2009-10-18, 20:49
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Om man bara vet hur fan ett mail från urkund till läraren ser ut så är det ju skitlätt sen?!

Menar du att du själv ska skicka ett likadant till läraren? Då måste du ju veta när läraren kör det genom urkund och dessutom se till att urkund inte skickar ett likadant mail
Citera
2009-10-18, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Om man bara vet hur fan ett mail från urkund till läraren ser ut så är det ju skitlätt sen?!
https://secure.urkund.com/view/852943-617233-127354 den kanske?
Citera
2009-10-18, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfacc
https://secure.urkund.com/view/852943-617233-127354 den kanske?

Jaha, inget "vanligt" mail alltså...
Citera
2009-10-19, 13:29
Medlem
nip3os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparky99
så funkar citat-tecken eller är de bluff?
En sak som i alla fall är säker är att läraren kommer att bli misstänksam då Urkund märker ut alla citat med lila markering som standard. Sedan är det dock möjligt att Urkund faktiskt hoppar över analys av texten, vilket dock bara ger ännu en varningssignal då de flesta texter väl i regel åtminstone brukar ha något stycke som har några procents likhet med någon internetkälla.

Det är för övrigt ett jävligt riskabelt spel man spelar. En månads avstängning vid fel tillfälle kan räcka för att du ska få för mycket att ta igen för att klara dina CSN-poäng. Inga poäng - inga pengar...
Om man nu inte pluggar på gymnasiet/högstadiet villsäga. Då är det bara att tuta och köra!
Citera
2009-10-19, 13:37
Medlem
Gör nya stycken i texten. Det gick igenom urkund förut iaf
Citera
2009-10-20, 15:08
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av froosh

7. När ditt arbete skickas genom Urkunds system så lagras det i Urkunds databas. Syftet med det är dels att det arkiveras för berörd skolas räkning (i enlighet med skolans uppfyllande av offentlighetsprincipens arkiveringskrav) och dels att det ska vara sökbart när andra studenters inskickade arbeten analyseras. På så sätt skyddas inskickat arbete från plagiering. Material som skickats via Urkund kommer inte att användas i annat syfte än det som redovisats ovan. Det innebär att det inte görs tillgängligt för allmänheten, journalister, forskare eller andra.

8. Som upphovsrättsinnehavare har du emellertid rätt att undanta ditt arbete från att användas som jämförelseobjekt utom din egen utbildningsorganisation/skola. Om du åberopar rätten så kommer ditt arbete att arkiveras och analyseras för din skolas räkning - men det kommer inte att användas som jämförelseobjekt (möjlig källa) när andra studenters arbeten från andra utbildningsorganisationer/skolor i framtiden passerar Urkund och analyseras av systemet.

Det är juridiskt mycket tveksamt det som Urkund gör. Om skolan verkligen har en arkiveringsskyldighet för varje uppsats så måste skolan själv ta det ansvaret, man kan uppdra åt ett privat företag att sköta den myndighetsutövningen. Jag kan svära på att rektorerna inte har en susning om urkunds säkerhetsprocedurer t.ex. Dessutom, om det finns en arkiveringsskyldighet så gäller den väl alla prov, int ebara de som går genom Urkund. Så detta är bullshit, formulerat av någon advokat som inte kan få andra uppdrag.

Dessutom är det fel att tvinga studenten att aktivt begära att Urkund inte får använda dokumentet utanför den egna skolan. Studenten avstår ju från sin upphovsrätt, och sådana avtal ska slutas aktivt, inte genom att man underlåter att skicka in ett meddelande. Eftersom det är studenten som äger sin text så har studenten rätt att sälja eller inte sälja den till den studenten vill.

Urkund är en strålande affärsidé, men de tjänar sina pengar på att använda dokument som andra författat.

Jag fattar inte varför inte elevråden eller studentkårerna protesterar mot att de tvingas donera sina arbeten till Urkund.

Dessutom, det är bara de slappa lärarna som behöver Urkund. Den lärare som skjöter sig är i nära kontakt med studenten medan arbetet skrivs och ser uppsatsen växa fram. Så ska en bra handledning fungera och då är det inte möjligt för studentan att bara komma med en snodd uppsats.
Citera
2009-10-20, 16:23
Moderator
Protons avatar
Lycka till med detta lilla projekt. Tvivlar på att du kommer få till nånting användbart. Att argumentera mot att skolan använder urkunds tjänster tror jag inte leder nån vart heller. Du läser ju på lärosätet frivilligt och då blir man tyvärr även tvungen att underkasta sig de spelregler som gäller.

Vad plagiat på högskolor och universitet beträffar är det ett ytterst riskabelt företag att göra så skulle jag vilja påstå. Som tidigare sagts riskerar man avstängning och i fall med uppsatser och liknande kan det bli fråga om en polisanmälan till och med, tror deet blir fråga om urkundsförfalskning i dessa fall.

Jag skulle nog rekommendera att svälja stoltheten och faktiskt skriva din uppsats eller PM själv ärligt talat.
Citera
2009-10-20, 21:00
Bannlyst
nån som har en aning om va som händer om man t.ex använde http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article463863.ab när hålet var nytt? alltså om man hittar ett hål i word som kan användas för att ta över en dator och skickar det till urkund? ioförsig är deras scanner dator kanske inte uppkopplad mot internet men det borde den va för att sköta allt automatiskt och håla sig uppdaterad?

Och om man skriver ett arbete lägger upp den på nätet med användarnamn t.ex 2 veckor innan man ska lämna in ett arbete om de man har skrivit om och sen tar man det arbetet och skickar via urkund, då lär det ju bli 100% kopierat men eftersom man har skrivit arbetet har man rätten till arbetet men eftersom man använder användarnamn så kan ju inte en lärare se att det är du som har skrivit det. Behöver man bevisa att man äger det och hur ska man göra det om man har glömt lösenordet till sin användare?
Citera
2009-10-20, 23:26
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfacc
nån som har en aning om va som händer om man t.ex använde http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article463863.ab när hålet var nytt? alltså om man hittar ett hål i word som kan användas för att ta över en dator och skickar det till urkund? ioförsig är deras scanner dator kanske inte uppkopplad mot internet men det borde den va för att sköta allt automatiskt och håla sig uppdaterad?

Och om man skriver ett arbete lägger upp den på nätet med användarnamn t.ex 2 veckor innan man ska lämna in ett arbete om de man har skrivit om och sen tar man det arbetet och skickar via urkund, då lär det ju bli 100% kopierat men eftersom man har skrivit arbetet har man rätten till arbetet men eftersom man använder användarnamn så kan ju inte en lärare se att det är du som har skrivit det. Behöver man bevisa att man äger det och hur ska man göra det om man har glömt lösenordet till sin användare?
Hur vet du att deras ordbehandlingsmanick går på en windowsdator då? Finns många trevliga tredjepartsbibliotek som kan både läsa och skriva i wordformat. Jag vet, för jag gjorde en sådan pryl i java förut och som dessutom gick på en linux-server. Fungerade fullständigt problemfritt. Känns inte som om man har nån större utsikt att lyckas "hacka" nånting den vägen.

Förstår fortfarande inte varför man inte kan lägga ner lite energi på att skriva ett eget arbete. Känns ju som ett betydligt enklare å mindre ansträngande alternativ än att ta sej förbi nån slags scanner som skolor dessutom betalar pengar för att den ska funka optimalt?
Senast redigerad av Proton 2009-10-20 kl. 23:29.
Citera
2009-10-21, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Hur vet du att deras ordbehandlingsmanick går på en windowsdator då? Finns många trevliga tredjepartsbibliotek som kan både läsa och skriva i wordformat. Jag vet, för jag gjorde en sådan pryl i java förut och som dessutom gick på en linux-server. Fungerade fullständigt problemfritt. Känns inte som om man har nån större utsikt att lyckas "hacka" nånting den vägen.
Ahh tänkte inte så lång.
Citat:
Förstår fortfarande inte varför man inte kan lägga ner lite energi på att skriva ett eget arbete. Känns ju som ett betydligt enklare å mindre ansträngande alternativ än att ta sej förbi nån slags scanner som skolor dessutom betalar pengar för att den ska funka optimalt?
Skrev ju att man skulle göra sitt egna arbete, men bara för att vara jobbig så borde man väll kunna göra så. Inget ja kommer testa även om ja skulle veta va som händer om man får 100% plankning på sitt egna arbete
Citera
2009-10-21, 15:46
Medlem
hnkls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparky99
tror nog de är en troll de är hans enda inlägg här

Nej då. Läser mycket här på FB men är inte lika flitig med att skriva
Citera
2009-11-24, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.T.E.F.A.N
Jag fick faktiskt ett konto av min lärare till urkund när jag fortfarande gick på gymnasiet. Han ville att jag skulle hacka det.

Fanns flera brister i systemet, bla.

1. Kopiera något från wikipedia och byt charset på texten du lämnar in. De enda meningarna den plockar då är de helt utan svenska och andra okända tecken.

2. Nullbytes som mellanrum. Se dock till att läraren kan läsa mellanrummen, och att det inte blir rutor. Urkund behandlar varje ord för sig, nullbytes gör så att det blir ett enda stort ord.

^^^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in