Citat:
Ursprungligen postat av Firran
Grattis som fan! Härligt att du åkte dit och fick platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Stort grattis! Vilket av dem ska du välja?
Berätta gärna hur intervjun gick till, SOAS rutiner är nya för mig och vill gärna veta hur deras intervjuer ser ut. Kan vara till hjälp för andra i framtiden!
Tack så jättemycket! Är verkligen superglad!
Jag har bestämt mig för att ta Arabic. Språket är viktigt för mig och i Middle Eastern Studies så har de bara en module per termin i språk. Så jag läser hellre språket fullt och sedan kan jag ta floaters och extra kurser för Middle Eastern Studies och politik utöver det.
Jag ska säga att jag blev förvånad, jag hade förberett mig men inget av det jag trodde att han skulle fråga, frågade han om.
Större delen var frågor i min kunskap om grammatik och det engelska språket, antagligen för att fundera på hur pass svårt/lätt jag kommer ha att lära mig ett nytt språk. Gav mig meningar och frågade "är de hela eller icke-hela meningar?", är de "aktiva eller ej?" osv. Han frågade mig nästan inget om varför jag ville studera det jag sökt (kanske var pga att jag förklarat det ganska tydligt i mitt PS sedan tidigare) utan bara några få frågor, om vad jag jobbade med i UAE osv. Han frågade dessutom om jag försökte lära mig arabiska när jag bodde där och jag sa att ja, men det är svårt, för många locals talar nästan ingen arabiska för att många föräldrar väljer att fokusera på att deras barn lär sig engelska över arabiska och han skrattade och sa "you might have the subject for your first essay there?"
Enda frågan som kändes sådär "typisk" var "Why do you want to study in England, and why did you pick SOAS". Och där var ju det uppenbara svaret att jag vill ha så mycket av mina studier som möjligt på engelska och att SOAS har ett bra upplägg som passar mig osv.
Tror att min intervju var ganska annorlunda eftersom min bakrund dessutom är ganska annorlunda emot "standard sökanden".