2015-03-04, 16:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Folk som enligt utsago inte gillar fisk men äter fiskpinnar är bortom min förståelse. Gärna ful-fiskpinnar också.

Själv är jag rätt kräsen, gillar bra tillagad mat - oavsett kök. Är den inte det så får jag svårt att äta upp eller äta mig mätt.
Det kan vara för det knappt är nån fisk i dom, och smakar bara panering.
Citera
2015-03-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Jag tar priset i "kräsenhet/kinkighet
Jag är OTROLIGT besvärlig med mat, kan mycket sällan äta hemma hos andra mm.

Jag tvingar i mig "vanlig" mat efter som kroppen behöver omväxlande kost.

Jag spyr nästan av sådan mat som vanligt folk älskar

Här följer sådant som ALDRIG passerar min mun

Hemmagjord lasagne
Hemmagjord köttfärssås
Hemmagjord potatismos
Korv stroganoff
Tacos
Smörgåsar/ äter aldrig frukost
All sorters svamp
Fisk av alla slag
Mjölk
Kassler/ uuuurrrrk spyr nästan bara jag skriver det
Äter aldrig ”julbord” har alltid egen mat med mig om vi besöker någon vid jultid
Ja listan kan göras hur lång som helst.

Sådant jag äter för att jag måste, men gör det motvilligt

Kalopps
Köttbullar
Lök, tomat, gurka, paprika
Kött, kokt potatis
Köttfärslimpa
Grovtbröd
Ärtsoppa
Och en hel del annat

Mat jag älskar/ men äter några gånger i månaden

Asiatisk mat
Grillat
Ryggbiff
Lövbiff
Pepparbiff går ner men ligger inte på topp
Burger King
Kebabrulle/ väldigt noga från vilken pizzeria det är ifrån, skulle aldrig beställ från någon som jag inte har sett först, det gäller även pizza.

Jag är 32år om det nu kan spela roll

Herregud. Du låter bortskämd i barndomen. Dina föräldrar verkar ha misslyckats helt? Åt ni endast "dyr" mat hemma? Eller hur kan det annars förklara att det gick så snett för dig/er?
Citera
2015-04-11, 15:26
Medlem
Mackan52s avatar
Oliver och ruccola är två saker jag helt enkelt inte kan äta, det är smaker som inte alls stämmer överens med mig. Men ändå pådyvlar samhället att just dessa två basvaror är något alla måste gilla eftersom skiten verkar finnas överallt och i allt. Isch.
Citera
2015-04-12, 15:04
Medlem
donaukinds avatar
Det känns ju som om en stor del av befolkningen inte käkar fisk. Visst om du bara käkat skolans fiskbullar, men kom igen, det finns många olika sorters fisk att käka. Själv provsmakar jag allt, men något som inte går igenom min käft är gröna ärtor, klarar inte av smaken av det. Men det är okej, jag är vuxen och kan själv välja vad man vill käka. Värre var det när man var barn och tvingades käka eländet, uppmuntra barnen istället till att prova nya saker istället för att sitta och tvinga i dom saker de inte tycker om. Har dåliga minnen av att få sitta hela lunchrasten och försöka trycka i mig dessa oaptitliga ärtor.
Citera
2015-04-12, 18:50
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Herregud. Du låter bortskämd i barndomen. Dina föräldrar verkar ha misslyckats helt? Åt ni endast "dyr" mat hemma? Eller hur kan det annars förklara att det gick så snett för dig/er?

Det här kan inte kallas för kräsenhet, jag tycker mer det liknar fixa idéer med någon psykisk störning.
Citera
2025-05-01, 15:35
Medlem
elbels avatar
Jag är tvärtom vilket blir irriterande för andra

Falukorvsomelett med gårdagens thairester Ja!

Stekt gröt, kvarg, kyckling till kvällsmat mumma!

Jag äter helst paleo om jag lagar själv dock

Minst inte när jag tyckte maten var äcklig
Känner direkt om maten är gammal iaf

Hade det gott ställt som liten men hade inget att säga till om, det vara bara att äta opp för att få gå och leka ute

Tydligen vanligt bland autister också
Senast redigerad av elbel 2025-05-01 kl. 15:37.
Citera
2025-05-01, 19:53
Medlem
Sladdarens avatar
Tråden isig är intressant ifrån 2008

Finns folk som aldrig lärt sig laga mat där det kräver lite mer av en och fått mat av "mamisen" tills de blev gråhåriga på nåt strå iaf

Tippar på att de fick alla recepten sen av mamman när de slutligen såg behovet av att göra egen mat i något mer avancerad form än att bara inhandla hel och halvfabrikat, eller steka en kött bit med grillkrydda och sen ner i en gryta med vatten och en köttbuljong och sen reda av såsen med maizena liksom .. såna typer av matkunskaper

Efter det så har de typ utvecklat en smakpalett av tyvärr smaklösa recept av mamman där hon gjorde det ändå gott men enkelt och endimensionellt i smaken och enkla recept men stadiga. För sonen eller dottern blir det då en brytning ifrån det "normala" när det blir mer komplicerade rätter men flera lager av smaker och kanske 5-6 kryddor och 4-6 grönt och örter i som är med och 4 smaksättare (flytande är med)

Då kommer de inte förstå vad de äter och trampa ner det som en ciggfimp i asfalten som skitmat medsamma. Såna filurer känner jag till ;-)
Citera
2025-05-01, 19:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor

Jag har en bild att äldre män är i majoritet i den här gruppen. De som är uppfödda av de gamla bondesamhällets matkultur har svårt att sträcka sig från det invanda "kött, sås och potatis". En annan kategori är ungar som blivit curlade genom sin uppväxt, så att de aldrig har blivit tvingade att testa olika maträtter.

Sanningsgraden är rättså hög utifrån folk man träffat genom tiden
Citera
2025-05-02, 08:09
Medlem
Amors avatar
Kul att tråden lever.

Tycker kinkigheten växer. Många medelålders människor man stöter på som är kinkiga likt tonåringar. Standard för många svenskar idag tycks vara att äta pasta med diverse snälla smaksättningar.

Många som alltid väljer hamburgertallrik när de får en meny med många alternativ.

På något sätt känns det som att det går igen i klädstil, språk, mat att många vuxna lever kvar i någon slags tonårstid.
Citera
2025-05-02, 08:15
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
En insikt jag fått är att generellt dåligt allmänbildade/ trångsynta/ korkade hör till de som petar lök eller andra grönsaker ut maten, inte gillar fisk (kanske det var för exklusivt under deras uppväxt så dom inte är vana) säger att dom SPYR av mat dom inte gillar, ingen akademiker skulle uttrycka sig så...
Intressant tanke.

Tror iaf det kan ha något med uppfostran att göra. För jag fick verkligen inte säga att jag inte gillade maten för min mamma. Det har nog påverkat mig till att alltid försöka gilla det som ställs fram. Vilket gjort att jag till sist börjat gilla sånt son jag kanske inte tyckte om två första gångerna jag åt det.

Jag är rädd för ungarna till de vuxna som själva håller på att klaga på maten. Många kommer ta ned det beteendet.
Citera
2025-05-02, 08:33
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headnod
Att många inte gillar fisk tror jag tyvärr beror på att dom aldrig blivit serverade en riktigt god fiskrätt som dessutom är tillagad av nån som vet vad dom håller på med. Det är väl nån äcklig fiskrätt från skolmat-tiden som spökar... tror jag.
Bra fisk är ju väldigt dyrt. Så ganska förståeligt att folk inte testat det så mycket under sin uppväxt. Men man borde kanske iof ha provat någon nyfångad abborre eller liknande någon gång, så att man fattar hur gott fisk är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in