2015-03-02, 21:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Joo det känns nästan som att det finns en strävan hos vissa föräldrar att deras barn skall ha något unikt "fel" som gör att hen sticker ut från övriga barn.

Vi hade lite problem ett tag med ena jäntan som umgicks med en tös som hade bestämda åsikter om vad som var äckligt eller inte. Sa bara att jag förstod att hon inte åt den maten då det var vuxenmat och småbarn inte åt sådant. Så efter några veckor med frågan om hon ville ha småbarnsmat eller vuxenmat började hon snabbt att äta allt igen .

Men visst är det som du säger, extrema smaker får man introducera försiktigt.
Kul grej att laga mat från olika länder varje helg, kanske något att plocka upp.
Kommit till Grönland och Island än?
Skulle vilja se ungarna dina när de äter rått valspäck och surhaj.
Tror du att det kan vara så att de vill sticka ut?
Har faktiskt sett detta en gång, då en människa tog med sig mat på en skolavslutningslek/grillning.
Som är mat som jag skulle tycka vara jobbigt att hålla på med hemma.
Satt där med sina jävla byttor och såg mer och mer irriterad ut, när det bara krångla.
8 av 10 hade korv med bröd, jag hade visserligen en burgare med mig.
Inte för sticka ut, utan för dom ville ha detta.
Och är det enkelt grejat, så varför inte jag gillar ju burgare med

Inte haft direkta problem med att de inte ska äta nått.
Men den ena krånglar med brödet, då det ska vara av viss typ.
Typ hönekaka, fralla eller nått nybakt från affären som morotsbröd tex.
Och bakar jag, så kan jag göra vad som helst, så äts det.
Så ingen rim och reson där :$

Island och Grönland lär nog vänta på sig
Österrike hasplade den ena ur sig i lördags.
Så får se nått vi kan göra där.
Varmrätt blir nog en schnitzel, men var sjukt länge sedan jag åt en.
Och barnen har inte ätit alls, så ett bra val.
Sen resten vet i faan.
Är ju inte ute efter delikatess ala den där hajen och späcket.
Utan nått gott som man äter i landet i fråga.
Hitintills IT, Mexiko och Vietnam, sen ska jag erkänna att jag kanske inte får det 100% rätt.
Men tror jag har kommit rätt nära, och att de fått smaka på nått annorlunda.
Citera
2015-03-02, 21:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror du att det kan vara så att de vill sticka ut?
Har faktiskt sett detta en gång, då en människa tog med sig mat på en skolavslutningslek/grillning.
Som är mat som jag skulle tycka vara jobbigt att hålla på med hemma.
Satt där med sina jävla byttor och såg mer och mer irriterad ut, när det bara krångla.
8 av 10 hade korv med bröd, jag hade visserligen en burgare med mig.
Inte för sticka ut, utan för dom ville ha detta.
Och är det enkelt grejat, så varför inte jag gillar ju burgare med

Inte haft direkta problem med att de inte ska äta nått.
Men den ena krånglar med brödet, då det ska vara av viss typ.
Typ hönekaka, fralla eller nått nybakt från affären som morotsbröd tex.
Och bakar jag, så kan jag göra vad som helst, så äts det.
Så ingen rim och reson där :$

Island och Grönland lär nog vänta på sig
Österrike hasplade den ena ur sig i lördags.
Så får se nått vi kan göra där.
Varmrätt blir nog en schnitzel, men var sjukt länge sedan jag åt en.
Och barnen har inte ätit alls, så ett bra val.
Sen resten vet i faan.
Är ju inte ute efter delikatess ala den där hajen och späcket.
Utan nått gott som man äter i landet i fråga.
Hitintills IT, Mexiko och Vietnam, sen ska jag erkänna att jag kanske inte får det 100% rätt.
Men tror jag har kommit rätt nära, och att de fått smaka på nått annorlunda.
Ibland får jag den känslan bara.
Brukar ju ha ett gäng ungar som äter har när de är på besök och har träffat deras föräldrar på fester och då är det så noga med maten, hos oss äter de vad som ställs fram på bordet utan ett ord och tar om ifall det finns mer, så ibland förstorar vissa upp saker som inte finns tror jag. Tänker inte skriva en avhandling om det så fråga inte efter evidens mer än personliga erfarenheter.

Efterrätter från Österike... Sachertårta, äppelkaka och apfelstrudel är väl det man kommer på rakt av att man själv käkat där.
Citera
2015-03-03, 00:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ibland får jag den känslan bara.
Brukar ju ha ett gäng ungar som äter har när de är på besök och har träffat deras föräldrar på fester och då är det så noga med maten, hos oss äter de vad som ställs fram på bordet utan ett ord och tar om ifall det finns mer, så ibland förstorar vissa upp saker som inte finns tror jag. Tänker inte skriva en avhandling om det så fråga inte efter evidens mer än personliga erfarenheter.

Efterrätter från Österike... Sachertårta, äppelkaka och apfelstrudel är väl det man kommer på rakt av att man själv käkat där.
Vi verkar ha liknande erfarenhet, med barn som äter olika saker.
Och sett dessa konstiga människor som tror de gör nått bra och alltid ge barnmat/specialmat.
De är ju barn som ska bli vuxna, vem inbillar sig att ett barn ska börja äta vuxen mat vid en ålder, om de ätit barnmat tills de blir vuxna

Funderat på strudlen där, fanns nått mer jag inte kommer på namnet på som såg intressant ut.
Det blir lite fler efterforskningar, hitta inga bra breda receptbaser på AT mat på mitt första eftersök.
Citera
2015-03-03, 01:54
Bannlyst
Jag har en ingift släkting som är vegan. Så visst är det lite jobbigt vid exempelvis juletid. Man är inställd på att laga ett gott julbord, men så kommer den där kvinnan som inte vill ha varken kött eller mjölkprodukter... Det är lite störigt.

Eller ganska mycket störigt faktiskt. Jag skulle hellre sett att hon vore muslim. Då skulle jag faktiskt bättre kunna planera maten!
Senast redigerad av Taff 2015-03-03 kl. 01:58.
Citera
2015-03-03, 11:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Jag har en ingift släkting som är vegan. Så visst är det lite jobbigt vid exempelvis juletid. Man är inställd på att laga ett gott julbord, men så kommer den där kvinnan som inte vill ha varken kött eller mjölkprodukter... Det är lite störigt.

Eller ganska mycket störigt faktiskt. Jag skulle hellre sett att hon vore muslim. Då skulle jag faktiskt bättre kunna planera maten!
Sånt dietval har jag större förståelse för, än den där kinkigheten.
Men kan tänka mig vegan och julbord inte är någon hit, där det är mer eller mindre ett frosseri av olika animaliska produkter.
Citera
2015-03-03, 11:58
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi verkar ha liknande erfarenhet, med barn som äter olika saker.
Och sett dessa konstiga människor som tror de gör nått bra och alltid ge barnmat/specialmat.
De är ju barn som ska bli vuxna, vem inbillar sig att ett barn ska börja äta vuxen mat vid en ålder, om de ätit barnmat tills de blir vuxna

Funderat på strudlen där, fanns nått mer jag inte kommer på namnet på som såg intressant ut.
Det blir lite fler efterforskningar, hitta inga bra breda receptbaser på AT mat på mitt första eftersök.

Det vore trevligt med en tråd för att tipsa om den veckliga rätten från annat land

Spätzle är en riktig höjdare om man ska köra Österrikiskt förresten!
Citera
2015-03-03, 18:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det vore trevligt med en tråd för att tipsa om den veckliga rätten från annat land

Spätzle är en riktig höjdare om man ska köra Österrikiskt förresten!
Har det i tankarna, bara inte fått tummen ur än.
Har använt existerande trådar på landet i fråga, och startat nån egen.

Den där spätzel kan man ha den som tillbehör till schnitzeln?
Fundera mest hur man skulle göra dom, om man ska göra dom lite fastare och skära dom.
Eller hitta nått att pressa igenom, för mig jag hört man kan använda en potatisrpress till detta.

Ska se om jag får upp en tråd senare ikväll.
Nått bra tips på rubrik?
Tänkte mest att tråden inte ska bli min personliga "blogg", utan en mer allmäntråd med tips om mat och metoder för det land man undrar om.
Sen om man vill gå djupare.
Så finns ju ofta trådar om specifika saker man kan använda sig av.
Citera
2015-03-03, 18:29
Medlem
TröttSvensks avatar
Veganer
Fyfan

Förra året bjöd jag sex stycken par på födelsedagsmiddag.
En kompis var då ihop med en vegan/vegetarian.
Inte nog med att hon ringde och förhörde sig om menyn, hon ställde " förslag " på vad hon ville ha istället.
Snäll som man är så stod man sen och trixade ihop nån jävla kålrotsgratäng med bakad aburgine.
Sen kunde inte den kortklippta kommunistmiljötalibanfeministen hålla god min utan skulle sitta och föreläsa om hur miljövidrigt det var att äta kött och hur västvärlden med sin köttkonsumtion var skyldiga till alla krig och sjukdomar i världen.

Till slut blev jag heligt förbannad och bad henne försvinna ur mitt hus.
Kompisen blev tydligen totalt utskälld sen av henne så då dumpa han henne.

Citera
2015-03-03, 18:39
Medlem
PopeOfMopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Veganer
Fyfan

Förra året bjöd jag sex stycken par på födelsedagsmiddag.
En kompis var då ihop med en vegan/vegetarian.
Inte nog med att hon ringde och förhörde sig om menyn, hon ställde " förslag " på vad hon ville ha istället.
Snäll som man är så stod man sen och trixade ihop nån jävla kålrotsgratäng med bakad aburgine.
Sen kunde inte den kortklippta kommunistmiljötalibanfeministen hålla god min utan skulle sitta och föreläsa om hur miljövidrigt det var att äta kött och hur västvärlden med sin köttkonsumtion var skyldiga till alla krig och sjukdomar i världen.

Till slut blev jag heligt förbannad och bad henne försvinna ur mitt hus.
Kompisen blev tydligen totalt utskälld sen av henne så då dumpa han henne.

äh, den personen var inte vegan, hen var fanatiker. jag är vegan och visst, jag gillar inte kött osv men jag går inte runt och klankar ner/påpekar folks kost såvida de ej gör det med min
Citera
2015-03-03, 21:42
Medlem
En insikt jag fått är att generellt dåligt allmänbildade/ trångsynta/ korkade hör till de som petar lök eller andra grönsaker ut maten, inte gillar fisk (kanske det var för exklusivt under deras uppväxt så dom inte är vana) säger att dom SPYR av mat dom inte gillar, ingen akademiker skulle uttrycka sig så...
Citera
2015-03-03, 21:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
En insikt jag fått är att generellt dåligt allmänbildade/ trångsynta/ korkade hör till de som petar lök eller andra grönsaker ut maten, inte gillar fisk (kanske det var för exklusivt under deras uppväxt så dom inte är vana) säger att dom SPYR av mat dom inte gillar, ingen akademiker skulle uttrycka sig så...
Jag lärt mina barn inte säga maten är äcklig, även om de ogillar maten rejält.
Utan de måste beskriva varför de inte gillar maten i så fall.
Två anledningar, dels ohyfsat kalla mat äckligt och andra anledningen är att man kan förklara eller göra det annorlunda för de ska tycka det ska bli gott(om det går).

Detta har i vissa fall, resulterat att de börjat äta nått de inte gillar.
Som äggsås som de får i skolan, som inte är en favorit precis.
Kommer ihåg själv, och vet den var inge bra.
Gjorde sen själv en bra äggsås, och då blev det dubbla portioner istället.

När jag tänker på det, så är skolan skyldig till folk inte pallar äta viss mat.
Då det finns noll yrkesstolthet på en del skolor(tom många låter det som).
Som gulaschsoppa, som de inte alls gillar skolans.
Men äter gulasch hemma så är det svårt att få stopp på dom.
Citera
2015-03-04, 04:07
Medlem
vators avatar
Folk som enligt utsago inte gillar fisk men äter fiskpinnar är bortom min förståelse. Gärna ful-fiskpinnar också.

Själv är jag rätt kräsen, gillar bra tillagad mat - oavsett kök. Är den inte det så får jag svårt att äta upp eller äta mig mätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in