2010-02-04, 12:02
Medlem
Spaics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattox
Tror ni man kan få tillgång till ett konto för att "provköra" sina arbeten först?

"Skicka ett mail till vår kundsupport. Uppge ditt namn, din skolas namn samt din e-postadress till skolan. Nämn även att du önskar ett användarkonto. Kundsupporten skapar då ett konto åt dig och skickar ut en registreringsbekräftelse med alla uppgifter du behöver för att komma igång med Urkund."

Min plan skulle i så fall vara att slänga iväg ett mail till supporten där jag hävdar att jag är en lärarvikare till en långtidssjukskriven lärare på min skola. Tror ni de kommer att skicka mig ett konto direkt till e-posten (slutar med @skolansnamn.se) som ser lite auktoritär ut, eller måste "urkundsansvarige" på skolan bekräfta att jag är lärare först?

Får hoppas att de ansvariga gör dylika saker ofta, så att de hjälper dig smidigt på ren rutin.
Kan ju faktiskt fungera
Citera
2010-02-04, 12:21
Medlem
Mackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
I bekräftelse mailet man får från urkund finns det länkar om man inte vill att de sparar ens arbete.

Säker ? Jag trodde att en av anledningarna med urkund var att spara elevers arbete så dom inte kan sälja/ge till andra.
Citera
2010-02-04, 12:50
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macks
Säker ? Jag trodde att en av anledningarna med urkund var att spara elevers arbete så dom inte kan sälja/ge till andra.

Citat:
Åberopande av rätten innebär även på så vis också att ditt arbete inte erhåller något skydd från att plagieras av andra studenter i andra sammanhang.

Klicka här för att undanta ditt dokument enligt ovan:

http://a2.urkund.se/cgi-bin/remdoc2....XXXX&c3=XXXXXX

Utdrag ur bekräftelsemailet
Citera
2010-02-04, 13:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Vi kommer få skicka något arbete till urkund i kursen småföretagande. Vet ej vad det är urkund ska kunna kolla.

Det urkund gör är att den viktar likheter i stycken mot förekomster i databasen. Om ett längre stycke förekommer i ett färre antal andra texter i databasen så viktas det med högt värde, men om stycket förekommer i många texter (dvs ett vanligt sätt att formulera sig på) så viktas det med lägre värde (mindre sannolikt att det är ett plagiat).

Att dölja citattecken funkar bara om läraren inte tittar på resultaten. Citerade texter markeras ut men ingår inte i värderingen. Bedömningen av värdet står alltid läraren för, och beroende på typ av uppsats så kan det variera väldigt mycket. T.ex. kan skönlitterära skildringar ge många träffar och höga värden utan att det för dens skull är några plagiat.

Vanliga problem är dock:

- ofta har man rätt att använda material från grupparbeten i de enskilda inlämningsuppgifter som skall in, men allt från grupparbeten ger höga träffvärderingar.

- Tentor i form där frågeställningen finns kvar i inlämningsdokumentet ger också höga träffar.

- Vissa studenter använder fel citeringstecken och alla citat blir därför plagiat..

- Grupper som skickar in flera exemplar av samma inlämningsuppgift från varje medlem i gruppen, när de bara skall skicka in ett enda exemplar.

- Användare som skickar in samma uppgift flera gånger i olika dokumentformat och därmed fastnar pga att använt olika dokumentnamn.
Citera
2010-02-04, 17:31
Medlem
Lite segt att bli tagen dock. Stor risk?

Går på gymnasiet.
Citera
2010-03-01, 23:56
Medlem
En Urkund-användande lärare här:
Något för er att begrunda är att vi som kollektiv
  • också varit elever
  • hänger på alla forum som finns
  • redan har sett alla era trick 100 ggr
Smart tänkt med idén att skicka in arbetet som bild, dock!
Tyvärr funkar det inte, systemet plockar ut och visar all text, så jag skulle se ett blankt dokument som inte skulle ge så bra betyg...
Citera
2010-03-02, 00:39
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoten stofil
En Urkund-användande lärare här:
Något för er att begrunda är att vi som kollektiv
  • också varit elever
  • hänger på alla forum som finns
  • redan har sett alla era trick 100 ggr
Smart tänkt med idén att skicka in arbetet som bild, dock!
Tyvärr funkar det inte, systemet plockar ut och visar all text, så jag skulle se ett blankt dokument som inte skulle ge så bra betyg...

Detta dock beroende på att läraren faktiskt kollar texten även om den fått 0% eller litegrann (någon mening för att 0% ser lite misstänksamt ut)
Citera
2010-03-02, 08:49
Medlem
redandblacks avatar
detta står säkert i tråden ett flertal gånger, men jag har testat.

Textstorlek 1, vit text gör ett: " - innan texten och " efter.. urkund tror det är citat vilket är att den inte räknar med det, eftersom citat SKA vara kopierade...
Min text kom tillbaka med 0% kopierat.
Citera
2010-03-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redandblack
detta står säkert i tråden ett flertal gånger, men jag har testat.

Textstorlek 1, vit text gör ett: " - innan texten och " efter.. urkund tror det är citat vilket är att den inte räknar med det, eftersom citat SKA vara kopierade...
Min text kom tillbaka med 0% kopierat.

Härligt, tack för informationen

Vad säger du nu då kaoten stofil?
Citera
2010-03-02, 20:08
Medlem
YourPersonalGods avatar
något jag brukar göra är att kopiera en engelsk text,dra genom google translate och sedan rätta till småfelen...urkund jämför inte mellan språken
Citera
2010-03-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodknack
Härligt, tack för informationen

Vad säger du nu då kaoten stofil?

Jag säger att Urkund tar bort all textformatering, små vita citattecken kommer alltså att visas normalstora och svarta. Det är för övrigt inte heller så att Urkund inte markerar citat, så citattecken gör egentligen ingen skillnad. Sedan har vi ju också vår inbyggda "fuskradar", det är ganska lätt att känna igen språk och kunskapsnivå som inte stämmer med eleven, trick som text i bildformat, skumma filformat och sånt drar också till sig uppmärksamhet. Extra noggrann kontroll på dessa uppsatser, alltså!
Citera
2010-03-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoten stofil
Jag säger att Urkund tar bort all textformatering, små vita citattecken kommer alltså att visas normalstora och svarta. Det är för övrigt inte heller så att Urkund inte markerar citat, så citattecken gör egentligen ingen skillnad. Sedan har vi ju också vår inbyggda "fuskradar", det är ganska lätt att känna igen språk och kunskapsnivå som inte stämmer med eleven, trick som text i bildformat, skumma filformat och sånt drar också till sig uppmärksamhet. Extra noggrann kontroll på dessa uppsatser, alltså!

är du lärare? hur ser du på om det är eleven själv som citerat en del ur sitt arbete på någon sida någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in