2011-03-30, 19:17
Medlem
theeaglefalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherland
Fungerar det? Aldrig provat på att fuska, men man blir ju sugen att prova.

Det fungerade för min kompis ca 1 år sen, sedan kan man ju spekulera om det var en snäll lärare som lät det gå eller ifall det inte fungerar längre osv..
Citera
2011-03-30, 19:18
Medlem
theeaglefalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBoy
Fungerar inte tyvärr mina herrar.
Jag är ganska tight med en lärare och så satt vi o pratade om elever som fuskar och så vidare och så kom vi in på urkund där han nämnde att man får ta den med en nypa salt då tex. att även citat blir identifierade och det är ju helt ok om det är citat och är därmed inte plagiat..

Alltså identifierar den även citat och så vidare, tyvärr

Unge man, självklart säger läraren att det inte går h*n vill ju ändå inte uppmana elever till att fuska eller?
Citera
2011-03-30, 19:19
Medlem
theeaglefalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaimin
Jag funderar på om det skulle funka att använda vita bokstäver istället för mellanslag mellan ett par ord per mening?

Smart idé. Kan fungera så länge in läraren markerar hela texten när h*n får den
Citera
2011-04-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laroyy
vet inte om någon har skrivit detta, men men.
Urkund är svårt att lura, men här är så jag brukar göra när jag inte orkar sitta med 4 sidor och skriva om meningar..
1. gå till biblioteket och låna en bok som inte finns online
2. skriv av
3. ????
4. Profit

Funkar inte. http://www.urkund.se/SE/funktion.asp (högra listan)

Citat:
Ursprungligen postat av theeaglefalk
Det här är en svaghet i deras system. Det fungerar.
Vad en kompis till mig gjorde var också att göra " tecken till vita och storlek 1 innan och efter texterna så hela texten skulle se ut såhär:

"Asdasdasdasdiashduashduasihdiasuhdauishdiuashduih asuidiasuhdiuashdiashiduahsidashiduahsudiahsiduhas u idhaisuhduiashdiuashdiuashdhiasuhdiuashdiuashd osv"

med " tecknen storlek 1 och vita förstås som om det vore ett citat utdraget från någonstans, works!

Alla tecken syns nuförtiden , dom får "brödtexten" alltså, man ser alla tecken i svart färg, och inga olika storlekar etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaimin
Jag funderar på om det skulle funka att använda vita bokstäver istället för mellanslag mellan ett par ord per mening?

Alla tecken syns nuförtiden , dom får "brödtexten" alltså, man ser alla tecken i svart färg, och inga olika storlekar etc.

Så...
Det ända som funkar är att hitta en uppsats på engelska, köra det genom google translate, sen fixa grammatiken själv. Då har man läst igenom det också, OCH det är på bra svenska. Alltid funkat för mig och mina kompisar
Citera
2011-04-11, 18:23
Medlem
tigerrakets avatar
URKUND läser nog denna tråden för nu kollar dom genom att testa alla ord på engelska, tyska ja alla språk också.
Citera
2011-05-02, 20:01
Medlem
Går det att skicka in samma uppsats två gånger så länge man tagit bort den ur arkivet första gången?

Tacksam för snabba svar!
Citera
2011-05-02, 20:10
Medlem
Zellboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alt.Under.Ctrl
Går det att skicka in samma uppsats två gånger så länge man tagit bort den ur arkivet första gången?

Tacksam för snabba svar!

Om det inte går är det ju ett tecken på att Urkund inte tar bort uppsatserna som de säger och då kan du säkert fälla dom på det på något sätt.

Testa gärna och meddela om det gick!
Citera
2011-05-03, 17:24
Medlem
Citat:
Zellbom

Om det inte går är det ju ett tecken på att Urkund inte tar bort uppsatserna som de säger och då kan du säkert fälla dom på det på något sätt.

Testa gärna och meddela om det gick!

Frågan är om det är värt att ta risken att fallera för fusk för att kanske kunna fälla urkund i efterhand
Citera
2011-05-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alt.Under.Ctrl

Tacksam för snabba svar!

På deras hemsida ( http://www.urkund.se/SE/student_faq.asp ) så står följande:

Citat:
Fråga: Jag har fått ett e-postbrev från URKUND där det står att mitt dokument "undantagits som jämförelseobjekt". Vad innebär det?

Svar: När man skickar in ett dokument till en URKUNDadress så får man automatiskt en mottagningsbekräftelse skickad till sig via e-post. I detta brev finns en länk som man kan klicka på för att undanta det inskickade dokumentet som framtida källa i URKUNDs system. Om man har klickat på länken så får man ett brev från URKUND där det bekräftas att dokumentet undantagits som jämförelseobjekt. Observera att detta inte innebär att dokumentet inte kommer att kontrolleras eller arkiveras.

Så vad jag kan tyda från det där så kan man alltså inte göra så.
Citera
2011-05-04, 11:28
Medlem
Citat:
fbperformance

På deras hemsida ( http://www.urkund.se/SE/student_faq.asp ) så står följande:

Citat:
Fråga: Jag har fått ett e-postbrev från URKUND där det står att mitt dokument "undantagits som jämförelseobjekt". Vad innebär det?

Svar: När man skickar in ett dokument till en URKUNDadress så får man automatiskt en mottagningsbekräftelse skickad till sig via e-post. I detta brev finns en länk som man kan klicka på för att undanta det inskickade dokumentet som framtida källa i URKUNDs system. Om man har klickat på länken så får man ett brev från URKUND där det bekräftas att dokumentet undantagits som jämförelseobjekt. Observera att detta inte innebär att dokumentet inte kommer att kontrolleras eller arkiveras.

Så vad jag kan tyda från det där så kan man alltså inte göra så.

Hmm, tror du inte det betyder att det inte innebär att dokumentet inte kommer att kontrolleras via urkund första gången man skickar in det dit? För det är jag väl medveten om att det kommer att göra, men sedan står det ju också; Observera att detta inte innebär att dokumentet inte kommer att arkiveras. Är det verkligen möjligt att de arkiverar dokumenten och att de i framtiden kan användas fast man tydligt vill ta bort de som jämförelseobjekt?
Senast redigerad av Alt.Under.Ctrl 2011-05-04 kl. 11:31.
Citera
2011-05-04, 11:41
Medlem
Citat:
7. När ditt arbete skickas genom Urkunds system så lagras det i Urkunds databas. Syftet med det är dels att det arkiveras för berörd skolas räkning (i enlighet med skolans uppfyllande av offentlighetsprincipens arkiveringskrav) och dels att det ska vara sökbart när andra studenters inskickade arbeten analyseras. På så sätt skyddas inskickat arbete från plagiering. Material som skickats via Urkund kommer inte att användas i annat syfte än det som redovisats ovan. Som upphovsrättsinnehavare har du emellertid rätt att undanta ditt arbete från att användas som jämförelseobjekt i Urkunds system. Om du åberopar rätten så kommer ditt arbete att arkiveras och analyseras för din skolas räkning, men det kommer inte att användas som jämförelseobjekt när andra studenters arbeten analyseras, och det kommer inte att vara sökbart genom Urkunds system. Åberopande av rätten innebär även att ditt arbete inte kommer att skyddas från att plagieras av andra studenter.

Kommer ditt arbete att arkiveras och analyseras för din skolas räkning? Vad betyder detta?
Citera
2011-05-04, 15:22
Medlem
Efter att ha sökt och läst på deras sida så anser jag det vara ytterst oklart vad det är som arkiveras och sparas för senare granskning och kontroll, ser gladeligen att någon belyser lite ljus i detta mörker!

Edit: Såg nu att det stod:
Citat:
Åberopande av rätten innebär även att ditt arbete inte kommer att skyddas från att plagieras av andra studenter.

Detta måste ju betyda att det Alt.Under.Ctrl skrev borde fungera?
Citat:
Senast redigerad av fbperformance 2011-05-04 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in