Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-06, 23:52
Medlem
stilltons avatar
den huvudsakliga frågan är väl snarare vad detta har med karma att göra.
karma är ett religiöst/mystisistiskt begrepp som inte har med verkligheten att göra.
utgår man från att verkligheten inte består av något hokus pokus så är båda alternativen rätt.

man avslöjar sin partnern och sätter allas förhållanden på spel. den som vinner får knulla. förloraren varken vinner eller förlorar "karma".

vill du lära dig mer så kan du kolla på spanska såpoperor.
Citera
2010-07-07, 00:01
Medlem
abrahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Helt utomstående? Dvs ingen relation till någon av dem över huvud taget? Äh, då är det sak samma.
Nu tror jag inte på karma, men om jag för diskussions skull gör det så skulle jag säga att det är +-0.
Men om du som snubbe skvallrar bara av ren bitterhet att inte få fitta själv så är det minus.

Frågan är hypotetisk och det är ju inte i verkligheten särskilt troligt att tredje personen vet om detta när den inte har någon relation med någon av partnerna. Vilken sorts relation som personen har till någon av partnerna skall inte tas in i perspektivet i min frågeställning, därav är den utomstående.

Citat:
Ursprungligen postat av stillton
den huvudsakliga frågan är väl snarare vad detta har med karma att göra.
karma är ett religiöst/mystisistiskt begrepp som inte har med verkligheten att göra.
utgår man från att verkligheten inte består av något hokus pokus så är båda alternativen rätt.

man avslöjar sin partnern och sätter allas förhållanden på spel. den som vinner får knulla. förloraren varken vinner eller förlorar "karma".

vill du lära dig mer så kan du kolla på spanska såpoperor.

För att utelämna begreppet karma om du så önskar, kan vi omvandla det till detta:
Det finns de som tycker så här: "Det var rätt av dig att du avslöjade partnern som bedrog sin partner i deras förhållande." en annan tycker "Det var fel av dig att du avslöjade partnern som bedrog sin partner i deras förhållande."

Vad tycker du?
Senast redigerad av abraha 2010-07-07 kl. 00:05.
Citera
2010-07-07, 00:32
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abraha
För att utelämna begreppet karma om du så önskar, kan vi omvandla det till detta:
Det finns de som tycker så här: "Det var rätt av dig att du avslöjade partnern som bedrog sin partner i deras förhållande." en annan tycker "Det var fel av dig att du avslöjade partnern som bedrog sin partner i deras förhållande."

Vad tycker du?
jag tycker: "det var rätt av dig att medvetandegöra den part i förhållande som inte hade nån partner längre"
det har noll och ingenting med filosofi att göra. vanligt folkvett räcker långt.
Citera
2011-07-07, 14:37
Medlem
Drapåtrissors avatar
Karma (samlingstråd)

Visst är det bara ett önsketänkande att våra handlingar skulle vägas på våg och bäras med genom livet? Så vad är egentligen karma rent konkret? Och om den finns vem ska avgöra om den är ond eller god?
Citera
2011-07-07, 14:43
Medlem
asdasdasd111s avatar
Karma finns garanterat, jag kan ta på karma. Karma gör allt orättvist rättvist i denna grymma värld.
Citera
2011-07-07, 14:46
Medlem
Det finns ingen karma, utan bara universums bisarra regler.
Citera
2011-07-07, 14:50
Medlem
Whiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Och om den finns vem ska avgöra om den är ond eller god?
Goda och onda gärningar skulle enligt mig inte kunna vara något objektivt. Så karma skulle mycket väl kunna existera inom oss själva, enskilt för varje individ.
Citera
2011-07-07, 14:52
Medlem
De människor som tror på ett liv efter detta anser att människans handlingar i detta liv påverkar hur man bli i nästa liv.

OT:
Jag tänker på my name is earl när jag hör karma, att om man är snäll och gör goda gärningar så kommer det goda till dig.
Citera
2011-07-07, 14:52
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdasdasd111
Karma finns garanterat, jag kan ta på karma. Karma gör allt orättvist rättvist i denna grymma värld.
Finns väl massor av exempel på människor som varit extremt onda men ändå levt ett obekymrat liv till ålderdomen satte gränsen. Tänker på t.ex Dr Mengele en av dom ondaste människor som levat och hade många goda dagar i sydamerika innan det naturliga åldrandet till slut hann ifatt honom. Men visst inga saker man själv skulle vilja ha med sig i graven den dagen.
Citera
2011-07-07, 14:54
Bannlyst
Citat:
Visst är det bara ett önsketänkande att våra handlingar skulle vägas på våg och bäras med genom livet? Så vad är egentligen karma rent konkret? Och om den finns vem ska avgöra om den är ond eller god?

om jag säger "humbliffsborps" så finns det ordet!
är ett ord sagt så finns det....

karma kan tolkas som "what goes around comes around"
Citera
2011-07-07, 14:57
Bannlyst
Citat:
Finns väl massor av exempel på människor som varit extremt onda men ändå levt ett obekymrat liv till ålderdomen satte gränsen. Tänker på t.ex Dr Mengele en av dom ondaste människor som levat och hade många goda dagar i sydamerika innan det naturliga åldrandet till slut hann ifatt honom. Men visst inga saker man själv skulle vilja ha med sig i graven den dagen.
den ondaste personen i moderntid ja....annars var nog inte Nero (eller Neros, vet inte om han hette Nero eller Neros) guds bästa barn t.ex =)
Citera
2011-07-07, 15:17
Medlem
asdasdasd111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
den ondaste personen i moderntid ja....annars var nog inte Nero (eller Neros, vet inte om han hette Nero eller Neros) guds bästa barn t.ex =)

Nero hette han om vi syftar på samma, läs på om Nero och ta dig en funderar på varför brännar programmet heter "nero burning rom"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in