Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-15, 20:38
  #601
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariosofi
Räcker det inte med att man lägger in lite stavfel eller ändrar en del ord med synonymer och skriver om några meningar här och där?

Skulle inte tro det, då många nog försökt med liknande. Men vad vet jag har inga källor på att det inte skulle gå så testa och se hur du lyckas.
Citera
2016-09-20, 19:49
  #602
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Samma plan? Tycker inte alls vi verkar på samma plan. I ena stunden säger du:

I nästa så är du intresserad och vill veta mer, totalt ologiskt. Du kan ju börja med att läsa den här tråden och göra artikelsök om du nu är så himla intresserad.

Du ställer många frågor, men har få svar. Det får mig att tänka att du är ganska ny och tror att du kan något du egenligen inte vet någonting om? Vad kan du om urkund och deras säkerhet? Inte ett skit..
Vad vet du om hur man programmerar sin egen RAT för att sedan skicka den så att någon i nätveket i urkund öppnar det? inte ett skit..

Så sluta spela logisk och kunnande när du inte ens kan svara på frågor utan bara ställer motfrågor. Men jag förstår dig. Det är inte lätt att försöka spela något man inte är när man inte ens kan svara på en enda fråga jag ställt dig.
Citera
2016-09-20, 20:29
  #603
Medlem
Egon.Krenzs avatar
Säkert redan avhandlat, men att ta dokumentet som avses skickas in och konvertera det till ett högupplöst raster-bildlager i en PDF-fil och under det bildlagret lägger man sedan ett lager med en meningslös textmassa som inte förekommer i Urkunds databas. Jag förutsätter att Urkund saknar en automatisk och inbyggd OCR-tolkningsfunktion.

Resultat:
Läraren ser det du skrivit då hen öppnar dokumentet.
Urkund ser bara den meningslösa textmassan och rapporterar att inga plagiat förekommer?

Eller?
__________________
Senast redigerad av Egon.Krenz 2016-09-20 kl. 20:46.
Citera
2016-09-20, 20:37
  #604
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz
Säkert redan avhandlat, men att ta dokumentet som avses skickas in och konvertera det till ett högupplöst raster-bildlager i en PDF-fil och under det bildlagret lägger man sedan en meningslös textmassa som inte förekommer i Urkunds databas. Jag förutsätter att Urkund saknar en automatisk och inbyggd OCR-tolkningsfunktion.

Resultat:
Läraren ser det du skrivit då hen öppnar dokumentet.
Urkund ser bara den meningslösa textmassan och rapporterar att inga plagiat förekommer?

Eller?

En bra idé faktiskt! Frågan är om det fungerar i praktken. Skulle vara jäkligt intressant att testa detta.
Citera
2016-09-20, 20:54
  #605
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz
Säkert redan avhandlat, men att ta dokumentet som avses skickas in och konvertera det till ett högupplöst raster-bildlager i en PDF-fil och under det bildlagret lägger man sedan ett lager med en meningslös textmassa som inte förekommer i Urkunds databas. Jag förutsätter att Urkund saknar en automatisk och inbyggd OCR-tolkningsfunktion.

Resultat:
Läraren ser det du skrivit då hen öppnar dokumentet.
Urkund ser bara den meningslösa textmassan och rapporterar att inga plagiat förekommer?

Eller?


Det skulle nog kunna fungera, om man gör det jäkligt syggt. Photoshoppar in din stulna text med en bild över en text som är nonsens. Men någonting säger mig att det analyserar vilka filer pdf:en innehåller, och märker då att det ligger bildfiler som är lagrade över en text. Så njae, tveksamt om det skulle gå ändå..
Citera
2016-09-20, 21:02
  #606
Medlem
Egon.Krenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Det skulle nog kunna fungera, om man gör det jäkligt syggt. Photoshoppar in din stulna text med en bild över en text som är nonsens. Men någonting säger mig att det analyserar vilka filer pdf:en innehåller, och märker då att det ligger bildfiler som är lagrade över en text. Så njae, tveksamt om det skulle gå ändå..
Jag säger inte att det skulle fungera, var bara en tanke jag hade.

Att PDF-dokument innehåller bilder är ju knappast någon nyhet. Att både raster- och vektorbilder kan vara transparenta är ju standard också. Att en transparent del av en bild täcker över lite av texten har nog hänt ganska ofta (det syns ju inte med ögat att texten är övertäckt, eftersom bilden är just transparent).
Tekniskt tror jag det händer väldigt ofta och skulle vara förvånad om det är praktiskt att det varnar för det (ständiga varningar som de flesta användarna inte ens skulle förstå innebörden av).
Vidare undrar jag om det är tekniskt möjligt att åstadkomma en funktion som varnar om det i en PDF-fil finns lager som delvis täcker över varandra. Det är ju ganska avancerat att skapa en sådan funktion, antar jag.
Citera
2016-09-20, 21:07
  #607
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz
Jag säger inte att det skulle fungera, var bara en tanke jag hade.

Att PDF-dokument innehåller bilder är ju knappast någon nyhet. Att både raster- och vektorbilder kan vara transparenta är ju standard också. Att en transparent del av en bild täcker över lite av texten har nog hänt ganska ofta (det syns ju inte med ögat att texten är övertäckt, eftersom bilden är just transparent).
Tekniskt tror jag det händer väldigt ofta och skulle vara förvånad om det är praktiskt att det varnar för det (ständiga varningar som de flesta användarna inte ens skulle förstå innebörden av).
Vidare undrar jag om det är tekniskt möjligt att åstadkomma en funktion som varnar om det i en PDF-fil finns lager som delvis täcker över varandra. Det är ju ganska avancerat att skapa en sådan funktion, antar jag.
Kommer inte fungera eftersom läraren får en rapport över innehållet. Om din text som syns på din uppgift är Aaaaaaaaaaa och texten som urkund spottar tillbaka är Bbbbbbbbb så vajar rödflaggorna.
Citera
2016-09-20, 21:21
  #608
Medlem
Egon.Krenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Kommer inte fungera eftersom läraren får en rapport över innehållet. Om din text som syns på din uppgift är Aaaaaaaaaaa och texten som urkund spottar tillbaka är Bbbbbbbbb så vajar rödflaggorna.
Såhär ser alltså rapporten ut för läraren?
https://secure.urkund.com/view/15310...jCwNzI0sjcqBYA

Om den falska textmassan på den första sidan av den inskickade rapporten utgörs av din faktiska text och du håller denna ren från plagiat, kommer läraren alltså att få en rapport som inte ger utslag för plagiat och dessutom är den analyserade texten adekvat.

Jag tror inte att lärare detaljläser hela urkundrapporter och blufftexten behöver ju inte bestå av "aaaaaaa", utan av riktig text (om än meningslös). Då måste läraren läsa den icke plagiatmarkerade texten i urkund och jämföra den med vad som visas i dokumentet... ser inget skäl till att läraren skule göra det!
Citera
2016-09-20, 23:01
  #609
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz
Såhär ser alltså rapporten ut för läraren?
https://secure.urkund.com/view/15310...jCwNzI0sjcqBYA

Om den falska textmassan på den första sidan av den inskickade rapporten utgörs av din faktiska text och du håller denna ren från plagiat, kommer läraren alltså att få en rapport som inte ger utslag för plagiat och dessutom är den analyserade texten adekvat.

Jag tror inte att lärare detaljläser hela urkundrapporter och blufftexten behöver ju inte bestå av "aaaaaaa", utan av riktig text (om än meningslös). Då måste läraren läsa den icke plagiatmarkerade texten i urkund och jämföra den med vad som visas i dokumentet... ser inget skäl till att läraren skule göra det!

Precis. Men det är nästan lika mycket jobb som att skriva ett examensarbete. Eller varför inte göra de till sitt examensarbete?
Citera
2016-09-21, 07:18
  #610
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Du ställer många frågor, men har få svar. Det får mig att tänka att du är ganska ny och tror att du kan något du egenligen inte vet någonting om? Vad kan du om urkund och deras säkerhet? Inte ett skit..
Vad vet du om hur man programmerar sin egen RAT för att sedan skicka den så att någon i nätveket i urkund öppnar det? inte ett skit..

Så sluta spela logisk och kunnande när du inte ens kan svara på frågor utan bara ställer motfrågor. Men jag förstår dig. Det är inte lätt att försöka spela något man inte är när man inte ens kan svara på en enda fråga jag ställt dig.

Att du inte vet någonting om mig märks ganska tydligt i de här inlägget. Vad har en RAT med urkund att göra, varför skulle man behöva skicka en sån? Kan det vara så att RAT är ditt nya ord för dagen som du har lärt dig?
Citera
2016-09-30, 00:38
  #611
Medlem
Nu har jag ingen aning om hur urkund fungerar men här kommer tre förslag.

1. Använd ett typsnitt i dokumentet där exempelvis bokstaven A ser ut som ett P osv
2. Ta reda på hur mailen som lärarna får tillbakaskickat från urkund är utformade och gör dem likadant
3. Skriv eget material
Citera
2016-10-01, 14:19
  #612
Medlem
Orics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyma
Nu har jag ingen aning om hur urkund fungerar men här kommer tre förslag.

1. Använd ett typsnitt i dokumentet där exempelvis bokstaven A ser ut som ett P osv
2. Ta reda på hur mailen som lärarna får tillbakaskickat från urkund är utformade och gör dem likadant
3. Skriv eget material

Skapa en egen font där A=P osv? Texten kommer ju se "krypterad" ut när den körs i Urkund...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback