2009-11-24, 14:09
Medlem
SHEBELLZs avatar
ettercap-filters med egen laptop mot just urkund skulle fungera rätt smärtfritt om man vet vad man gör
förutsatt att läraren och du är under samma interna nät
Citera
2010-01-18, 21:26
Medlem
Storfurstinnans avatar
Vad är minimumgränsen för hur många ord i rad som räknas som "plagiat"?
Citera
2010-01-30, 15:33
Medlem
Tjosan!

Precis innan jullovet lämnade 23st personer i klassen in varsin engelska recension. Allt kördes genom urkund och 18st åkte fast för fuskning. Jag själv testade med "osynliga citat" och fick ca 80% likhet med en annan recension på nätet.
Så det verkade inte funka..(så som jag gjorde iallafall)
Senare nu så skulle jag själv lämna in ett Svenska arbete. Funderade på om jag vågar testa att kopiera igen. Å va fan, självklart...
Tog denna gången ett arbete på Engelska från en Engelsk sida.. Körde arbetet styckvis genom Google Translate, och rättade givetvis till meningarna efteråt! Annars ser det ju ut som ...ja vet inte vad
Men om man först läste originalet, och sen mitt egna så såg man att det var samma.
Testade iallafall att lämna in det här arbetet då.. och väntade med spänning på lärarens nästa lektion!
Jag fick tillbaks mitt arbete, tjohopp! VG och ca 12% Likhet med något annat arbete på nätet.
Tog väl ca en halvtimme att rätta till allting och göra det prydligt. Men de va de värt!
Citera
2010-01-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timboo
Tjosan!

Precis innan jullovet lämnade 23st personer i klassen in varsin engelska recension. Allt kördes genom urkund och 18st åkte fast för fuskning. Jag själv testade med "osynliga citat" och fick ca 80% likhet med en annan recension på nätet.
Senare nu så skulle jag själv lämna in ett Svenska arbete. Funderade på om jag vågar testa att kopiera igen. Å va fan, självklart...
Tog denna gången ett arbete på Engelska från en Engelsk sida.. Körde arbetet styckvis genom Google Translate, och rättade givetvis till meningarna efteråt! Annars ser det ju ut som ...ja vet inte vad
Men om man först läste originalet, och sen mitt egna så såg man att det var samma.
Testade iallafall att lämna in det här arbetet då.. och väntade med spänning på lärarens nästa lektion!
Jag fick tillbaks mitt arbete, tjohopp! VG och ca 12% Likhet med något annat arbete på nätet.
Tog väl ca en halvtimme att rätta till allting och göra det prydligt. Men de va de värt!

Fast en halvtimme är ju oftast vad ett arbete tar att göra? Vad är det det då för mening med att fuska?
Citera
2010-01-30, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tius
Fast en halvtimme är ju oftast vad ett arbete tar att göra? Vad är det det då för mening med att fuska?

Beror ju på vad det är för arbete, en bokrecension måste du utöver skriva recensionen även läsa boken, vilket tar betydligt längre tid än en halvtimme.
Citera
2010-01-30, 17:28
Nu har jag aldrig använt urkund men på min tid på gymnasiet så användes något system för att kolla efter fusk och en teori jag utvecklade man aldrig orkade testa.

Skriv ditt arbete i något bildredigerings program, PS eller liknande. Sedan lägger du in din bild i word som själva texten. Du kan ju även lägga in vissa stycken, de kopierade, som bilder och resten skriver du själv. Då borde väl inte Urkund kunna söka igenom texten?

Vill gärna veta om min teori fungerar.
Citera
2010-01-30, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av timboo
Tjosan!

Jag antar att du går en 2-årig praktisk utbildning?

Kan man inte bara ha texten som en .img-fil och skicka skiten? ha lite text bakom bilden så det blir lite mer verklighetstroget?
Citera
2010-01-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Jag antar att du går en 2-årig praktisk utbildning?

Kan man inte bara ha texten som en .img-fil och skicka skiten? ha lite text bakom bilden så det blir lite mer verklighetstroget?

Så rätt så.

Jag undrar om det funkar, för när det inte finns något att söka på.. Hur förklarar man det? Eller kan dom söka på det med?.. isåfall borde det bli 0%.
Tror du inte läraren får ett mail där dom kanske skriver att dom vill ha det i ett annat format?
Fast inget jag är säker på!

Bara o testa!(om man inte har alltför mycket att förlora)
Citera
2010-01-30, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Nu har jag aldrig använt urkund men på min tid på gymnasiet så användes något system för att kolla efter fusk och en teori jag utvecklade man aldrig orkade testa.

Skriv ditt arbete i något bildredigerings program, PS eller liknande. Sedan lägger du in din bild i word som själva texten. Du kan ju även lägga in vissa stycken, de kopierade, som bilder och resten skriver du själv. Då borde väl inte Urkund kunna söka igenom texten?

Vill gärna veta om min teori fungerar.
tror läraren blir lite misstänksam när den ska kolla arbetet och den är i en bild jag hade iallfall blivit väldigt misstänksam varför nån skulle skriva sitt arbete i PS eller nått annat bild program, hade nog frågat den som gjorde det varför den gjorde det.
Citera
2010-01-30, 23:34
Medlem
-ELF-s avatar
Jag fick skicka min engelska, bokredovisning via urkund. Det enda det hittade var citaten jag gjorde ur boken.
Vi kommer få skicka något arbete till urkund i kursen småföretagande. Vet ej vad det är urkund ska kunna kolla. För vad jag vet så är det inte direkt någon novel som vi kommer skriva.

Det är nog många som undrar och funderar över säkerheten bakom urkund. Alltså inte säkerheten på hemsidan och programmet, utan säkerheten i vad det ser som plagiat och vad det inte ser som plagiat.
Man kommer ju undan för undan att få höja tröskeln.
I svenska så kanske jag har fått i uppgift att skriva en novel. När jag sen skickar den så kanske det hittar 10-20 meningar. Vad säger läraren då? Går läraren efter vad urkund säger eller kollar h*n upp det?
Citera
2010-01-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet
Eller helt enkelt, ansträng dig lite. Slappon som du förstör för sig själva. Tänk om läraren säjer att det var en väldigt bra uppgift och ber dig citera ur den? Det gör jag mellan varven (lärarvikarie) och de åker dit så det smäller om det.

Håller med om att det är poänglöst att försöka fuska på så triviala saker. Men hur ska man kunna komma ihåg vad man skrivit från sin uppsats oavsett om man skrivit det själv eller inte?
Citera
2010-01-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordvader
Håller med om att det är poänglöst att försöka fuska på så triviala saker. Men hur ska man kunna komma ihåg vad man skrivit från sin uppsats oavsett om man skrivit det själv eller inte?
Om du har skrivit uppsatsen själv har du förmodligen läst igenom den ett antal ggr medans du skriver den, du memorerar det.. vare sig du vill eller inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in