2014-10-06, 12:10
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Finns det någon risk att hhs börjar med att tillämpa meritpoäng inför kommande eller nästkommande intagning?

Har ny rektor något inflytande i att det kan ske?

Citera
2014-10-06, 12:13
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi

100 procent? Varför skulle de inte?
Citera
2014-10-06, 12:21
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:

Frågan borde vara den omvända, varför skulle de?

Ingen skola borde tillämpa meritpoäng i mina ögon.
Citera
2014-10-06, 12:27
Medlem
Citat:

Alla som söker har i praktiken full meritpoäng, så som Koba säger, varför skulle de?
Citera
2014-10-06, 12:44
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Frågan borde vara den omvända, varför skulle de?

Ingen skola borde tillämpa meritpoäng i mina ögon.

Det håller jag med om. Fullständigt idiotiskt införande.

Men faktum är att alla skolor tillämpar det, utom hhs. Så varför skulle de inte hoppa på tåget? Är de rädda att tappa någon exklusiv status och bli "en i mängden" eller vad
Citera
2014-10-06, 13:34
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Det håller jag med om. Fullständigt idiotiskt införande.

Men faktum är att alla skolor tillämpar det, utom hhs. Så varför skulle de inte hoppa på tåget? Är de rädda att tappa någon exklusiv status och bli "en i mängden" eller vad

Det finns en risk att personer med sämre betyg blir antagna enbart eftersom de har läst en viss kurs på gymnasiet. I dagsläget blir personer med högst betyg antagna.

Edit: Med ditt resonemang kan man lika gärna ställa sig frågan: Varför bör HHS tillämpa meritpoäng enbart för att alla andra skolor gör det? Du säger ju själv att systemet är idiotiskt.
Citera
2014-10-06, 23:36
Medlem
Citat:
Jag tycker meritpoäng är idiotiskt. Det ger inte alla samma chans. Dessutom om hhs tillämpat meritpoäng kommer jag ej kunna komma in på skolan. Har 2,5 merit men är sämst på de kurser som ger det

Så känner mig lugn att så inte verkar vara faller

Nu måste jag fråga dig en sak. Blir betygen i de kurser som ger meritpoäng borträknade om man söker till hhs? Eller vad menar du?
Citera
2014-10-07, 00:07
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsomskit
Nu måste jag fråga dig en sak. Blir betygen i de kurser som ger meritpoäng borträknade om man söker till hhs? Eller vad menar du?

Yes om de står som utökade, vilket mitt engelska 7 o språk gör. De kmr drf inte räknas in. Söker jag istället SU, UU el liknande räknas de med ( o ger meriten)
Citera
2014-10-07, 01:08
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Svar ja. Inte informeras men har möjlighet.
Och vems fel är det att du inte tar reda på relevant information som berör din framtid?

Citat:
Dessutom är det konstigt att dessa ämnen ska prioriteras före andra.
Vad är konstigt med att ha drivkrafter för att elever ska välja att läsa mer matematik, engelska och/eller moderna språk? Tycker det verkar väldigt logiskt, uppenbarligen delar HHS den uppfattningen eftersom samtliga ämnen ingår i områdesbehörigheten.
Citera
2014-10-07, 13:12
Medlem
Citat:
Yes om de står som utökade, vilket mitt engelska 7 o språk gör. De kmr drf inte räknas in. Söker jag istället SU, UU el liknande räknas de med ( o ger meriten)

Utökade, som att tex högsta poäng på gymnasiet är 2500 poäng och du läser 2700? Då räknar de bort språk och engelska 7 för dig? Varför just de två ämnena?

Om jag läst språk 4 och Engelska 7 som eget tillval, räknas de som utökade då och räknas bor?
Citera
2014-10-07, 13:27
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Utökade, som att tex högsta poäng på gymnasiet är 2500 poäng och du läser 2700? Då räknar de bort språk och engelska 7 för dig? Varför just de två ämnena?

Om jag läst språk 4 och Engelska 7 som eget tillval, räknas de som utökade då och räknas bor?
2500p krävs för vanlig gymnasieexamen, skulle man vilja läsa till andra kurser för bredare behörighet till högskolan eller av annan anledning så får man oftast göra det. Då läser man utöver sina vanliga kurser och får således en gymnasieexamen som är utökad. Att du valt moderna språk 4 och engelska 7 inom ditt program räknas alltså inte som utökade.
Citera
2014-10-07, 16:49
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:

Om du har läst över 2500 poäng kommer du få kurser som står som "utökade kurser". Har du det och vill ha en speciell kurs som utökad (ska isf vara den du är sämst i) går du till syv/rektor och då fixar de det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in