2008-02-21, 17:25
Medlem
Jag undrar om det finns nåt sätt att ta sig förbi urkund? Om ni inte vet vad urkund är så kan ni gå in på deras hemsida; www.urkund.se

skulle vara tacksam för snabba och enkla (dvs. inget super avancerat) svar
Citera
2008-02-21, 17:26
Medlem
-jOE!s avatar
Kort å gott nej. Det enda skulle vara om din lärare/skola inte använder tjänsten.
Citera
2008-02-21, 18:04
Medlem
Hört rykten om att det ska gå om man skriver hela texten inom citat tecken, men tvivlar på att det funkar.
Citera
2008-02-21, 18:23
Medlem
värt att prova^^

typ storlek 3 på citattecknena xD
Citera
2008-02-21, 18:48
Medlem
gothxxs avatar
Citat:
Dock stöds inte OpenOffice egna format, [.sxw], eller PageMaker [.p65] och MS Publisher [.pub] då dessa inte är ordbehandlingsprogram. Notera att det inte är säkert att din lärare/examinator kan öppna och läsa vilka dokumentformat som helst.

Citat:
Undvik att skicka in Pdf-filer som skapats med PDF-Creator. Det är ett tredjepartsprogram som inte alltid skapar felfria Pdf:er.

Jag vet inte om det fungerar att skicka då, eller om det blir error när du skickar. Kan hända att det inte fungerar i ditt fall heller.

Men jag tror att detta finns av en anledning, kommer du att bli min framtida läkare eller whatever så vill jag att du kan det du håller på med.
Citera
2008-02-21, 18:56
Medlem
Tack jag ska prova.

jag skriver en rapport om ånglok som inte kommer spela in något i mitt framtida yrke även om jag ska bli civilingenjör-maskintekniker efter som det inte är vetenskapligt utan svenska ^^
Citera
2008-02-21, 19:01
Medlem
gothxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskis
Tack jag ska prova.

jag skriver en rapport om ånglok som inte kommer spela in något i mitt framtida yrke även om jag ska bli civilingenjör-maskintekniker efter som det inte är vetenskapligt utan svenska ^^

Det skadar aldrig att kunna svenska heller

Sen kan man väl altid göra en bild av det så det inte kan upptäckas genom att dem kollar ord (om dem inte kan läsa bilder dvs)

Jag kan inte komma på någon annan lösning än att faktiskt göra uppgiften själv.

Lycka till!
Citera
2008-02-21, 20:01
Medlem
läste dock någon annan stans här inne på FB att rent juridiskt begår själva urkund brott mot upphovsrättslagen elelr liknande imed att de sparar ens arbete för framtida granskningar.

Dock vet jag inte exatkt vilka lagar man bröt eller om det bara var spekulationer om det. Men tillbaka till ämnet, så kan man altså neka att andvända det
Citera
2008-02-21, 20:03
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macbook
läste dock någon annan stans här inne på FB att rent juridiskt begår själva urkund brott mot upphovsrättslagen elelr liknande imed att de sparar ens arbete för framtida granskningar.

Det har jag svårt att tro. Betyg, tentor och skolarbeten är offentlig information så vitt jag vet.
Citera
2008-02-21, 20:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Det har jag svårt att tro. Betyg, tentor och skolarbeten är offentlig information så vitt jag vet.
Betyg och tentaresultat uppfyller sällan verkshöjd, men uppsatser kan mycket väl vara skyddade.
Citera
2008-02-21, 20:12
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macbook

Dock vet jag inte exatkt vilka lagar man bröt eller om det bara var spekulationer om det. Men tillbaka till ämnet, så kan man altså neka att andvända det

Du kan få dom bortplockade om du vill. Det fanns som alternativ för mig när jag lämnade in uppsatser som gick via Urkund.
Citera
2008-02-21, 20:17
Medlem
crazzirs avatar
Jag har haft en del funderingar kring detta ämne. Man skulle (rent teoretiskt) kunna skicka ett e-mail med spoofad avsändare till lärarens mail innehållande ett "förfalskat" resultat. Detta förutsätter dock att man vet exakt hur Urkunds epost-meddelanden är utformat och vet vilken adress de använder då de skickar ut resultaten till läraren.

Å andra sidan kan man istället göra att texten går igenom utan några träffar genom att ändra struktur, meningsföljd och ordval i de texter man använder. Fast då kan man ju lika gärna vara en duktig pojk och inte plagiera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in