2026-04-29, 15:51
  #11893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av votyaki
Just det! Bra att du nämner det. De som antas via HP minskar ju också varje år statistiskt så det stämmer nog att konkurrensen blir ännu hårdare och därför kanske det kan bli 2.00. Antingen det eller att typ 1 med 1.95 blir antagen.

Jag hoppas bara att för mig som konkurrerar med 22,5 i B2 att det inte blir för stor konkurrens och typ 30+ med 22,5 i B2 som söker.
Undrar dock vad som kan förväntas om gränserna för B2 och HP hamnar på deras respektive gränsvärden. Har för mig att det ska ha hänt på B2 för Läk KI/LU.

Tror dock votyaki att du till 99% bör vara säker på antagning till höst, då även om gränsen hamnar på 22.5, skulle det vara oerhört osannolikt att man är den enstaka som lottas ut däri.
Citera
2026-04-29, 16:17
  #11894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DER-RAUMGLEITER
Undrar dock vad som kan förväntas om gränserna för B2 och HP hamnar på deras respektive gränsvärden. Har för mig att det ska ha hänt på B2 för Läk KI/LU.

Tror dock votyaki att du till 99% bör vara säker på antagning till höst, då även om gränsen hamnar på 22.5, skulle det vara oerhört osannolikt att man är den enstaka som lottas ut däri.

Det blir helt enkelt lottning om poängen når gränsvärdet. Håller även med dig om att man ändå bör vara säker med 22,5. Låt oss anta att man är en av de som blir bortlottade, ja då kommer man förmodligen in som reserv istället. Alltid någon/några som tackar nej, i allra värsta fall kommer man in på RM - vilket inte är en helt dum väg heller.
Citera
2026-04-29, 18:24
  #11895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yzu
Ansökte ni till B&E?

Sökte med mästerskapsmedaljer som jag vunnit i min sport. Vad sökte du själv med för meriter?

Ja, jag sökte till B&E. Du med?

Jag söker med mina meriter inom entreprenörskap då jag startat och drivit två bolag (ej UF) under mina gymnasieår som har visat bra resultat.

Har ni några idéer kring vad de tittar på när de bedömer meriten?
Citera
2026-04-29, 18:49
  #11896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajaro1
Ja, jag sökte till B&E. Du med?

Jag söker med mina meriter inom entreprenörskap då jag startat och drivit två bolag (ej UF) under mina gymnasieår som har visat bra resultat.

Har ni några idéer kring vad de tittar på när de bedömer meriten?

Vet en som kom in via särskilda meriter genom att ha drivit bolag, du har nog goda chanser. Lycka till, och jävligt imponerande.

Själv söker jag med 22,5 i B2.
Citera
2026-04-29, 19:56
  #11897
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Vet en som kom in via särskilda meriter genom att ha drivit bolag, du har nog goda chanser. Lycka till, och jävligt imponerande.

Själv söker jag med 22,5 i B2.

Så du lyckades höja dig ändå? Trodde du fortfarande var fast med 22,4 då du inte kunde höja dig i en kurs eller vad det var? Hoppas vi ses i augusti isåfall!!
__________________
Senast redigerad av votyaki 2026-04-29 kl. 20:43.
Citera
2026-04-29, 21:10
  #11898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av votyaki
Så du lyckades höja dig ändå? Trodde du fortfarande var fast med 22,4 då du inte kunde höja dig i en kurs eller vad det var? Hoppas vi ses i augusti isåfall!!

Yessir! Hittade till slut en lärare från ett gymnasium som gick med på att göra en prövning, tog bara typ 2 år Det var en speciell kurs som ingen komvux hade, därför hade jag tappat hoppet ett tag. Gjorde ju prövning i ma4 o 5 (som jag aldrig läst) enbart för att höja mig 0,01, hade 22,41 ett bra tag.

Yes, det hoppas jag verkligen.
Citera
2026-04-29, 21:24
  #11899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Vet en som kom in via särskilda meriter genom att ha drivit bolag, du har nog goda chanser. Lycka till, och jävligt imponerande.

Själv söker jag med 22,5 i B2.

Kul att höra och tack så mycket! Hoppas vi ses till höst!
Citera
2026-04-30, 02:31
  #11900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajaro1
Ja, jag sökte till B&E. Du med?

Jag söker med mina meriter inom entreprenörskap då jag startat och drivit två bolag (ej UF) under mina gymnasieår som har visat bra resultat.

Har ni några idéer kring vad de tittar på när de bedömer meriten?

Snyggt jobbat!
Vad för typ av bolag har du startat? Nått en hög omsättning eller liknande? Nån siffra?
Personligen inom entreprenörskap tror jag dem kollar på hela processen med företagande, men jag som söker in via sport har ingen större koll. :-)
Citera
2026-04-30, 08:35
  #11901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollea20
Någon som har ansökt via särskilda meriter? I så fall, vilka typer av meriter har ni sökt med? Jag tycker det känns svårt att avgöra vilken merit som är tillräcklig för en plats, eftersom man inte riktigt vet hur konkurrensen ser ut. Vad värderar HHS högst när det gäller meriter tror ni?
Många som frågat om särskilda meriter så tänker att jag kan klargöra lite. Upplever att idrottsmeriter är det klart vanligaste och det som läggs mest fokus på i ansökningsportalen. Vad som krävs skiljer sig givetvis från sport till sport, men baserat på de som antagits tidigare år bör man åtminstone vara på juniorlandslags-nivå och/eller ha tagit SM-medaljer, helst på seniornivå. Man ska inte överdriva och tro att deltagande vid OS och dylikt är överhuvudtaget nödvändigt, men heller inte att hobbyfotboll tre dagar i veckan kommer ta dig in på Handels.
Citera
2026-05-04, 17:34
  #11902
Medlem
Någon som har fått svar om de har gått vidare i hhs au?
Citera
2026-05-04, 17:38
  #11903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ngngjfj
Någon som har fått svar om de har gått vidare i hhs au?

Japp, fick precis nu vid 17:31 besked. Trodde det skulle komma imorgon.
Citera
2026-05-04, 17:49
  #11904
Medlem
Jag gick inte vidare. Hp sista hoppet nu. Hur gick det för resterande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in