2009-06-07, 18:52
Medlem
likeithards avatar
Just det. Jag är kinkig med lamm, tycker det smakar som får luktar. Dvs lamm och får smakar skit!
Citera
2009-06-07, 20:44
Medlem
Planetarys avatar
Men jävlar.. Jag är ingen sån där kinkig jävel, jag provar allt iallafall en gång, men nån måtta får det ju vara bland alla er som klagar på klagarna, jävla lunchnazis som inte tål att man inte gillar deras mat.. Och så har ni fått för er att bara för man inte gillar något så behöver man göra värsta scen av det och komma fram och klaga, " Nä jag gillar inte detta och detta, ha inte det i min mat är du snäll"..

Så där skulle jag verkligen inte göra om det skulle vara nåt jag inte gillade - bara för man inte är en undergiven fjant som blir itvingad saker han inte vill äta betyder det inte att man är helt utan hyfs, jag skulle inte ta illa upp om någon petade ärtorna åt sidan och åt resten. Fast folk som dom som gnäller här i tråden kanske skulle kommit fram och nypt en i örat och klagat på ens ohövliga fasoner..?

Whoops, såg att tråden visst hade några sidor till, men detta refereras till folk som PurreP och Tjohilda....
Citera
2009-06-07, 22:38
Medlem
superKings avatar
Varför är man störd om man inte uppskattar vissa smaker? Jag provar all mat en gång, sedan vet jag själv om jag gillar det eller inte. Men efter det tänker jag fan inte utsättas för äta det igen, förstår inte att i vårat samhälle det uppfattas som ohövligt bara för man inte villa äta något man inte finner gott eller rent ut äckligt. Precis som folk har olika klädstilar så får man väl ha egna uppfattningar om smaker med? Löjligt det är att sitta och kritisera folk för dom inte gillar en del mat, det om något är väl barnsligt.
Citera
2009-06-07, 22:50
Moderator
Snuffelbutts avatar
Tro det eller ej, men jag är en av dom få människor som inte äter Kyckling. Tycker det är torrt och tråkigt, och även när det är vällagad kyckling så faller det mig inte i smaken. Men visst äter jag det, bara för att det inte smakar "bra" är det ju inte oätligt. Äter nog allt, mer eller mindre. Sen att man tycker att det är olika gott är ju en annan sak.
Citera
2009-06-07, 23:11
Medlem
Balthazaer-s avatar
Jag älskar ägg i nästan alla former. Omelett, sockerkaka, majonäs, stekt ägg (gärna rinnigt på en pyttipanna..mums) osv. Däremot klarar jag absolut inte av kokt ägg. Det blir kväljningar direkt.
Citera
2009-06-08, 00:32
Medlem
Nojlagets avatar
Gillar oftast inte köttbitar, något som alla andra tycks älska. Pallar inte med när det är fett och senor i bitarna. Köttfärs och köttfärsbiffar går däremot bra.
Citera
2009-06-08, 01:10
Medlem
Som det tidigare i tråden framhållits så är det ohyfsat och tölpaktigt att inte äta det som bjuds. Sitta och pilla bort helt normala saker såsom t.ex ärtor, lök osv för att man inte är så förtjust i det är fanimig så oförskämt att det gränsar till kriminellt. Dock så tillhör det även god sed att inte bjuda på sådant som man kan förvänta sig/anta att folk i allmänhet har svårt för, t.ex hjärna, fårtestiklar och i viss mån även inälvsmat.
Citera
2009-06-08, 02:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Kinkighet med mat i vuxen ålder orsakas av bristande uppfostran. Ungarna ska lära sig att äta och hålla käften, samt att man inte går från bordet utan att äta upp. Görs detta växer barnen upp till vuxna med förmåga att uppskatta mat.
Vuxna som inte äter vad som bjuds saknar helt hyfs och bjuds inte till mitt bord två gånger.

Ett undantag för regeln om bristande uppfostran är vegetarianer/veganer. Där är orsaken sinnessjukdom.
Det håller jag inte med om. Vissa maträtter smakar helt enkelt illa, några smakar vedervärdigt och det finns ingen orsak att äta mat som smakar vedervärdigt eller får en att må illa. Jag har då inte valt vad jag ska tycka om och jag antar att det gäller de flesta av oss.

Självklart bör man pröva det mesta i matväg åtminstone en gång innan man dömer ut det som oätligt men tycker man att något smakar illa så är det så. Om jag blir bjuden på middag och värden väljer att bjuda på något som jag vet med mig att jag inte klarar att äta kommer jag förstås att säga ifrån innan jag blivit serverad.

Som barn tvingades jag äta vidrig blodpudding och jag ser ingen som helst orsak att äta det igen. Samma sak gäller fiskbullar, lever och fiskpinnar som jag också förätit mig på och jag äter hellre något annat eller går hungrig.

Nu har jag iofs mycket svårt att tro att någon jag känner skulle bjuda mig på dylik dynga så det lär inte bli aktuellt för mig att tacka nej till maten men skulle det hända skulle jag inte tveka att säga "nej tack, jag avstår". Jag skulle inte ha ett dugg dåligt samvete för det. Jag kan äta det mesta men avstår från vissa maträtter och det är ingenting konstigt med det.

Däremot kan jag störa mig något enormt på människor som är så kinkiga att de i princip inte kan äta någonting som erbjuds dem såvida det inte är hamburgare, grillkorv, pizza eller någon annan sorts snabbmat. Såna människor är bortskämda och otacksamma.

Man ska lära barn att smaka men man ska inte hålla på och plåga i dem saker de mår illa av. Mina föräldrar bjöd på kroppkakor som alkisgrannens kärring hade lagat (de båda krökade hårt och stank alltid gammal piss eftersom de var inkontinenta och misskötte hygienen) och jag var mycket nära att kräkas rätt ut över matbordet när jag stoppade första tuggan i munnen varpå farsan kastade ut mig ur köket och gav mig en rejäl spark i arschlet. Det är inte att försöka lära sina barn hyfs. Det är ren och skär sadism och har ingenting i barnuppfostran att göra.

Förhoppningsvis skaffar du aldrig barn herr Fascist.
Citera
2009-06-08, 02:39
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Hur gör ni kinkiga jäklar om ni exempelvis är bjudna på bröllop och får äta något som inte liknar den vanliga kasslern (eller vad ni nu äter)? Petar ni i maten, sätter armarna i kors och vägrar äta upp? Eller kontaktar ni brudparet eller toastmastern i förväg, så de kan sätta upp en meny som ni tycker är acceptabel?

Jag var på bröllop och huvudrätten bestod av rådjurssadel med nån enbärssås tror jag (det är omkring 12 år sen så jag minns inte så noga) och det smakade så illa att jag var tvungen att skölja ned varje tugga. Det var verkligen riktigt riktigt äckligt och jag har aldrig kunnat med smaken av vilt. Synd då de flesta jag känner säger att vilt är väldigt gott.
Citera
2009-06-08, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Förhoppningsvis skaffar du aldrig barn herr Fascist.
Mata inte trollet, han äter allt som bjuds
Citera
2009-06-08, 04:04
Medlem
Psyko Dads avatar
Jo jag har en del bekanta som är extremt jobbiga när det kommer till mat & största delen av dem är kvinnor.
Själv äter jag det mesta, prövar iaf om jag ej ätit det tidigare.
Citera
2009-06-08, 08:07
Medlem
Ledarens avatar
När jag var liten så var jag inte särskilt öppen för nya rätter. Mat som var i mos eller av fisk, eller för den delen såg allmänt vidrigt ut försökte jag inte ens pröva på. Det blev bättre med åren och nu prövar jag varje ny rätt och sen utgår jag från det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in