständigt ser bilarna snurra runt i området? Det vill säga: De bor redan i stora drag i ett pseudo gated community.

Jag har faktiskt en syster som är en multi-kulti ivrare som har gjort precis detta. Hon flyttade till ett område där jag hittils inte sett en enda mörkhyad människa. Området är snudd på överdrivet belyst om kvällarna och larm och staket ses överallt. Hennes ungar går för övrigt i en skola med ca 2% berikning.

Nu vet jag att min syrra ej medvetet gjorde allt detta för att slippa invandrare; men någonstans bak i huvudet så måste det finnas. Ja, det är klart att hon vill ha det "fint, tryggt och en bra skola".. Men djupt inne i skallen så vet de varför de flyttar.

Samma sak kan jag förresten säga med invandrare, eller svenskar med invandrarbakgrund. Jo de kanske är gettoromantiker, men sen när de börjar bli över 20.. och om de har pengar och möjlighet så flyr de skiten och bor gärna i ett GC.
Senast redigerad av fläskbak 2008-06-05 kl. 20:36.
Citera
2008-06-05, 20:31
Medlem
Khapis avatar
Jag bor i ett gated community. Det är bevakat av dörrar av glas och metall med en speciell kod man som boende får trycka in för att komma in. Det kallas för en bostadsfastighet. Flera miljoner svenskar bor i en sådan. Vissa mer skyddade än andra. De här 395 lägenheterna kommer vara i kategorin "mer".
Citera
2008-06-05, 20:44
Medlem
Mariapark i norra Helsingborg är ett typiskt GC.
Och det är ingen slump att det ligger i norra Helsingborg,
södra Helsingborg är bara för underklassen,
där finns bara fabriker.

Men det intressanta med Mariapark är att det är ett gammalt mentalsjukhus.
Det största i norden på sin tid, mentalsjukhuset S:a Maria.
Och så nu är det omvandlat till överklassområde.
Ironiskt!
Citera
2008-06-05, 21:44
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Jag bor i ett gated community. Det är bevakat av dörrar av glas och metall med en speciell kod man som boende får trycka in för att komma in. Det kallas för en bostadsfastighet. Flera miljoner svenskar bor i en sådan. Vissa mer skyddade än andra. De här 395 lägenheterna kommer vara i kategorin "mer".
He he, lustigt att du nämner det. Jag tänkte också dra liknelsen med en bostadsrättsfastighet.

Ett avgränsat område/hus där bara dom boende har tillträde. Vet inte hur vanligt det är i Sverige, men i andra länder är det ju inte ovanligt att även dessa fastigheter har en reception/portvakt.
Citera
2008-06-05, 22:25
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
He he, lustigt att du nämner det. Jag tänkte också dra liknelsen med en bostadsrättsfastighet.

Ett avgränsat område/hus där bara dom boende har tillträde. Vet inte hur vanligt det är i Sverige, men i andra länder är det ju inte ovanligt att även dessa fastigheter har en reception/portvakt.

Jo, liknelsen är naturlig i det här sammanhanget. Det var det första jag tänkte på när jag såg Janne Josefssons reportage om fenomenet.

Det finns exempel på det du skriver även i Sverige. De som bor i Turning Torsos lägenhet har en portvakt att heja på när de kommer hem. Det är så vitt jag vet ett väldigt vanligt fenomen i USA bland annat. Har man hundratals lägenheter i en skyskrapa så blir det ju ekonomiskt omärkbart med en portvakt i dörren.
Citera
2008-06-06, 00:11
Medlem
trass avatar
Två trådar om Gated Communities sammanslagna.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in