Citat:
Ursprungligen postat av Ashurnasirpal2
Hur vet man ifall man vill gå på HHS eller läkarprogrammet? Jag är väldigt tudelad. Och snälla, skippa "det är så olika ämnen, hur kan du välja mellan dessa?" - jag har många intressen. Jag har velat mellan läkare, tandläkare, HHS, juridik, ingenjör m.m. Är väldigt ambivalent och intresserad av väldigt mycket.
Jag vet ju att HHS handlar om ekonomi, finns en del som går IB-vägen i London, andra sysslar med trading. Vart hamnar de flesta? Det är många frågor angående utbildningen, och jag känner mig väldigt oinformerad. Vill inte dra ett beslut om min framtid baserat på hörsägen...
i allmänhet är väl de största skillnaderna vad man faktiskt gör på sitt jobb. dvs blodig stress eller penga stress typ. det och hur man gör karriär.
som läkare är man väl i princip garanterad en anställning som kommer vara ganska bra, men det är lågt i tak för vidareutveckling. Inga miljoner att sikta mot, utan mer ett trevligt tryggt liv med respekt i samhället och hyfsat med pengar men inte tillräckligt för en helikopter om man nu känner för det liksom. (såvida man inte BARA har en helikopter och i övrigt lever som en fattig student då...). Som ekonom kommer man få kämpa sig till sitt jobb, stor konkurrens men man kan ta sig hur långt som helst och typ vart som helst. Inte lika stor respekt i samhället, mer avund och förakt i någon salig blandning. (avund för pengarna och livsstilen, förakt för att man ofta ses som någon ond parasit eller så).
Men ja, det är ju uppenbart att du kommer behöva jobba på din attityd oavsett vilken väg du väljer att gå. Du kommer att bli idiotförklarad många gånger om du väljer en högstatusutbildning och du kommer behöva bättre svar än grova elakheter. Lycka till!