Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Kinkighet med mat i vuxen ålder orsakas av bristande uppfostran. Ungarna ska lära sig att äta och hålla käften, samt att man inte går från bordet utan att äta upp. Görs detta växer barnen upp till vuxna med förmåga att uppskatta mat.
Vuxna som inte äter vad som bjuds saknar helt hyfs och bjuds inte till mitt bord två gånger.
Ett undantag för regeln om bristande uppfostran är vegetarianer/veganer. Där är orsaken sinnessjukdom.
Det håller jag inte med om. Vissa maträtter smakar helt enkelt illa, några smakar vedervärdigt och det finns ingen orsak att äta mat som smakar vedervärdigt eller får en att må illa. Jag har då inte valt vad jag ska tycka om och jag antar att det gäller de flesta av oss.
Självklart bör man pröva det mesta i matväg åtminstone en gång innan man dömer ut det som oätligt men tycker man att något smakar illa så är det så. Om jag blir bjuden på middag och värden väljer att bjuda på något som jag vet med mig att jag inte klarar att äta kommer jag förstås att säga ifrån innan jag blivit serverad.
Som barn tvingades jag äta vidrig blodpudding och jag ser ingen som helst orsak att äta det igen. Samma sak gäller fiskbullar, lever och fiskpinnar som jag också förätit mig på och jag äter hellre något annat eller går hungrig.
Nu har jag iofs mycket svårt att tro att någon jag känner skulle bjuda mig på dylik dynga så det lär inte bli aktuellt för mig att tacka nej till maten men skulle det hända skulle jag inte tveka att säga "
nej tack, jag avstår". Jag skulle inte ha ett dugg dåligt samvete för det. Jag kan äta det mesta men avstår från vissa maträtter och det är ingenting konstigt med det.
Däremot kan jag störa mig något enormt på människor som är så kinkiga att de i princip inte kan äta någonting som erbjuds dem såvida det inte är hamburgare, grillkorv, pizza eller någon annan sorts snabbmat. Såna människor är bortskämda och otacksamma.
Man ska lära barn att smaka men man ska inte hålla på och plåga i dem saker de mår illa av. Mina föräldrar bjöd på kroppkakor som alkisgrannens kärring hade lagat (de båda krökade hårt och stank alltid gammal piss eftersom de var inkontinenta och misskötte hygienen) och jag var
mycket nära att kräkas rätt ut över matbordet när jag stoppade första tuggan i munnen varpå farsan kastade ut mig ur köket och gav mig en rejäl spark i arschlet. Det är inte att försöka lära sina barn hyfs. Det är ren och skär sadism och har ingenting i barnuppfostran att göra.
Förhoppningsvis skaffar du aldrig barn herr Fascist.