2008-03-01, 10:33
Medlem
Cimmerians avatar
Gated Communities... Som jag ser det är det eviga axiomet att antingen fly eller slåss. Gated Communities är bara slutstationen för en lång flykt. Men det hjälper inte, eftersom förföljarna inte ger sig. Brobyggare, information, dialog... sådant hjälper inte om inte de man handskas med besitter lika värderingar och en liknande grundläggande etik och moral.

Det tar tid för folk att fatta det, men om inget görs för att återbörda alla dessa massor av icke-vita till sina egna länder återstår endast att slåss. Har jag fel? Fråga de kristna líbaneserna, fråga romarna, fråga indianerna, fråga alla folk som sysslade för länge med flykt och dröjde för länge med att slå tillbaka.
Citera
2008-03-01, 10:47
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Gated Communities... Som jag ser det är det eviga axiomet att antingen fly eller slåss. Gated Communities är bara slutstationen för en lång flykt. Men det hjälper inte, eftersom förföljarna inte ger sig. Brobyggare, information, dialog... sådant hjälper inte om inte de man handskas med besitter lika värderingar och en liknande grundläggande etik och moral.

Det tar tid för folk att fatta det, men om inget görs för att återbörda alla dessa massor av icke-vita till sina egna länder återstår endast att slåss. Har jag fel? Fråga de kristna líbaneserna, fråga romarna, fråga indianerna, fråga alla folk som sysslade för länge med flykt och dröjde för länge med att slå tillbaka.

Jag ser det mer som en utpost, ett fort där vi kan samla mod och kraft för att slå tillbaka.

Ett G.C. är ju inte en avskärmning ifrån det vardagliga samhället 24/7/365.
Citera
2008-03-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Jag ser det mer som en utpost, ett fort där vi kan samla mod och kraft för att slå tillbaka.

Ett G.C. är ju inte en avskärmning ifrån det vardagliga samhället 24/7/365.

Med tanke på att något motstånd värt namnet ännu inte har presterats i Europa eller Nordamerika efter flera decenniers flykt och fegeri så ser det inte så lovande ut. Om vi hade agerat med kraft för ett par decennier sedan, eller t.o.m. idag, så hade problemen gått att lösa utan extrema offer. Nu kommer man istället låta det gå så långt att omfattande samhällskollaps och etniska inbördeskrig med massor av döda och enorm förstörelse verkar alltmer oundvikligt i framtiden. Framtiden ser verkligen inte ljus ut för Europas folk.
Citera
2008-03-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Gated Communities... Som jag ser det är det eviga axiomet att antingen fly eller slåss. Gated Communities är bara slutstationen för en lång flykt.

"Don't run, you'll only die tired" kanske är ett passande citat. White flight kommer förr eller senare förvandlas till white fight när "flight" inte längre är möjligt. Det är oundvikligt och snart finns det inte så många ställen kvar att fly till. Vart skall vi ta vägen? Sibirien? Månen?
Citera
2008-03-01, 17:46
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
"Don't run, you'll only die tired" kanske är ett passande citat. White flight kommer förr eller senare förvandlas till white fight när "flight" inte längre är möjligt. Det är oundvikligt och snart finns det inte så många ställen kvar att fly till. Vart skall vi ta vägen? Sibirien? Månen?

Sibirien är faktiskt väldigt fint. Rekommenderas!
Citera
2008-03-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Sibirien är faktiskt väldigt fint. Rekommenderas!

Det tror jag absolut, jag vill gärna åka dit nån dag, men det är lite synd om vi överger Europa och Nordamerika och låter orcherna ta över.
Citera
2008-03-05, 11:58
Bannlyst
Citat:
Det gäller ju för det första att styrelsen, de som godkänner vilka som skall flytta in eller inte är av samma åsikt.

Självklart går det inte i klartext eller i klarspråk att uttrycka att t.e.x. inte negrer eller araber får flytta in i föreningen.

MEN, det man kan göra är att ha strikta regler gällande att den som söker inte ska ha några betalningsanmärkningar till exempel.

Den brf som jag flyttar in i morgon tillåter till exempel inte paraboler på fasaden, de tillåter inte heller att jag styr ut min balkong hur jag vill.

Det går även att ha hårda regler som reglerar grillning på balkong, matning av duvor, spela musik efter 22:00, skrik i trappuppgångar och andra påhittiga regler.

Jag väljer detta alternativ frivilligt och gillar reglerna.

Men det är regler om hur man skall bete sig som hyresgäst. men det är svårt att neka någon att få köpa en lägenhet i en bostadsrätts förening så länge de kan betala priset för att köpa lägenheten och inte har några anmärkningar.
Citera
2008-03-05, 12:02
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Men det är regler om hur man skall bete sig som hyresgäst. men det är svårt att neka någon att få köpa en lägenhet i en bostadsrätts förening så länge de kan betala priset för att köpa lägenheten och inte har några anmärkningar.

Regler för hyresgäster och bostadsrättsföreningar (brf) är rätt likadana.

I min brf är det totalförbjud för paraboler t.e.x.

Så visst, låt dem flytta in ett kort tag, det kommer inte dröja innan de blir avhysta p.g.a. de inte kan anpassa sig till reglerna.

Sedan är ju priset för en bostadsrätt betydligt högre än för en hyresrätt, och som det ser ut i Stockholm med omnejd nu så säljer staden ut den så kallade allmännyttan.
Citera
2008-03-05, 12:17
Bannlyst
Citat:
Regler för hyresgäster och bostadsrättsföreningar (brf) är rätt likadana.

I min brf är det totalförbjud för paraboler t.e.x.

Så visst, låt dem flytta in ett kort tag, det kommer inte dröja innan de blir avhysta p.g.a. de inte kan anpassa sig till reglerna.

Sedan är ju priset för en bostadsrätt betydligt högre än för en hyresrätt, och som det ser ut i Stockholm med omnejd nu så säljer staden ut den så kallade allmännyttan.

Det jag menade var att ni kanske kan hålla borta den värsta sorten. Men inte alla invandrare. Det finns ju invandrare som har pengar och som kan bete sig civiliserat som kommer köpa lägenheter.
Men jag tror på att göra en GC som bostadsrättförening och sedan ha krav på en årsinkomst högre än snittet.
Det borde hålla borde det värsta folket. Dessutom försvinner risken att kommunen köper hus och inackoderar flyktningar eftersom det är förbjudet att hyra ut lägenheten i andra hand utan tillstånd från styrelsen och hyra ut den till flyktingar är ju att hyra ut den i andra hand.
Citera
2008-03-05, 12:28
Medlem
KarlPs avatar
Om någon skulle börja bygga ett riktigt GC i Sverige nu, med staket, vakttorn och vakter, så skulle nog kritiken bli för kraftig för att det skulle kunna genomföras.
Men det finns väl "nästan" GC områden men utan staket och utan vakt. Som tex Fågelbro på Värmdö.
Det bygger väl på att husen är tillräckligt dyra för att "packet" inte ska ha råd att bo där. Och sedan så blir det väl en samhörighet med gemensamma anläggningar som pool, golfbana osv vilket ökar kontrollen på de människor som bor där, på gott och ont.

Men när SD kommer in i riksdagen 2010 och de övriga partierna känner sig tvungna att införa hårdare styrning och kontroll av invandrare och ghettoområdena så kommer det att bli kravaller och upplopp i storstäderna i Sverige.
Efter det så kommer det första riktiga GC att byggas och då kommer kritiken inte att bli så speciellet hård längre för då har behovet blivit så starkt hos människor att känna sig trygga. Och när behovet finns så finns det företag som vill tillgodose behovet.
Citera
2008-03-05, 12:33
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Det jag menade var att ni kanske kan hålla borta den värsta sorten. Men inte alla invandrare. Det finns ju invandrare som har pengar och som kan bete sig civiliserat som kommer köpa lägenheter.
Men jag tror på att göra en GC som bostadsrättförening och sedan ha krav på en årsinkomst högre än snittet.
Det borde hålla borde det värsta folket. Dessutom försvinner risken att kommunen köper hus och inackoderar flyktningar eftersom det är förbjudet att hyra ut lägenheten i andra hand utan tillstånd från styrelsen och hyra ut den till flyktingar är ju att hyra ut den i andra hand.

Precis.

Men det gäller ju också att alla hus i närheten är bostadsrätter med samma standard.

Det området som jag har flyttat till är helt nybyggt med enbart bostadsrätter. Det känns "nice"
Citera
2008-03-05, 12:34
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlP
Om någon skulle börja bygga ett riktigt GC i Sverige nu, med staket, vakttorn och vakter, så skulle nog kritiken bli för kraftig för att det skulle kunna genomföras.
Men det finns väl "nästan" GC områden men utan staket och utan vakt. Som tex Fågelbro på Värmdö.
Det bygger väl på att husen är tillräckligt dyra för att "packet" inte ska ha råd att bo där. Och sedan så blir det väl en samhörighet med gemensamma anläggningar som pool, golfbana osv vilket ökar kontrollen på de människor som bor där, på gott och ont.

Men när SD kommer in i riksdagen 2010 och de övriga partierna känner sig tvungna att införa hårdare styrning och kontroll av invandrare och ghettoområdena så kommer det att bli kravaller och upplopp i storstäderna i Sverige.
Efter det så kommer det första riktiga GC att byggas och då kommer kritiken inte att bli så speciellet hård längre för då har behovet blivit så starkt hos människor att känna sig trygga. Och när behovet finns så finns det företag som vill tillgodose behovet.

Ett sådant G.C. vill inte jag bo i...

Tycker det är förjävla synd att svenskar som inte har gott om pengar tyvärr måste bo ute i ghettona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in