2008-06-05, 08:23
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
Huset såldes till Heidelberg Cement (som köpte upp klassiska Cementa) och sedan har det stått tomt i många år. Entrén var också hotellkuliss i en Malmöthriller från slutet av 80-talet.

Lite utanför ämnet visserligen, men du vet inte namnet på thrillern?
Citera
2008-06-05, 08:29
Medlem
miamibeats avatar
Fattar inte varför det skulle vara så kontroversiellt att bygga en gated community? Bor i Australien, och här finns de överallt. Dock bor där mest rika pensionärer och en och annan nyrik kinesisk businessfamilj.

Samma system finns förövrigt i många boenden i stan (skyskrapor) - att de har låst port och dygnet runt-öppen reception. Tror att folk ser det mer som bra service.

Vet ju dock inte hur situationen ser ut i Malmö, har de här husen byggts efter påtryckningar från paranoida människor som är rädda att utsättas för brott?
Citera
2008-06-05, 08:37
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
Lite utanför ämnet visserligen, men du vet inte namnet på thrillern?
OffTopic
1988 Kuriren, SVT Malmö, regi Jan Hemmel.
Senast redigerad av Galenzo 2008-06-05 kl. 09:00.
Citera
2008-06-05, 10:11
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawrence
Det är oroväckande att de med pengar ska kunna köpa sig "trygghet" på dethär sättet, något som borde vara en självklarhet för alla svenska medborgare. Inte bara de som är rika.
Sånthär är bra exempel på hur de sociala klyftorna bara växer, inte bara i sverige utan hela norden. Vad händer med de människor som bor utanför dessa "gated communities", kommer de att lämnas åt sitt öde medan man istället utvecklar skolgång,sjukvård och andra sociala förmåner för de som bor i "lyxboende-kvarteren" och har råd att betala för det. oroväckande utveckling som sagt.
Det som snarare är oroväckande är att staten inte har lyckats få medborgarna att känna sig tillräckligt trygga, inte att de med mer pengar kan bo bättre (duh?).
Citera
2008-06-05, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Jadu hur ska jag beskriva det lättast? Det är väll ett sånt område jag växte upp i, allt i från medeklass till övre medelklass. Det finns bara villor där jag kommer ifrån så jag antar att ingen av dem är " arbetare " så att säga. Svensson område i sig är väll Volvo, villa, hund och hela kittet. Son som spelar fotboll, syster som rider osv.

Fan om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt om det är ett " Svensson " område. Eller för den delen vad riktig " Svensson " är.

Tycker det låter exakt som det etniskt homogena Danderyd eller Bromma
Citera
2008-06-05, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av miamibeat
Fattar inte varför det skulle vara så kontroversiellt att bygga en gated community? Bor i Australien, och här finns de överallt. Dock bor där mest rika pensionärer och en och annan nyrik kinesisk businessfamilj.

Samma system finns förövrigt i många boenden i stan (skyskrapor) - att de har låst port och dygnet runt-öppen reception. Tror att folk ser det mer som bra service.

Vet ju dock inte hur situationen ser ut i Malmö, har de här husen byggts efter påtryckningar från paranoida människor som är rädda att utsättas för brott?

En väldigt stor efterfrågan sägs ju enligt artikeln i alla fall finnas. Liksom underlag för att expandera verksamheten till fler Svenska städer.
Citera
2008-06-05, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
De har valt ett fint ställe att bygga detta ställe på.

Förstår deras ide men personligen tycker den är fel, gynnar de som redan har pengar.

Tycker man skall ta tag i problemet långt innan så slipper man sådana här ställe som säkert kommer bli fler och fler.

Tittade snabbt genom deras sida, men hur gör de om någon familj som bor där bjuder in några vänner som är "kriminella", då har de ju problemet innanför grindarna (även om det bara är för stunden så kan de säkert göra både det ena och det andra)

Får vem som helst köpa lägenhet där?

Är nästa steg att kolla allas straffregister osv innan de får köpa en lägenhet så man får "rätt" sorts folk där inne.

Ingenting tyder ju på att någonting kommer att bli bättre? Det väller ju in runt 100.000 nya invandrare från skräpländerna varje år och det svartmuskiga inslaget blir allt större. Utvecklingen har varit mycket tydlig i många år: Svenskar vill inte bo med invandrare. Det första steget har varit en white-flight ut till etniskt svenska områden. Det här är det naturliga andra steget i processen.

En koll av straffregister är säkerligen något som kommer tillämpas i framtiden. Detta gör ju redan massor av företag innan de anställer folk idag. Är det också fel menar du?
Citera
2008-06-05, 11:12
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
Hursomhelst,
V P-boendet är en klass för sig själv. Utsikt över Kalkbrottet och tjusig solnedgång. Pure luxurary.

http://www.victoriapark.se/index.asp?sid=6

Alltså... i sitt befintliga skick så ser ju faktiskt kalkbrottet ut som skit.
Såvida dom inte har planer på att styra upp det (vilket dom med stor sannolikhet har) så lär det inte bli en vidare fin utsikt.
Citera
2008-06-05, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Hela Mexiko bestar av svartskallar och rasblandare (mestizos)...
Darmed inte sagt att det ar nagot tryggt paradis, men "downtown" Mexico City (omradet runt Zona Rosa och colonia Centro, Historico, m m) ar inte precis jattehemskt. Och da har man anda marknader for piratkopior och stoldgods runt knuten!

Och så vill få vita också bo i Mexiko.
Citera
2008-06-05, 12:40
Bannlyst
Finns GC:s i bland annat USA, Kalifornien. Spenderade en dryg vecka i en gated community där en kamrat till familjen bodde. En vaktpost utanför området där man fick anmäla sig om man var en besökare eller släkting. Själva grannområdet var fantastiskt fint, hur rent som helst, vällagda trottoarer och vägar och inget skräp. De hade tillochmed en stor konstgjort sjö i mitten av området där alla bofasta kunde bada och segla.
Citera
2008-06-05, 13:08
Medlem
Ja det som jag stör mig mest på är alla dessa multi-kulti kramare som skriker om att är en sån hemsk utveckling. Som andra har sagt, var bor många av dessa multi-kulti typer nu?

Ojsan, är det en ort/kvarter där bostadspriserna är höga, larm och staket.. samt så många väktarobjekt att man ständigt ser bilarna snurra runt i området? Det vill säga: De bor redan i stora drag i ett pseudo gated community.

Jag har faktiskt en syster som är en multi-kulti ivrare som har gjort precis detta. Hon flyttade till ett område där jag hittils inte sett en enda mörkhyad människa. Området är snudd på överdrivet belyst om kvällarna och larm och staket ses överallt. Hennes ungar går för övrigt i en skola med ca 2% berikning.

Nu vet jag att min syrra ej medvetet gjorde allt detta för att slippa invandrare; men någonstans bak i huvudet så måste det finnas. Ja, det är klart att hon vill ha det "fint, tryggt och en bra skola".. Men djupt inne i skallen så vet de varför de flyttar.

Samma sak kan jag förresten säga med invandrare, eller svenskar med invandrarbakgrund. Jo de kanske är gettoromantiker, men sen när de börjar bli över 20.. och om de har pengar och möjlighet så flyr de skiten och bor gärna i ett GC.
Citera
2008-06-05, 13:21
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Alltså... i sitt befintliga skick så ser ju faktiskt kalkbrottet ut som skit.
Såvida dom inte har planer på att styra upp det (vilket dom med stor sannolikhet har) så lär det inte bli en vidare fin utsikt.

Kalkbrottet ser förvisso ut som ett bombhål men ganska charmigt ändå. Hörde att de ska göra vid området men till vad och när vet jag inte.

Området ska alla fall kompletteras med nya villa-områden mittemot V P. Men det dröjer. Finns byggplaner för framtiden på www.malmo.se, har jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in