Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 23:35
  #7969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Finns en anledning till att HP intaget minskar för alla attraktivare utbildningar, och det beror på en hårdare normering. Kommer dessutom dröja några år innan utvecklingen stagnerar. Finns en god chans att vi ser HHS på 1,65 inom något år. Läkarprogrammet på KI är ju redan där.
Detta tror även jag är anledningen till minskningen i HP-kvoten.
Citera
2018-12-15, 12:35
  #7970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Finns en anledning till att HP intaget minskar för alla attraktivare utbildningar, och det beror på en hårdare normering. Kommer dessutom dröja några år innan utvecklingen stagnerar. Finns en god chans att vi ser HHS på 1,65 inom något år. Läkarprogrammet på KI är ju redan där.

Finns det någon god anledning till att normeringen skulle blivit hårdare?

Är det inte mer sannolikt att tappet beror på att färre fuskar på HP efter att massa fuskare tagits fast och iom att en hög andel fuskare med hög poäng tidigare började på HHS har nu HP-kvoten sjunkit?
Citera
2018-12-15, 16:41
  #7971
Medlem
Har haft turen att bli antagen till både Msc in management på London Business School och MFin på SSE.

Helt lost gällande vilken jag ska välja dock, så tänkte be om lite input.

Mina mål: Livslånga drömmen är entreprenör, skulle den inte materialiseras är planen att söka mig till Venture Capital branschen. Oavsett utgår jag från att de första åren efter examen kommer spenderas inom IB/Consulting/Något startup för att bygga upp kompetens, kapital och nätverk. Långsiktigt är målet att jobba i Sverige, känner dock ingen kraftig aversion mot att söka mig utomlands om så skulle krävas.

Lite mer konkreta, frågor:

Någon som har koll på om och isåfall hur mycket högre LBS smäller i Sverige kontra handels?
Tänker jag fel om jag tänker att handels känns mer gynnsamt för eventuella entreprenöriella ambitioner?
Största skillnaderna i öppna/stängda dörrar för Mfin vs MiM?

Definitionen av ett lyxproblem det här, men är verkligen helt lost så all input uppskattas stort.
Citera
2018-12-15, 19:29
  #7972
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hhsmaster
Har haft turen att bli antagen till både Msc in management på London Business School och MFin på SSE.

Helt lost gällande vilken jag ska välja dock, så tänkte be om lite input.

Mina mål: Livslånga drömmen är entreprenör, skulle den inte materialiseras är planen att söka mig till Venture Capital branschen. Oavsett utgår jag från att de första åren efter examen kommer spenderas inom IB/Consulting/Något startup för att bygga upp kompetens, kapital och nätverk. Långsiktigt är målet att jobba i Sverige, känner dock ingen kraftig aversion mot att söka mig utomlands om så skulle krävas.

Lite mer konkreta, frågor:

Någon som har koll på om och isåfall hur mycket högre LBS smäller i Sverige kontra handels?
Tänker jag fel om jag tänker att handels känns mer gynnsamt för eventuella entreprenöriella ambitioner?
Största skillnaderna i öppna/stängda dörrar för Mfin vs MiM?

Definitionen av ett lyxproblem det här, men är verkligen helt lost så all input uppskattas stort.
Vill du stanna i Sverige ser jag ingen som helst anledning till varför du skulle välja LBS. Det kostar mer och är inte på långa vägar lika känt.
Citera
2018-12-15, 20:03
  #7973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vill du stanna i Sverige ser jag ingen som helst anledning till varför du skulle välja LBS. Det kostar mer och är inte på långa vägar lika känt.

Motiveringen för att eventuellt välja LBS är väl dels att den ju ligger extremt bra till i rankingen, så jag antog att den skulle smälla högre överlag. Helt enkelt ge mer internationell uppsida än HHS och iallafall minst likvärdig i Sverige, men det stämmer kanske inte?

Sen är jag ju som sagt fortfarande otroligt velig med vad exakt jag vill pyssla med efter examen, tänkte därmed att en MiM är mer generell och håller fler dörrar öppna.

Edit: Relevant för kostnadsfrågan är ju att LBS program är ett år, och väger man det extra året av CSN på hhs mot ett års någorlunda inkomst blir den rent ekonomiska skillnaden mindre dramatisk.
Citera
2018-12-15, 20:24
  #7974
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hhsmaster
Motiveringen för att eventuellt välja LBS är väl dels att den ju ligger extremt bra till i rankingen, så jag antog att den skulle smälla högre överlag. Helt enkelt ge mer internationell uppsida än HHS och iallafall minst likvärdig i Sverige, men det stämmer kanske inte?

Sen är jag ju som sagt fortfarande otroligt velig med vad exakt jag vill pyssla med efter examen, tänkte därmed att en MiM är mer generell och håller fler dörrar öppna.

Edit: Relevant för kostnadsfrågan är ju att LBS program är ett år, och väger man det extra året av CSN på hhs mot ett års någorlunda inkomst blir den rent ekonomiska skillnaden mindre dramatisk.

Det finns ju fortfarande inga svenska företag, i Sverige, som aktivt åker ut och rekryterar från fräcka skolor utomlands. Är du dessutom velig så får du ju en extra sommar att testa på ett internship någonstans, vilket kan ge dig lite mer kött på benen gällande vad du tycker är kul.

Sen är det såklart kul att bo och plugga utomlands, och den erfarenheten är väl inte fy skam, men rent karriärmässigt ser jag ingen fördel att plugga in London om du vill jobba i Sverige.
Citera
2018-12-16, 14:43
  #7975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hhsmaster
Definitionen av ett lyxproblem det här, men är verkligen helt lost så all input uppskattas stort.

Man lär sig mycket mer konkreta saker i finans än inom management. Management handlar till stor del om att sätta fina ord på vanligt sunt bondförnuft, och det kan väl vara okej om man vill jobba inom det och därför behöver ett papper på att man kan dessa fina ord (d.v.s. examensbeviset). Men är målet entreprenörskap så behövs ju inte det, och då blir en examen i management lite överflödig. I finans däremot lär du dig mer konkreta modeller/formler/tankesätt som är användbara.

Jag hade definitivt valt finans av de två. Tror du har större nytta av det.
Citera
2018-12-16, 23:24
  #7976
Medlem
Hej,

Ponera att man med stor sannolikhet kommer att bli antagen till HHS nästa år. Finns det då något sätt att börja förbereda sig inför kommande kurser?
Citera
2018-12-17, 08:13
  #7977
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritro
Hej,

Ponera att man med stor sannolikhet kommer att bli antagen till HHS nästa år. Finns det då något sätt att börja förbereda sig inför kommande kurser?

Vad har du för snitt?☺️
Citera
2018-12-17, 10:14
  #7978
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Vad har du för snitt?☺️

Kommer med stor sannolikhet sluta på 19,8
Citera
2018-12-17, 11:17
  #7979
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hhsmaster
Motiveringen för att eventuellt välja LBS är väl dels att den ju ligger extremt bra till i rankingen, så jag antog att den skulle smälla högre överlag. Helt enkelt ge mer internationell uppsida än HHS och iallafall minst likvärdig i Sverige, men det stämmer kanske inte?

Sen är jag ju som sagt fortfarande otroligt velig med vad exakt jag vill pyssla med efter examen, tänkte därmed att en MiM är mer generell och håller fler dörrar öppna.

Edit: Relevant för kostnadsfrågan är ju att LBS program är ett år, och väger man det extra året av CSN på hhs mot ett års någorlunda inkomst blir den rent ekonomiska skillnaden mindre dramatisk.
Vad har du för grundutbildning? LBS är otroligt mycket fetare i termer av öppnade dörrar, och du kommer lära dig mer eller mindre ingenting som du kan använda i dina framtida jobb på MFin om du redan har gått 3 år ekonomi.

Om du inte redan har ett kontaktnät i Sverige och är helt säker på att du vill stanna här och frysa kuken av dig varje år; ja, då kan det vara en idé.
Citera
2018-12-17, 12:11
  #7980
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Vad har du för grundutbildning? LBS är otroligt mycket fetare i termer av öppnade dörrar, och du kommer lära dig mer eller mindre ingenting som du kan använda i dina framtida jobb på MFin om du redan har gått 3 år ekonomi.

Om du inte redan har ett kontaktnät i Sverige och är helt säker på att du vill stanna här och frysa kuken av dig varje år; ja, då kan det vara en idé.

Solid kommentar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback