2012-05-01, 18:34
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firran
Hur gick det?
Helt säker kan man ju aldrig vara, iom att de inte får svara på plats vad de har bestämt...
Men.. Det förekom kommentarer som;
"Jag önskar verkligen att jag får se dig här i höst" och
"Jag rekommenderar dig att gå till Brunei Gallery till våran bookshop och köpa första kursboken så du kan läsa igenom den så att du, om du kommer studera hos oss i höst, kan läsa i förväg och inte riskera att känna att du ev ligger" och liknande.
Jag tror jag vågar påstå att det vart ganska positiva signaler men vet som sagt inget innan jag har ett fint litet mejl ifrån UCAS i min inbox.
Citera
2012-05-01, 20:48
Medlem
FatCharlies avatar
Ville bara uppdatera med att jag fick ett mejl från UCAS precis.
Jag har fått unconditional offers för både Arabic och Middle Eastern Studies vi SOAS!
Looks like I'm going to London!
Citera
2012-05-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Jag har fått unconditional offers för både Arabic och Middle Eastern Studies vi SOAS!

Grattis som fan! Härligt att du åkte dit och fick platsen.
Citera
2012-05-02, 18:26
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Stort grattis! Vilket av dem ska du välja?

Berätta gärna hur intervjun gick till, SOAS rutiner är nya för mig och vill gärna veta hur deras intervjuer ser ut. Kan vara till hjälp för andra i framtiden!
Citera
2012-05-02, 18:35
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabiska-yao
Hej,
Efter att ha varit på intervju i London i mars fick jag för någon månad sen ett conditionnal offer från University College London på programmet European Social and Political Studies. Jag hade tänkte inrikta mig på politik med Franska som major och Arabiska som minor language.

Vet ni hur det universitetet och kanske främst den kursen står sig med jobb och liknande? Det är trots allt 9000 pund per år i undervisningsavgift så vore bra att veta om den är värd det?

(Har för övrigt redan uppnått de conditions som behövdes så en plats borde vara mer eller mindre klar)
Det jag undrar då är också om ni har någon koll på vad som händer när man väl blivit accepterad?

UCL är ett bra universitet. De flesta rankningar rankar universitet bland världens topp 10 bästa universitet (kika t.ex här http://www.topuniversities.com/unive...rankings/2011). Det är välkänt och respekterat. Jag räknar det till en av de få universitet i UK som jag tycker är värt pengarna. Dessutom får du ju bo i London, vilket kanske kan vara mer spännande än Uppsala (och ge dig möjligheten att knyta intressantare kontakter).

Frågan om vad du vill jobba med är väl det som borde vara intressant. Franska och arabiska låter som FN, vad är din plan? Jag tror inte att du nödvändigtvis kommer ha det enklare att hitta jobb i Sverige efteråt jämfört med en examen från Uppsala men vill du utomlands funkar det säkerligen.

Ptja, du borde få ett informationspaket från universitetet och information om deras studentkorridorer och dylikt.
Citera
2012-05-02, 18:40
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Med lite över 70% VG från en ek.kand (företagsekonomi SU), hur ser ens chanser ut till master på bättre skola i England? Hur tungt väger ECs som inte innefattar extrajobb på bank, eget företag etc?

Ganska goda chanser! Mastersprogrammen har mycket mindre söktryck. Cambridge och Oxford tar in runt 50% av sina sökande till mastersprogrammen (kan inte lova att detta gäller ekonomi, men i allmänhet). Sök, du kommer säkert in på något av de bättre universiteten (LSE, Oxford, Cambridge, UCL).

ECs är inte jättetungt. Har du gjort en relevant praktik så är det bra. Ditt personliga brev är viktigt, har du en tydlig uppsatsidé innebär det att du behöver mindre handledning och därmed är mindre arbete för dem. Fått bilden av att Oxford och Cambridge gärna utbildar dem med forskningsintentioner i framtiden.

Som regel behöver du två referenser från lärare från din kandidatexamen. Gärna uppsatshandledaren.

Sen kostar det ju en del också. Många utbildningar på LSE kostar 20k pund.
Citera
2012-05-02, 20:52
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firran
Grattis som fan! Härligt att du åkte dit och fick platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Stort grattis! Vilket av dem ska du välja?

Berätta gärna hur intervjun gick till, SOAS rutiner är nya för mig och vill gärna veta hur deras intervjuer ser ut. Kan vara till hjälp för andra i framtiden!
Tack så jättemycket! Är verkligen superglad!

Jag har bestämt mig för att ta Arabic. Språket är viktigt för mig och i Middle Eastern Studies så har de bara en module per termin i språk. Så jag läser hellre språket fullt och sedan kan jag ta floaters och extra kurser för Middle Eastern Studies och politik utöver det.

Jag ska säga att jag blev förvånad, jag hade förberett mig men inget av det jag trodde att han skulle fråga, frågade han om.
Större delen var frågor i min kunskap om grammatik och det engelska språket, antagligen för att fundera på hur pass svårt/lätt jag kommer ha att lära mig ett nytt språk. Gav mig meningar och frågade "är de hela eller icke-hela meningar?", är de "aktiva eller ej?" osv. Han frågade mig nästan inget om varför jag ville studera det jag sökt (kanske var pga att jag förklarat det ganska tydligt i mitt PS sedan tidigare) utan bara några få frågor, om vad jag jobbade med i UAE osv. Han frågade dessutom om jag försökte lära mig arabiska när jag bodde där och jag sa att ja, men det är svårt, för många locals talar nästan ingen arabiska för att många föräldrar väljer att fokusera på att deras barn lär sig engelska över arabiska och han skrattade och sa "you might have the subject for your first essay there?"

Enda frågan som kändes sådär "typisk" var "Why do you want to study in England, and why did you pick SOAS". Och där var ju det uppenbara svaret att jag vill ha så mycket av mina studier som möjligt på engelska och att SOAS har ett bra upplägg som passar mig osv.

Tror att min intervju var ganska annorlunda eftersom min bakrund dessutom är ganska annorlunda emot "standard sökanden".
Citera
2012-05-02, 21:02
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Tack så jättemycket! Är verkligen superglad!

Jag har bestämt mig för att ta Arabic. Språket är viktigt för mig och i Middle Eastern Studies så har de bara en module per termin i språk. Så jag läser hellre språket fullt och sedan kan jag ta floaters och extra kurser för Middle Eastern Studies och politik utöver det.

Jag ska säga att jag blev förvånad, jag hade förberett mig men inget av det jag trodde att han skulle fråga, frågade han om.
Större delen var frågor i min kunskap om grammatik och det engelska språket, antagligen för att fundera på hur pass svårt/lätt jag kommer ha att lära mig ett nytt språk. Gav mig meningar och frågade "är de hela eller icke-hela meningar?", är de "aktiva eller ej?" osv. Han frågade mig nästan inget om varför jag ville studera det jag sökt (kanske var pga att jag förklarat det ganska tydligt i mitt PS sedan tidigare) utan bara några få frågor, om vad jag jobbade med i UAE osv. Han frågade dessutom om jag försökte lära mig arabiska när jag bodde där och jag sa att ja, men det är svårt, för många locals talar nästan ingen arabiska för att många föräldrar väljer att fokusera på att deras barn lär sig engelska över arabiska och han skrattade och sa "you might have the subject for your first essay there?"

Enda frågan som kändes sådär "typisk" var "Why do you want to study in England, and why did you pick SOAS". Och där var ju det uppenbara svaret att jag vill ha så mycket av mina studier som möjligt på engelska och att SOAS har ett bra upplägg som passar mig osv.

Tror att min intervju var ganska annorlunda eftersom min bakrund dessutom är ganska annorlunda emot "standard sökanden".

Ah. Frågorna känns helt rimliga när det är språkundervisning du vill syssla med! De vill ju förstås veta om du har potential för att göra bra ifrån dig akademiskt, har ett genuint intresse för språk och ditt sätt att tänka kring ditt ämne

Stort grattis igen. Lycka till med studierna i London!
Citera
2012-05-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Ganska goda chanser! Mastersprogrammen har mycket mindre söktryck. Cambridge och Oxford tar in runt 50% av sina sökande till mastersprogrammen (kan inte lova att detta gäller ekonomi, men i allmänhet). Sök, du kommer säkert in på något av de bättre universiteten (LSE, Oxford, Cambridge, UCL).

ECs är inte jättetungt. Har du gjort en relevant praktik så är det bra. Ditt personliga brev är viktigt, har du en tydlig uppsatsidé innebär det att du behöver mindre handledning och därmed är mindre arbete för dem. Fått bilden av att Oxford och Cambridge gärna utbildar dem med forskningsintentioner i framtiden.

Som regel behöver du två referenser från lärare från din kandidatexamen. Gärna uppsatshandledaren.

Sen kostar det ju en del också. Många utbildningar på LSE kostar 20k pund.

Då du gav ett utförligt och informativt svar har jag två följdfrågor; 1. Vet du om ovanstående gäller i USA? 2. Är det värt det? Jag söker en stimulerande utbildning som öppnar så många dörrar som det bara går.
Citera
2012-05-02, 22:03
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Då du gav ett utförligt och informativt svar har jag två följdfrågor; 1. Vet du om ovanstående gäller i USA? 2. Är det värt det? Jag söker en stimulerande utbildning som öppnar så många dörrar som det bara går.

Jag vet inte riktigt hur det ser ut i USA. Jag är fel person att fråga. Jag har förstås en uppfattning men kika hellre i studera i USA-tråden tror jag. Eller andra forum.

Om det är värt det beror ju lite på vad det är du vill få ut av det hela. Jag tror absolut att utbildningen kan vara intressant och stimulerande, speciellt om du kan skaffa sig en spetskompetens. Du kommer nog studera med få britter men många utlänningar. Men när det gäller karriär skulle jag tro att det är mer vettigt att skaffa oavlönad praktikplats för samma pengar och skaffa dig erfarenhet istället. Kontakter och erfarenhet är ju det som kommer påverka dina karriärsmöjligheter. Kika gärna tidigare i tråden, läs igenom vad 219 har skrivit. Han undervisar i ekonomi därborta och är väldigt kunnig.
Citera
2012-05-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
vad vill du jobba med efteråt?

EU? Finans? UD?

Har funderat starkt på EU, någon NGO eller FN men är också inne på UD- typ diplomat eller liknande
Citera
2012-05-04, 10:12
Medlem
Hur gör ni för att betala tuition fees?

Tar ni ett lån från UK som täcker hela tuition och sen CSN för boende och mat? Min mor rådde mig att inte göra detta då det blir väldigt dyrt eftersom pundet är tydligen lågt nu och när det stiger så kommer jag behöva få betala tillbaka mer och att jag ska undvika så mycket studielån som möjligt. Vad är bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in