2012-04-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag tror att folk anpassar sig ganska bra till de krav som ställs, att man gör det man är tvungen att göra helt enkelt. I Sverige studerar visserligen väldigt många till civilingenjör för att studietiden är rolig snarare än för att de bryr sig om karriären efteråt, så sådana skulle kanske försvinna.

I det land jag bor i verkar civilingenjörsstudier helt brutalt, studenterna pluggar ofta runt 60-70 timmar i veckan. Jag begriper inte hur de kan acceptera det, men de är illa tvungna att lägga ner tiden om de vill skaffa sig en examen. Och de får inget CSN

Okej, intressant. Får du känslan av att de är bättre rustade och höjer näringslivet eller är mycket hård fakta man glömmer efter tentan? Tror du svenska företag kan få problem att hävda sig om 20-30 år?
Citera
2012-04-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag tror att folk anpassar sig ganska bra till de krav som ställs, att man gör det man är tvungen att göra helt enkelt. I Sverige studerar visserligen väldigt många till civilingenjör för att studietiden är rolig snarare än för att de bryr sig om karriären efteråt, så sådana skulle kanske försvinna.

I det land jag bor i verkar civilingenjörsstudier helt brutalt, studenterna pluggar ofta runt 60-70 timmar i veckan. Jag begriper inte hur de kan acceptera det, men de är illa tvungna att lägga ner tiden om de vill skaffa sig en examen. Och de får inget CSN

Om du går 25 år tillbaka i tiden (kanske inte ens det) så såg civilingenjörsutbildningarna ut på liknande sätt i Sverige, kortare utbildning men samtidigt fler och svårare kurser Jag har sett både betygsutdrag och kursplaner från innan skolreformerna och det var 6-8 skriftliga tentor per termin och i princip bara tuffa kurser. Idag har många av dessa kurser försvunnit då de tekniska högskolorna får betalt efter antal studenter som klarar kurserna. Utbildningssystemet i Sverige är tyvärr lite på dekis.
Citera
2012-04-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Okej, intressant. Får du känslan av att de är bättre rustade och höjer näringslivet eller är mycket hård fakta man glömmer efter tentan? Tror du svenska företag kan få problem att hävda sig om 20-30 år?

Jag svarar istället
Vi håller redan på att tappa en stor del av den industrin som kräver ingenjörer, och inte bara tjänstemän med generell kompetens. Politiker i Storbritannien gjorde tidigare en medveten satsning på tjänstesektorn på tillverkningsindustrins bekostnad och man har på senare år insett att det var ett gigantiskt misstag, men nu är det i viss mån för sent för kunna återställa det.
För svensk del är det lite beklämmande att först den socialdemokratiska regeringen och sedan nu den borgerliga håller på att upprepa exakta samma sak, både med mantrat att tjänstesektorn är framtiden. Det är generellt svårt att ha en väl utvecklad tjänstesektor i ett högskatteland utan att en tillverkande som bas, då den första är beroende av den andra. Flyttar man ut tillverkningen till lågkostnadsländer så är det ganska troligt att också tillhörande tjänster flyttar ut.
Senast redigerad av sacramento 2012-04-28 kl. 13:45.
Citera
2012-04-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls

Utlandska utbildningar (overallt egentligen, inklusive Asien) gar alla at samma hall, med standardiserat och forenklat kursinnehall, storre klasser, betygs"inflation".

Orsakerna ar desamma: mycket stor andel av arskullarna ska in sa nivan sjunker, kraftig relativ sankning av resurser till hogskolor, samt modiferat skolsystem/sociala forandringar som andrat studenternas studievanor (bade bra och daligt). Har inte stott pa nagon skola eller nation dar sa inte ligger till, och larare klagar alltid om det om man fragar.

Sa Sverige kanske ligger fore vissa lander, men de foljer alla samma kurs.
Citera
2012-04-28, 21:40
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Utlandska utbildningar (overallt egentligen, inklusive Asien) gar alla at samma hall, med standardiserat och forenklat kursinnehall, storre klasser, betygs"inflation".

haha känns verkligen inte som det nu i dagarna, kom just tillbaks till Imperial library som ser ut som ett flyktingläger med studenter, 9 grader spöregn från ett soligt stockholm i eftermiddags. Nu jävlar ska det skrivas prov

Radiotystnad för min del i två veckor nu Lycka till alla ni andra
Citera
2012-04-29, 22:08
Medlem
FatCharlies avatar
Så, intervjun imorgon! Wish me luck!
Citera
2012-05-01, 13:01
Medlem
eradicos avatar
Är det någon som kan spekulera i vilka chanser man har som civilingenjörsstuderande i lantmäteri att få åka till England över en termin?
Citera
2012-05-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Är det någon som kan spekulera i vilka chanser man har som civilingenjörsstuderande i lantmäteri att få åka till England över en termin?
Har sett utbytesstudenter pa imperial fran LTH.
Mojligt att du hade kunnat fa nanting i civil/mechanical.

Kan inte hitta nagot pa internet dock.
Citera
2012-05-01, 14:35
Medlem
Med lite över 70% VG från en ek.kand (företagsekonomi SU), hur ser ens chanser ut till master på bättre skola i England? Hur tungt väger ECs som inte innefattar extrajobb på bank, eget företag etc?
Citera
2012-05-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Så, intervjun imorgon! Wish me luck!

Hur gick det?
Citera
2012-05-01, 16:26
Medlem
Hej,
Efter att ha varit på intervju i London i mars fick jag för någon månad sen ett conditionnal offer från University College London på programmet European Social and Political Studies. Jag hade tänkte inrikta mig på politik med Franska som major och Arabiska som minor language.

Vet ni hur det universitetet och kanske främst den kursen står sig med jobb och liknande? Det är trots allt 9000 pund per år i undervisningsavgift så vore bra att veta om den är värd det?

(Har för övrigt redan uppnått de conditions som behövdes så en plats borde vara mer eller mindre klar)
Det jag undrar då är också om ni har någon koll på vad som händer när man väl blivit accepterad?
Citera
2012-05-01, 17:27
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabiska-yao
Hej,
Efter att ha varit på intervju i London i mars fick jag för någon månad sen ett conditionnal offer från University College London på programmet European Social and Political Studies. Jag hade tänkte inrikta mig på politik med Franska som major och Arabiska som minor language. Vet ni hur det universitetet och kanske främst den kursen står sig med jobb och liknande? Det är trots allt 9000 pund per år i undervisningsavgift så vore bra att veta om den är värd det?
(Har för övrigt redan uppnått de conditions som behövdes så en plats borde vara mer eller mindre klar) det jag undrar då är också om ni har någon koll på vad som händer när man väl blivit accepterad?

vad vill du jobba med efteråt?

EU? Finans? UD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in