2011-01-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GSAA
Tack för svaret, har väl inga meriter i klass med det en del skriver i sina personal statements (typ att dom har rest över hela världen på ekonomi-konferenser för ungdomar). Dock hade jag och tre andra elever ett studentföretag och jag skrev en ekonomisk rapport om företaget, denna fick förstapriset i mitt län.

Det är ju mycket dyrt att studera i London (höga tuition fees och levnadskostnader), efter graduation kommer jag nog ha ett studielån på ungefär 500,000 SEK. Därför är det viktigt att jag skaffar ett jobb med en lön som i alla fall inte är under medel för alla yrken. Är det svårt att få jobb i London om man har okej betyg (typ B i snitt) och har graduation från typ Queen Mary? Vill inte sätta mig i stora skulder för en medelmåttig utbildning... Jag kommer iaf in på Queen Mary utan problem, hade du stannat i Sverige om du var i min sits eller t ex satsat på QM även om det kostar mycket?

Vill väldigt gärna bo i London om ekonomi-utbildningen är okej. Är ej intresserad av att plugga i andra engelska städer.

Även om jag har förstått att du är väldigt intresserad av just London vill jag ändå råda dig att ta en titt på EdinburghU. Gratis för svenskar, ska vara en fantastisk stad och är ett mycket prestigefullt och omtalat universitet. Jag har för mig att EdinburghU även ska vara väldigt bra inom just economics. Andra städer som jag hört gott om är Manchester och Leeds om du inte är intresserad av mindre städer. Men nu ska jag sluta tjata om alternativ till London.

RHUL tror jag är lite bättre än QMUL. Hade jag varit du, och bestämt mig för London hade jag nog sökt. Vill du sedan tacka nej om du bara får erbjudande från QMUL är det väl inte värre än att du tackar nej till platsen?
Citera
2011-01-06, 21:20
Medlem
Jag måste bara tacka alla som har bidragit i tråden, väldigt infromativ och en av de bästa på Flashback!

Nåväl, jag skulle uppskatta lite hjälp här.... Jag spånar lite smått om att studera i England efter studenten, och nu är det så att jag skriver mitt projektarbete om ekonomi (brett ämne jag vet, men jag vill inte outa mig för mycket! Hoppas på överseende, PMa om ni är nyfikna ). Nu är det så att min "handledare" forskar inom ämnet på ett av de 4 största universiteten här i Sverige och har mycket utbildning i ryggen. Tror ni det räcker om han är min referens eller behöver jag någon som är "viktigare" ? Slår dessa högre än någon av mina lärare? Känner inte rektorn speciellt bra så han vill jag inte fråga heller. Kan tilläggas att jag kände han inte innan jag började med projektarbetet, så har bara känt han i några månader.

Några till frågor när jag ändå håller på: Jag har läst mig till är att det är väldigt olika från skola till skola, och jag förstår ju att det knappast är en nackdel, men får man några pluspoäng om man har högt resultat på högskoleprovet? Slår medelmåttiga betyg högre med ett högt högskoleprov eller är det skitsamma?

Godtar dom "ursäkter" för att man hade dåliga betyg första året? Jag hade nämligen sämst betyg i 1:an, farsan dog då och det gick nog ut över betygen.. Jobbade dock upp betygen i tvåan och nu i trean. Slutar nu på 18-19 med meritpoäng...

Vore grymt tacksam för svar!

Mvh John.
Senast redigerad av john-doe. 2011-01-06 kl. 21:24.
Citera
2011-01-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-doe.
Jag måste bara tacka alla som har bidragit i tråden, väldigt infromativ och en av de bästa på Flashback!

Nåväl, jag skulle uppskatta lite hjälp här.... Jag spånar lite smått om att studera i England efter studenten, och nu är det så att jag skriver mitt projektarbete om ekonomi (brett ämne jag vet, men jag vill inte outa mig för mycket! Hoppas på överseende, PMa om ni är nyfikna ). Nu är det så att min "handledare" forskar inom ämnet på ett av de 4 största universiteten här i Sverige och har mycket utbildning i ryggen. Tror ni det räcker om han är min referens eller behöver jag någon som är "viktigare" ? Slår dessa högre än någon av mina lärare? Känner inte rektorn speciellt bra så han vill jag inte fråga heller. Kan tilläggas att jag kände han inte innan jag började med projektarbetet, så har bara känt han i några månader.

Några till frågor när jag ändå håller på: Jag har läst mig till är att det är väldigt olika från skola till skola, och jag förstår ju att det knappast är en nackdel, men får man några pluspoäng om man har högt resultat på högskoleprovet? Slår medelmåttiga betyg högre med ett högt högskoleprov eller är det skitsamma?

Godtar dom "ursäkter" för att man hade dåliga betyg första året? Jag hade nämligen sämst betyg i 1:an, farsan dog då och det gick nog ut över betygen.. Jobbade dock upp betygen i tvåan och nu i trean. Slutar nu på 18-19 med meritpoäng...

Vore grymt tacksam för svar!

Mvh John.

Några saker du bör tänka på är att om du vill studera HT 2011 i UK har du 9 dagar på dig att fixa ihop en anmälan. Siktar du på att påbörja dina studier HT 2012, så innebär det rejällt höjda skolavgifter.

När det gäller dina personliga problem kan du ju alltid be din referens nämna det i brevet som hon/han skriver åt dig, att dina akademiska meriter inte blev så bra i ettan pga... Borde vara ok, om det inte är allt för många relevanta ämnen som du har presterat dåligt i, dvs inte fått MVG.

Högskoleprovet ger dig ingenting i UK, så det kan du hoppa.

Du får ursäkta om jag skrivit fel någonstans, är trött och bitter efter att en av mina unis rejectade mig tidigare idag.
Senast redigerad av sebbetheman 2011-01-06 kl. 23:52.
Citera
2011-01-07, 06:35
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Några saker du bör tänka på är att om du vill studera HT 2011 i UK har du 9 dagar på dig att fixa ihop en anmälan. Siktar du på att påbörja dina studier HT 2012, så innebär det rejällt höjda skolavgifter.

När det gäller dina personliga problem kan du ju alltid be din referens nämna det i brevet som hon/han skriver åt dig, att dina akademiska meriter inte blev så bra i ettan pga... Borde vara ok, om det inte är allt för många relevanta ämnen som du har presterat dåligt i, dvs inte fått MVG.

Du får ursäkta om jag skrivit fel någonstans, är trött och bitter efter att en av mina unis rejectade mig tidigare idag.

Jag beklagar - vilket uni?
Citera
2011-01-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag beklagar - vilket uni?

Cambridge efter två intervjuer. Ett kanske orealistiskt val med tanke på konkurrensen , men efter ha spenderat en natt på colleget, upplevt lite och fått en större uppfattningen hur livet som student är på Cambridge, så känns alla andra uni:s otänkbara iaf för stunden, men går väl över antar jag.

Önskar att jag hade varit mer förbered inför mina intervjuer, iaf till den ena, men har svårt att se hur man egentligen hade kunnat förbereda sig mer.
Citera
2011-01-07, 11:35
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Cambridge efter två intervjuer. Ett kanske orealistiskt val med tanke på konkurrensen , men efter ha spenderat en natt på colleget, upplevt lite och fått en större uppfattningen hur livet som student är på Cambridge, så känns alla andra uni:s otänkbara iaf för stunden, men går väl över antar jag.

Önskar att jag hade varit mer förbered inför mina intervjuer, iaf till den ena, men har svårt att se hur man egentligen hade kunnat förbereda sig mer.

Ah. Hände mig förra året. Det var tungt. Rätt så förkrossande, faktiskt.

En kompis till mig sökte nu i år, han blev poolad och verkar lite förkrossad över detta.
Citera
2011-01-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Ah. Hände mig förra året. Det var tungt. Rätt så förkrossande, faktiskt.

En kompis till mig sökte nu i år, han blev poolad och verkar lite förkrossad över detta.

Visst är det, bättre att bli poolad än att bli rejectad, förutsatt att någon fiskar upp honom annars är bara det en långsam tortyr.

Nåja postgrad finns ju, fast det blir svårt/svårare även där att komma in.
Citera
2011-01-07, 13:15
Medlem
Citat:
Vilket college intervjuade du pa?

Borde komma in pa annan skola anda, sa se till att det blir 1st eller MVG sa kan du soka igen som postgrad. Inte lika kul men alltid nagot.
Citera
2011-01-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Vilket college intervjuade du pa?

Borde komma in pa annan skola anda, sa se till att det blir 1st eller MVG sa kan du soka igen som postgrad. Inte lika kul men alltid nagot.

Trinity College.

Antar att du menar VG dvs A-B i ECTS. Får se hur det blir med de andra skolorna lär dröja innan beskedet kommer.

Önska lycka till er andra som sökt till Cambridge och övriga skolor.
Citera
2011-01-07, 14:51
Medlem
Citat:
Trinity College.

Önska lycka till er andra som sökt till Cambridge och övriga skolor.

Trinity!
High risk, high reward approach alltsa. Som att singla slant och hoppas den landar staende.
(fast ocksa ganska trakigt college, sa kanske lika bra det)
Citera
2011-01-07, 17:18
Medlem
Citat:

Manga av oss har varit där. Don't' despair! Förutsatt att du hamnar på ett helt ok ställe kommer du inse om fyra år att det inte spelar så stor roll ändå. Är du grym kommer din karriär spegla det oavsett om du pluggar på Cambridge eller någon dussinskola.

Riktigt så enkelt är det inte men jag kommer ihåg min sorg och vill peppa lite
Citera
2011-01-07, 18:25
Medlem
Citat:

Jo nä jag hade inte tänkt studera den här terminen! Jag planerar HT 2012, och pengarna har jag hyfsat bra så det är mindre problem. Ja jag skulle ju faktiskt kunna fråga referensen, däremot känns det lite sådär att fråga om det, känns lite fel att fråga om han kan skriva om farsans död, jag kände inte min referens vid den tidpunkten.

Aa det kan inte vara roligt, beklagar... hoppas att du kommer in på något av dina andra val sen i alla fall! Men min (ringa) erfarenhet är att det är ytterst få som inte blir rejectade till något av sina val!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in