2008-03-31, 15:42
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodik
Nä, tänkte fylla in de erhållna betygen. Men kan inte hitta den där fliken där man ska fylla i (om den nu finns, vilket inte verkar vara fallet?!).

Exempelvis så finns det ju inte tillräckligt med plats för att skriva in "Pass with special distinction" under Grade.

Men finns det alltså någon sådan flik för ifyllnad av betyg, och var finns den isåfall? (

Du får översätta betygen till engelska betyg. Det finns någon tjänst för det på nätet, JFGI!.
Citera
2008-03-31, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Du får översätta betygen till engelska betyg. Det finns någon tjänst för det på nätet, JFGI!.

Så det finns alltså inget på just UCAS, där man själv lägger in kurser man läst samt betyg man erhållit ?

EDIT:

Hittade en liten guide här

http://www.britishcouncil.org/sweden...-ucasapply.htm

Om nu någon skulle behöva det !
Senast redigerad av bodik 2008-03-31 kl. 15:48.
Citera
2008-03-31, 18:00
Medlem
Bör man förresten även ange sina grundskolebetyg per ämne ?

Vad skall man isånafall skriva längst överst på "grade" ?
Tror ni de är insatta i att maxpoängen för "fullständiga slutbetyg från grundskolan" ligger på 320.. bara det inte blir något missförstånd, med tanke på att ex. siffran för gymnasiebetygen bör vara kring 2500. (så något kring 300 inte vilseleder dem)
Citera
2008-03-31, 18:40
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Jag sket i mina grundskolebetyg. Behövs knappast - men om universitet i fråga mot all förmodan trots allt vill ha dem, så går det alldeles säkert att lösa i efterhand.

Mina gymnasiebetyg översatte jag själv. Skolverket har som sagt en lista med översättningar på alla nationella kurser. Fick dock ringa mitt gamla gymnasium för att översätta en eller två lokala kurser.

När jag fyllde i ansökan, valde jag "Sweden-Fullstandigt Slutbetyg fran Gymnasiesk" från listan med kvalifikationer, och fyllde sedan i resten. Använde svensk betygskala, dvs. G/VG/MVG - inte några flashiga engelska varianter (Pass w/ distinction et.c).
Citera
2008-03-31, 23:12
Medlem
pizazzs avatar
Jag kom att tänka på en grej.

Ett för mig rätt så okänt phenomenon som omtentor , görs inte här i England på samma sätt som i Sverige vad jag vet.

Man har en chans att sätta provet missar man så får man vänta snällt i ett helt år tills man får en andra chans som dessutom är din sista chans klara det (skulle du få reda på att du har HIV en timma innan provet så kan du kanske få ännu en chans). Klarar du inte att få 3.5 av 4 course units första året så får du inte gå vidare utan du måste vänta ett helt jefla år på att ta en resit.
Du måste ha med dig 7 av 8 course units till tredje året annars gäller samma att du får ta ett gapyear.

3:e och 4:e årets exams får man inte ta resits PERIOD!

Som Dolph Lundgren skulle iskallt ha sagt i filmen Pluggo IV "If he Fails, he Fails"

Om du nu skulle ta en resit så får du dessutom ett betyg som motsvarar "the average between your best mark and the pass minimum mark".

Moral of the story do not FAIL!(iaf i England)

Resultaten får en större betydelse per år i UCL

För treåriga utbildningar är marks wheighted 1:3:5 för respektive yr 1, 2 och 3
Fyraåriga har liknande 1:3:5:5
Senast redigerad av pizazz 2008-03-31 kl. 23:15.
Citera
2008-04-01, 06:51
Medlem
Sartres avatar
Fan det är litet hårdare i england, me likes...

Vet du hur det är i oxbridge? Same shit, different name?
Citera
2008-04-01, 18:16
Medlem
orkarNs avatar
Pilsnerballen!

Citat:
Extra Choice:
The University of York L100 01-Oct-2008 Unconditional 01-Apr-2008

Hoppas bara att det inte är ett aprilskämt

edit: och för att tillföra lite info; så här ser ett bra brev från ucas ut ;D:
Citat:
Dear Mr OrkarN
Congratulations; The University of York has asked us to tell you that it is offering you a place for Economics, L100; starting in October 2008 at point of entry 1.
Unconditional Offer
Senast redigerad av orkarN 2008-04-01 kl. 18:21.
Citera
2008-04-01, 18:25
Medlem
Sartres avatar
Winrar!!!!!111111111

Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Pilsnerballen!

Jag sade ju för fan att det skulle fixa sig till slut.

NIGRAPUNCH! FALCON PUNCH! LOL WUT? DICK BUT. and then I moved to my aunty and uncle in bel-air. (hehe, tänkte att en /b/-tard kavalkad kunde vara passande fyrverkeri! )
Senast redigerad av Sartre 2008-04-01 kl. 18:39.
Citera
2008-04-01, 18:33
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Pilsnerballen!

Good shit!

Men det blir HHS för dig i höst alltså?

EDIT: Jag menar, annars kunde jag ju promota lite.
Citera
2008-04-01, 18:45
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Dear Mr OrkarN
Congratulations; The University of York has asked us to tell you that it is offering you a place for Economics, L100; starting in October 2008 at point of entry 1.
Unconditional Offer

FY FAN vad jag vill kunna visa upp en liknande om något år eller vad det blir... Det kommer bli hårt. :/ Men man måste hålla ångan uppe, för det är ett maratonlopp mina herrar, den som orkar i mål är den som har orken.
Citera
2008-04-01, 18:45
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Pilsnerballen!

Det är väl dock inte ett så lätt val. UK, i all ära, och jag förstår om du hellre vill plugga där, men det är ändå ett svårt val om man kommer in på HHS i Sverige. Jag skulle nog valt HHS faktiskt.
Citera
2008-04-01, 18:52
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Det är väl dock inte ett så lätt val. UK, i all ära, och jag förstår om du hellre vill plugga där, men det är ändå ett svårt val om man kommer in på HHS i Sverige. Jag skulle nog valt HHS faktiskt.

HUVUDET PÅ SPIKEN TROR JAG. Ska läsa wikis, thestudentroom-poster, fråga alla jag känner och göra nån fin tråd här i forumet också. Jag uppskattar att du slängde in din åsikt men vill du motivera den lite blir jag ännu lite gladare. Tänk på att engelska är fina grejer, men att Stockholms brudar.. Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in