2026-05-04, 17:50
Medlem
Hur pluggar man nu inför testet på lördag? Något man kan öva på ens? Kan man hitta gamla likande prov på nätet tror ni, hur isåfall?
Citat:
Ursprungligen postat av cyanob
Japp, fick precis nu vid 17:31 besked. Trodde det skulle komma imorgon.
Citera
2026-05-04, 18:57
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-ork-snorren
Jag gick inte vidare. Hp sista hoppet nu. Hur gick det för resterande?

Vilket HP-resultat konkurrerar du med? Är du säker på att dina betyg inte räcker till?
Citera
2026-05-04, 19:00
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valtervit1337
Hur pluggar man nu inför testet på lördag? Något man kan öva på ens? Kan man hitta gamla likande prov på nätet tror ni, hur isåfall?

Skrev det förra året. Det är extremt likt olika IQ-test, numeriska tester, samt "situationsfrågor" där du får en situation presenterad och du får ett par svarsalternativ där du får svara vad du hade gjort exempelvis. Finns mängder olika genomgångar av dessa olika tester på YouTube, jag övade mycket därifrån. Någon skrev förra året att det liknade något Cambridge test men det tyckte jag inte att det gjorde alls faktiskt.

De kanske har ändrat helt och hållet för i år så det jag säger kanske inte är fallet längre.
Citera
2026-05-04, 19:02
Medlem
Gick du vidare den här gången?
Citera
2026-05-04, 21:16
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ngngjfj
Gick du vidare den här gången?

Frågar du mig? Söker inte via AU alls i år, bara betygen!
Citera
2026-05-05, 11:48
Medlem
Nån annan som har gjort övningsprovet man fick? Tyckte att det var betydligt svårare än hp på diagrammen och läsdelen, men ungefär samma på kvant/figurerna.

Vad tror ni krävs för att gå vidare till intervjun? Om det är normalfördelat med ett medelvärde på 100 och SD på 10? Det var det jag kunde hitta, men allt var på tyska så kanske lite fel
Citera
2026-05-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stclausewitz
Nån annan som har gjort övningsprovet man fick? Tyckte att det var betydligt svårare än hp på diagrammen och läsdelen, men ungefär samma på kvant/figurerna.

Vad tror ni krävs för att gå vidare till intervjun? Om det är normalfördelat med ett medelvärde på 100 och SD på 10? Det var det jag kunde hitta, men allt var på tyska så kanske lite fel

Tycker likadant. Def svårare än hp, men matten var fortfarande väldigt enkel. Läsdelen var den mest brutala. Undrar också vad man bör få för att komma vidare. Förra året var det 30% som gick vidare till intervju.
Citera
2026-05-05, 19:56
Medlem
Citat:
Tycker likadant. Def svårare än hp, men matten var fortfarande väldigt enkel. Läsdelen var den mest brutala. Undrar också vad man bör få för att komma vidare. Förra året var det 30% som gick vidare till intervju.

Tror du att det är så att runt 105 räcker? (Det är topp 30% på en sådan kurva). Rent spontant känns det lite lågt… Frågan är lite hur HHS AU gruppen står sig jämfört med andra som gör testet. Svårt att bedöma, jag kanske kan se att den är lite vassare än provets snitt.

För internationella som söker till Handels: ”Minimum cut-off score of 112”. — intressant.
Citera
2026-05-05, 20:43
Medlem
Citat:
Tror du att det är så att runt 105 räcker? (Det är topp 30% på en sådan kurva). Rent spontant känns det lite lågt… Frågan är lite hur HHS AU gruppen står sig jämfört med andra som gör testet. Svårt att bedöma, jag kanske kan se att den är lite vassare än provets snitt.

För internationella som söker till Handels: ”Minimum cut-off score of 112”. — intressant.

Tror ej provet är så farligt, speciellt om man tidigare har skrivit bra på liknande prov som hp. Är man bra på engelska och har en någorlunda teknisk hjärna så är man vidare. Förra året gick 200 personer vidare till testet. Tror verkligen inte att en större del av dem är så speciellt vassa.
Citera
2026-05-05, 20:45
Medlem
Citat:

En användare i gruppen som gick vidare till intervjun skrev dessa resultat på vad jag förmodar är samma övningsprov:
Quantitative problems: 5/15
Figural problems: 14/15
Analysing texts: 8/15
Graphs and tables: 5/15.
Verkar vara ganska snällt med marginaler om inte användaren presterade jättebra på det riktiga provtillfället
Citera
2026-05-06, 18:17
Medlem
Citat:

Citat:
En användare i gruppen som gick vidare till intervjun skrev dessa resultat på vad jag förmodar är samma övningsprov:
Quantitative problems: 5/15
Figural problems: 14/15
Analysing texts: 8/15
Graphs and tables: 5/15.
Verkar vara ganska snällt med marginaler om inte användaren presterade jättebra på det riktiga provtillfället

Jag delar mitt resultat här så att vi kanske kan få en bild av vad genomsnittet är bland oss AU sökande. Ni andra som har gjort testet får gärna dela också.

Quantitative Problems: 12/15
Figural Problems: 11/15
Analysing texts: 7/15
Graphs and Tables: 6/15
Estimated Standard Value: 106

Tyckte för övrigt att det var riktigt knapert med tid på både textdelen och grafdelen där jag inte svarade på 6 och sen 4 frågor.
Citera
2026-05-06, 20:52
Medlem
Går det att plugga på något annat sätt än test provet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in