2015-03-28, 21:01
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Tror givetvis inte på karma. För att man skall tro på det måste man också tro på att universum är styrt av någon utomstående kraft och det gör jag inte.

Däremot tror jag absolut att mitt agerande kan framkalla eftereffekter. Som exempelvis att någon krossar mina knäskålar för att jag beter mig som ett as mot dennes kompis. Men det är knappast karma.
Jag håller med denna. Jag tror inte på tomten, magi, eller karma.
Citera
2015-03-28, 23:52
Medlem
Jag tror väl löst på karma, och att det inte rör sig om någon direkt utdelning så att säga. Men den som levver ett gott liv och är god mot andra brukar oftast vinna enligt min erfarenhet, och den som för sin egen nytta utnyttjar andra tenderar ofta att förr eller senare bli synad och stå blotttad och i förlängningen kanske inte så lycklig.

Om man vill kalla det karma eller orsak och verkan eller något helt annat finner jag irrelevant.
Citera
2015-03-29, 04:02
Medlem
Tror att karma finns om man vill att det ska finnas. Tror inte det finns någon "karmabank" direkt, utan att det är mer en livsfilosofi som jag faktiskt gillar.
Citera
2015-03-29, 04:48
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Tror ni på karma (inte ur religiöst perspektiv) eller har ni sett några bevis på att karma existerar?
Jag antar att det är som med mycket annat. De som tror på det kommer att övertolka och minnas alla de tillfällen där man kan läsa in ett samband, medan alla andra tillfällen faller i glömska. De som tror starkt på något(vad det än må vara) kommer därför alltid att finna "bevis" på att det man tror på existerar.
Citera
2015-03-29, 06:44
Medlem
Jag tror inte på det i något religiöst avseende.

Men jag tror ens handlingar påverkar en omgivning och hur ens omgivning reagerar på en själv.
En person som lever sitt liv med respekt och kärlek för sina medmänniskor tror jag ökar sannolikheten att bli bemött på samma sätt.
Citera
2015-03-29, 08:40
Medlem
-vaas-s avatar
Allt föder sig själv och förtär sig själv, allt någon gör som går ut på att stärka sig själv på ett sätt som är destruktivt för andra kommer tillbaka; men själva formen på karman - och att se det är karma - kan nog vara svårt att uppfatta.

Och det är inte övernaturligt, karman kan vara att utöva ett visst beteende leder till en attityd som är självförintande - eller en splittereffekt kring personen som är motsvarande förlust för den till vad den tjänat på för beteende som ledde till konsekvensen kring den.

Det är som inte ens gott eller ont - iom att det finns något gott eller ont är av människor skapade sanningar - utan bara hur allt strävar efter balans.
Citera
2015-03-29, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Tror att karma finns om man vill att det ska finnas. Tror inte det finns någon "karmabank" direkt, utan att det är mer en livsfilosofi som jag faktiskt gillar.
Om det hade funnits så ja... Behöver jag ens säga det?
Citera
2015-03-29, 09:59
Medlem
Landsknechts avatar
Mina erfarenheter är att jag oftare får ångra mig när jag är snäll. Så nej, jag tror inte på karma. Det är bara trams.
Citera
2015-03-29, 10:55
Medlem
theDarkTriads avatar
Jag tror inte på karma men jag tror att ens handlingar får konsekvenser. Lägger man ner medveten planering i ens handlingar så undviker man de negativa konsekvenserna och skördar enbart det man var ute efter.
Citera
2015-03-29, 10:57
Medlem
Adriadnes avatar
Nej... Jag tror inte på karma som så. Dock så tror jag att man själv påverkar hur man uppfattar livet och därmed påverkar man sina möjligheter i livet.

Sen tror jag inte heller att det finns så många människor som är "onda" heller utan onda gärningar är oftast ett resultat av egoism eller typ psykiska problem. De flesta är halvgoda/halvonda och gör både bra och dåliga saker mot andra. Vissa gärningar med goda intentioner blir ju onda för att de slår fel ut, mycket ont görs på grund av okunskap eller strukturer som man inte är helt medveten om, osv.
Citera
2015-03-29, 14:37
Medlem
Ogdens avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Filosofi
/Moderator
Citera
2015-03-29, 15:38
Medlem
particulum1s avatar
Karma är en princip, inget magiskt "ting" som man varken tror eller inte tror på.

Karma=Kausalitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Causality
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in