2013-05-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkbill
Mjo, sitter också med 1.9 men till skillnad från dig är jag riktigt orolig. Får hoppas att de inte stramar till HP-kvoten i år utan låter oss genier med 1.9 göra världen gladare även 2013.

Såg precis på antagning.se att några av programmen jag sökt markerats med "Behörig" medans vissa fortfarande står som "Handläggning pågår". HHS som kräver speciella betyg i vissa ämnen kräver inte att man skickar in betyg va? Allt går automatiskt via antagning.se antar? Bara så att det inte blir någon skit där nu...
Kolla så dina betyg i kurserna finns med bland meriterna på antagning.se. Finns de där har du inget att oroa dig för.
Citera
2013-05-07, 00:54
Medlem
Vad krävs för att läsa en master på HHS? Förstår inte riktigt vad intagningen baseras på. Kan vara för att jag är extremt trött och letar dåligt.
Citera
2013-05-07, 06:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojanlatvasgranne
Vad krävs för att läsa en master på HHS? Förstår inte riktigt vad intagningen baseras på. Kan vara för att jag är extremt trött och letar dåligt.

En mix av betyg från kandidaten, GMAT, personligt brev och övriga meriter, rimligtvis spelar de två förstnämnda betydligt större roll. Exakt hur betygen värderas jämfört med GMAT tycks det endast vara antagningsenheten som har full koll på.
Citera
2013-05-07, 07:49
Medlem
BobSacamanos avatar
Vilket lärosäte man tog sin kandidat på verkar också vara viktigt. Själv har jag nästan bara sett folk från Lund och Göteborg (när det kommer till svenskar alltså).
Citera
2013-05-07, 08:06
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Vilket lärosäte man tog sin kandidat på verkar också vara viktigt. Själv har jag nästan bara sett folk från Lund och Göteborg (när det kommer till svenskar alltså).

Nu läser jag ju inte på handels så vågar inte säga om detta är helt sant men du tror inte det har att göra med att den genomsnittlige studenten från Lund/Göteborg/andra så kallade "bra" skolor är mer ambitiös än den genomsnittlige studenten från andra lärosäten. Detta gör att de i större utsträckning anstränger mig mer för att komma in på handels än folk från andra skolor. Så att det är fler som tagit kandidaten från Lund/Göteborg har kanske mer att göra att det är fler som söker/gör bra ansökningar snarare än att antagningsenheten prioriterar dessa lärosäten. Har för mig att någon här på flashback som börjar mastern till hösten kommer från något mindre universitet.

Detta är dock bara spekulationer så det kan mycket väl vara så som du säger att lärosätet faktiskt spelar roll.
Citera
2013-05-08, 23:23
Bannlyst
Hur vet man ifall man vill gå på HHS eller läkarprogrammet? Jag är väldigt tudelad. Och snälla, skippa "det är så olika ämnen, hur kan du välja mellan dessa?" - jag har många intressen. Jag har velat mellan läkare, tandläkare, HHS, juridik, ingenjör m.m. Är väldigt ambivalent och intresserad av väldigt mycket.

Jag vet ju att HHS handlar om ekonomi, finns en del som går IB-vägen i London, andra sysslar med trading. Vart hamnar de flesta? Det är många frågor angående utbildningen, och jag känner mig väldigt oinformerad. Vill inte dra ett beslut om min framtid baserat på hörsägen...
Citera
2013-05-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashurnasirpal2
Vill inte dra ett beslut om min framtid baserat på hörsägen...
Varför frågar du på Flashback då?
Citera
2013-05-08, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Otson
Varför frågar du på Flashback då?

Har inte bett någon att ta ett beslut åt mig. Vad jag frågat är om information om studierna och eventuella karriärsval. Så ta din "" och kör upp den i valfritt hål.
Citera
2013-05-09, 00:16
Medlem
Citat:
Hur vet man ifall man vill gå på HHS eller läkarprogrammet? Jag är väldigt tudelad. Och snälla, skippa "det är så olika ämnen, hur kan du välja mellan dessa?" - jag har många intressen. Jag har velat mellan läkare, tandläkare, HHS, juridik, ingenjör m.m. Är väldigt ambivalent och intresserad av väldigt mycket.

Jag vet ju att HHS handlar om ekonomi, finns en del som går IB-vägen i London, andra sysslar med trading. Vart hamnar de flesta? Det är många frågor angående utbildningen, och jag känner mig väldigt oinformerad. Vill inte dra ett beslut om min framtid baserat på hörsägen...

Har du lätt för dig i skolan? Frågar inte i syfte att vara otrevligt utan av intresse med anledning av det du skrev.
Citera
2013-05-09, 00:17
Medlem
Hawkbills avatar
Citat:
Har inte bett någon att ta ett beslut åt mig. Vad jag frågat är om information om studierna och eventuella karriärsval. Så ta din "" och kör upp den i valfritt hål.
Trevlig attityd. Jag inte tror inte du hör hemma på någon av utbildningarna. Ta och bli busschaffis istället!
Citera
2013-05-09, 01:33
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkbill
Trevlig attityd. Jag inte tror inte du hör hemma på någon av utbildningarna. Ta och bli busschaffis istället!
Ja, hade inte velat ha honom som läkare iaf, det är en sak som är säkert.

Med hjälp av uteslutningsmetoden tror jag vi kan konstatera att han ska gå på HHS.
Citera
2013-05-09, 09:41
Medlem
Citat:

i allmänhet är väl de största skillnaderna vad man faktiskt gör på sitt jobb. dvs blodig stress eller penga stress typ. det och hur man gör karriär.

som läkare är man väl i princip garanterad en anställning som kommer vara ganska bra, men det är lågt i tak för vidareutveckling. Inga miljoner att sikta mot, utan mer ett trevligt tryggt liv med respekt i samhället och hyfsat med pengar men inte tillräckligt för en helikopter om man nu känner för det liksom. (såvida man inte BARA har en helikopter och i övrigt lever som en fattig student då...). Som ekonom kommer man få kämpa sig till sitt jobb, stor konkurrens men man kan ta sig hur långt som helst och typ vart som helst. Inte lika stor respekt i samhället, mer avund och förakt i någon salig blandning. (avund för pengarna och livsstilen, förakt för att man ofta ses som någon ond parasit eller så).

Men ja, det är ju uppenbart att du kommer behöva jobba på din attityd oavsett vilken väg du väljer att gå. Du kommer att bli idiotförklarad många gånger om du väljer en högstatusutbildning och du kommer behöva bättre svar än grova elakheter. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in