2011-01-21, 07:39
Medlem
lumpkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detandrakontot
Förstår du inte vad han menar så borde du träna på läsförståelse. Gå in på liberalismforat och fråga, eller spendera ett par timmar med ett par kommunister så kommer du garanterat förstå varför vänsterfolk är sjuka i huvudet och inskränkta idioter.

Ja, för på flashback får man ju verkligen en rättvisande bild av människor...
Citera
2011-01-21, 09:47
Medlem
Basil Fawltys avatar
Citat:
Förstår du inte vad han menar så borde du träna på läsförståelse. Gå in på liberalismforat och fråga, eller spendera ett par timmar med ett par kommunister så kommer du garanterat förstå varför vänsterfolk är sjuka i huvudet och inskränkta idioter.

Se där ! Birro hade fel. Det finns idioter på andra sidan också.
Citera
2011-01-22, 00:10
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Eftersom Betner är fullständigt slut i knoppen kan han inte förstå nyanser av ting och tolkar texten bildligt. Han förstår helt enkelt inte vad texten egentligen handlar om, utan tror helt enkelt att Birro är rasist.

Problemet kan möjligen vara att han tolkar en text bokstavligt som innehåller bildspråk, liknelser och metaforer.

Birros problem är att även om han i och för sig kan ha haft goda intentioner och tänkt sig ett vällovligt budskap, så innefattar det han skrivit bl.a. följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Birro
Lärdomar? Lita aldrig på små flickor i rullstolar som ber dig om något. Särskilt inte om det står utländska män i träningsbyxor strax intill. En rätt dyrköpt och ärligt talat ganska vidrig lärdom.

För mig är en lärdom ett konstaterande av att man förstått ett faktum. Det stycke jag citerat av Birro indikerar därmed rätt starkt att det är ett faktum att utlänningar, ffa om det är slaviska män i träningskläder, då ska man passa sig. Kriminalitet kan närmast presumeras under dessa förutsättningar.

Är ovanstående Birros syfte med texten? Förmodligen inte. Förmodligen ville han vi skulle fokusera på slutklämmen.

Citat:
Vilka sorts ryggradslösa jävlar tvingar ett barn till något sådant?
Hur ska vi lyckas behålla tron på våra medmänniskor?

Om Birros intentioner är goda, så är problemet att han med otillräcklig språklig förmåga har gett sig på ett stilistiskt grepp á la Jonathan Swifts berömda "Ett anspråkslöst förslag". Problemet är att Birros text inte är tillräckligt absurd för att man ska förstå att det är satir, och att han är alltför subtil då han ska väga upp det omruskande budskapet så att texten att förmedlar det han eventuellt har avsett. De avslutande retoriska frågorna kan nämligen lika gärna förstås enligt följande:

Citat:
Jo, invandrarna. Särskilt de med träningsbyxor som röker och pratar ryska. Maffia hela bunten. Fyfan. De ryggar inte ens för att använda sig av barn för att blåsa oss naiva svenskar.
Ja, det blir inte lätt. Det har ju konstaterats vara ett faktum att invandrarna är kriminella. Ett sätt kanske kan vara att inte ta in packet?
Citera
2011-01-23, 02:01
Medlem
kisels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jo, invandrarna. Särskilt de med träningsbyxor som röker och pratar ryska. Maffia hela bunten. Fyfan. De ryggar inte ens för att använda sig av barn för att blåsa oss naiva svenskar.?
Fel, det ska inte vara "invandrarna" utan "zigenarna". I övrigt var det hyfsat rätt, även om jag inte skulle kalla dem för maffia.
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Ja, det blir inte lätt. Det har ju konstaterats vara ett faktum att invandrarna är kriminella. Ett sätt kanske kan vara att inte ta in packet?
Återigen, zigenare ska det vara och inte invandrare generellt. Men det stämmer bra, det packet skall hållas utanför rikets gränser för allas trivsel.
Citera
2011-01-23, 02:15
Bannlyst
Han är sympatisk och vettig och gör ett bra jobb i "Kvällsöppet med Ekdahl". Som poet/författare vet jag inte så mycket om honom, men han verkar ju ha bra koll på det mesta i samhället, samt vara allmänt kunnig och fotbollsintresserad.
Citera
2011-01-24, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av back2buisness
Han är sympatisk och vettig och gör ett bra jobb i "Kvällsöppet med Ekdahl". Som poet/författare vet jag inte så mycket om honom, men han verkar ju ha bra koll på det mesta i samhället, samt vara allmänt kunnig och fotbollsintresserad.

Jag skulle snarare beskriva honom som mediahora och tyckare utan den mentala närvaron för att kunna vara det, ett barn i sina värderingar och beteende. Är väl en sorts tjusning i att se en vuxen människa göra bort sig om och om igen, för att sedan slänga in en mix av hybris och total avsaknad av humor så har vi Birro.

Jag föraktar mannen tyvärr, då jag vet att han bara är en produkt av sin egna sjukdom.
Citera
2011-01-24, 11:06
Medlem
IshethZenunims avatar
Om Marcus Birro kan man säga mycket, men inte att han är en bra författare. Trots det gräver han oförtrutet vidare i Björn Ranelids komposthög av kasserade metaforer och vräker ur sig krönikor så fulla av stav- och grammatiska fel att all världens tillverkare av rödpennor skulle jubla om svenska folket började agera gymnasielärare på Expressens sidor.

Man kan tycka att en person som så ofta skriver om vikten av att vara närvarande borde spendera mer tid med sina barn och mindre tid skrivandes krönikor - men å andra sidan är det han skriver av så låg litterär kvalitet att han säkert kan klämma ur sig en hel månadsproduktion under ett blöjbyte, och ändå ha tid över att dricka ett glas subtilt kolsyrat vatten.

Det allra roligaste med vår egen rödvinsmessias är dock att jag vet att han kommer att läsa detta; det finns inte en människa i detta långa land - redan nämnda Ranelid inräknad - som spenderar mer tid åt att läsa vad folk skriver om honom. Så imorgon får jag väl veta att även jag tillhör hatets apostlar; kanske är jag rent av själva missunnsammhetens galjonsfigur, en jantelagens Fagin som låter ondskans gissel vina över Oliver Birros nakna rygg när han blott ber om mer av vår kärlek.
Citera
2011-01-24, 11:28
Medlem
GoEks avatar
Här dryper det av självhävdelsekåta Birro-wannabees som också älskar att se sin egen text i tryck. Det enda goda med tjejen-i-rullstolssoppan är att ännu en i etablissemanget fått sig en tankeställare om vad konsekvenserna blir av att öppna dörrarna till europas bakgårdar, tack för det Göran Persson och EU!
Citera
2011-01-24, 11:56
Medlem
albertas avatar
Sekvensen med rullstolen är en del av ett tv-program som kommer snart
Denna info har jag fått av en person som jobbade med produktionen. Vet dock inte mer än så i nuläget

Något som Birro inte förstod (antagligen råkade han bara hamna mitt i inspelningen)

Edit: Vet alltså inte mycket mer än så men skulle jag gissa är det programmet "Busungarna" (variant på pensionärsjävlar fast med barn som luras)

/
alberta
Senast redigerad av alberta 2011-01-24 kl. 11:59. Anledning: tillägg
Citera
2011-01-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Sekvensen med rullstolen är en del av ett tv-program som kommer snart
Denna info har jag fått av en person som jobbade med produktionen. Vet dock inte mer än så i nuläget

Något som Birro inte förstod (antagligen råkade han bara hamna mitt i inspelningen)

Edit: Vet alltså inte mycket mer än så men skulle jag gissa är det programmet "Busungarna" (variant på pensionärsjävlar fast med barn som luras)

/
alberta

Källa på det tack?
Citera
2011-01-24, 12:32
Medlem
albertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solo-Lars
Källa på det tack?

Källa på det?
Kan du inte läsa vad jag skriver?
Ska du ha källa på att en person jag "känner" har meddelat detta?
Jag skriver vad jag har hört och sen mitt antagande vilket program det kan vara

Vill du veta mer än så får du vänta tills det kommer på tv.
Eller tills någon annan kan fylla på med mer info

/
alberta
Citera
2011-01-24, 12:51
Medlem
Birro skriver i var och varannan krönika om sin alkoholiserade ungdom "drickande Baileys till frukost" i sina "nedpissade kalsonger" innan han stök längs med gatorna mellan svartklubbarna med "magen full av sprit".

Måste finnas folk, som kan vidimera eller omkullkasta den bilden. För mig känns det som han överdriver sina ungdomsfyllor, men jag kan ha fel ?

En sak kan man dock konstatera: en mer själcentrerad människa är svår att hitta.
Dessutom : en författare med så dålig språkbehandling är också svår att hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in