2009-09-15, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Hur är det om man behöver läsa till vissa kurser efter studenten då? Jag som valde SV-programmet kommer bara kunna läsa upp till Matematik D högst. Om jag då väljer att läsa till lite extra matte året efter studenten och har något random jobb kan det tänkas att universiteten har ett visst överseende eller får jag sota för att jag valde Samhällsprogrammet? Tänker då på Economics som ämne.
Väldigt många universitet har foundation year som man ibland måste göra. Löjligt nog så ville manchester att jag skulle gå foundation year (medan cambridge och imperial inte krävde något) för att läsa upp matte+fysik efter att jag hade gått natur: matte data och läst alla matte och fysikkurser som fanns.

Du får helt enkelt ta och fråga universitetet.
Citera
2009-09-15, 09:38
Medlem
Ferres avatar
Jobba 10 månader, menar du då jobba 10 månader ideelt? Jag antar att du menar vanligt jobb.
Citera
2009-09-15, 12:30
Medlem
replays avatar
Skickade ett e-mail till UCL angående vilka matematiska krav de ställer på en om man söker Economics BSc. Fick svaret att ett typical offer ligger på Matte E(!). Jag läser upp mitt Matte C betyg just nu, borde jag satsa på att läsa upp Matte D också?

Edit: Kanske borde nämna att jag söker Economics BSc på LSE, UCL, Warwick, St. Andrews och Durham
Senast redigerad av replay 2009-09-15 kl. 12:47.
Citera
2009-09-15, 13:02
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av replay
borde jag satsa på att läsa upp Matte D också?

Svar ja.
Citera
2009-09-15, 13:28
Medlem
replays avatar
Ännu en fråga: I UCAS kan man skriva in upp till 9 olika skolor, ska man bifoga betyg från grundskolan också?
Citera
2009-09-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ännu en fråga: I UCAS kan man skriva in upp till 9 olika skolor, ska man bifoga betyg från grundskolan också?
Har de ändrat det till 9? =D på min tid var det 6.

Jag behövde endast bifoga gymnasiebetyg!
Citera
2009-09-15, 21:12
Medlem
Citat:
Skickade ett e-mail till UCL angående vilka matematiska krav de ställer på en om man söker Economics BSc. Fick svaret att ett typical offer ligger på Matte E(!). Jag läser upp mitt Matte C betyg just nu, borde jag satsa på att läsa upp Matte D också?

Edit: Kanske borde nämna att jag söker Economics BSc på LSE, UCL, Warwick, St. Andrews och Durham

Låter som vi befinner oss i snarlika situationer, har själv tänkt söka till bl.a. LSE och UCL, fast i framtiden då. Du läste också Samhällsprogrammet eller? Du gör i alla fall nog bäst i att läsa upp till och med Matte E.

Sedan är det ovanligt att universiteten vill ha ens grundskolebetyg om man är utländsk student.
Citera
2009-09-15, 21:28
Medlem
replays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Låter som vi befinner oss i snarlika situationer, har själv tänkt söka till bl.a. LSE och UCL, fast i framtiden då. Du läste också Samhällsprogrammet eller? Du gör i alla fall nog bäst i att läsa upp till och med Matte E.

Sedan är det ovanligt att universiteten vill ha ens grundskolebetyg om man är utländsk student.

Samhällsprogrammet, ja. Kommer bara läsa upp till Matematik D då jag kan börja läsa detta tidigast till vårterminen och vad jag förstått det är det svårt att börja läsa E innan D är avklarad. Någon som har erfarenhet av att läsa dessa parallellt? Förutsätter även att Komvux utlärning inte är av samma kvalité som den gymnasiala, eller i alla fall är i ett högre tempo. Tycker dock det är kul att de formella kraven från LSE, UCL, Warwick, St. Andrews och Durham alla är A-level Maths, d.v.s Matematik C...
Citera
2009-09-15, 22:23
Medlem
Teknisktbasår

Kan man bifoga ett teknisktbasår betyg tillsammans med sitt gymnasieslutbetyg eller är slänger de ens ansökan så fort de ser att man har gått ett teknisktbasår.

Sedan undrar jag vad som är att föredra:
1: skicka en ett slutbetyg på 2550 gymnasiebetyg (dock så är inte matte c eller eng c med där).

2. skicka in ett samlatbetygsdokument på 3100 poäng, där det finns en del kurser som jag endast fått vg i, men där finns även danska steg 1, tyska steg 4, eng c, matte c.

Viktigt att notera är att det samladebetygsdokument är från avgångsår från gymnasiet, dvs inga ämnen har läst upp eller lagts till i efterhand via komvux eller likannde.

Klyddigt formulerat av mig, men tack på förhand!
Citera
2009-09-15, 22:37
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Jobba 10 månader, menar du då jobba 10 månader ideelt? Jag antar att du menar vanligt jobb.

Jag menar ingenting, jag säger bara att DU MÅSTE HA EN AKTIVITET OM DU INTE STUDERAR. Du kan inte vara arbetslös ett år, det ser jättedåligt ut. Det spelar ingen större roll om du lär dig hindu i indien, jobbar för en förening i Stockholm eller jobbar på ICA.
Citera
2009-09-15, 22:38
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Kan man bifoga ett teknisktbasår betyg tillsammans med sitt gymnasieslutbetyg eller är slänger de ens ansökan så fort de ser att man har gått ett teknisktbasår.

Sedan undrar jag vad som är att föredra:
1: skicka en ett slutbetyg på 2550 gymnasiebetyg (dock så är inte matte c eller eng c med där).

2. skicka in ett samlatbetygsdokument på 3100 poäng, där det finns en del kurser som jag endast fått vg i, men där finns även danska steg 1, tyska steg 4, eng c, matte c.

Viktigt att notera är att det samladebetygsdokument är från avgångsår från gymnasiet, dvs inga ämnen har läst upp eller lagts till i efterhand via komvux eller likannde.

Klyddigt formulerat av mig, men tack på förhand!

Jag skulle köra på alltihop
Citera
2009-09-16, 08:54
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag menar ingenting, jag säger bara att DU MÅSTE HA EN AKTIVITET OM DU INTE STUDERAR. Du kan inte vara arbetslös ett år, det ser jättedåligt ut. Det spelar ingen större roll om du lär dig hindu i indien, jobbar för en förening i Stockholm eller jobbar på ICA.

Okej, tack. Sedan så tänkte jag åka till London snart för att kolla in de olike universiteten. Måste det vara på Open House, eller kan man kontakta de i förväg och be om att få komma en vanlig dag i veckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in