2008-08-20, 19:15
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Abagnale
http://osynligahandels.blogspot.com

Happy Reading!

En blogg senast uppdaterad i november 2007? Ooh, kan du inte tipsa om var jag kan hitta lite gamla dagstidningar att läsa också?
Citera
2008-08-20, 19:34
Medlem
Frank Abagnales avatar
Läs inte då?
Citera
2008-08-20, 19:51
Medlem
hedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
Sen hade vi en tredje som inte var småtting utan låtsades vara från McKinsey och gav oss ett intelligenstest som slutade med talföljder i stil med:

Fyll i det sista talet du!

Vilka hade ni andra??

//G

Kan faktiskt inte hålla mig 1174 ska vara sista talet. Slumpmässig serie eller inte.
Hint: fjärdegradsfunktion. Tror jag
Citera
2008-08-21, 01:01
Medlem
sitting-bulls avatar
Intressant!!

Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Du kommer aldrig komma in med 19.8 punkt slut. Det är ju redan problem med att det är för många med 20.0 som söker så att de har tvingats utöka platserna både 06 och 07. Sitter själv och håller tummarna för att komma in med 20.0... 19.8 e kört tyvärr tror jag

Har du ens sökt tills i höst? annars är det ju bara att tenta upp matten. Kör folkuniversitetet istället för komvux då, tusen gånger lättare men så kostar det 4000 / kurs också...

Ojojojoj, nu hajjade jag till rätt rejält här. Du säger alltså att om man läser på folkuniversitetet så kan man läsa upp (läs: inte tenta upp) ämnen. Jag tog studenten nu i Juni och och gick ut med 19.4 i slutbetyg. Jag SKA gå handels, och för det måste jag ju som sagt ha 20.0. Problemet är att jag har ju VG i de ämnena som jag suger i (sifferämnen :S) Så jag måste tenta upp matte B,C och D och Kemi A. Och jag tänker att det blir skitsvårt utan lärare men nu snackar du om folkuniversitet. Snälla berätta mer. Känns som att min framtid kan ligga i det du säger härnäst.
Citera
2008-08-21, 02:11
Medlem
sitting-bulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajs1
En av mina goda vänner på HHS sa att han knappt kände en person där som inte tentat sina betyg. Han själv inkluderat.

Jag vet faktiskt två personer som inte har tentat sina betyg. Men hur det är med resten har jag ingen aning om.
Citera
2008-08-21, 02:26
Medlem
sitting-bulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
FT-rankings i all ära, men HHS tar en ingenvart om man inte vill dit själv, har jag förstått. Företagspresentationerna, galet ambitiösa studiekamrater, internships och så vidare - möjligheterna är enorma och det är väl sannolikt därför HHS är uppe i toppen i FTs tabell. Det gäller dock att vara helvetiskt driven och intresserad för att kunna göra något av det man erbjuds. I slutändan är HHS trots allt inte mer än en skola - en stor del av jobbet får du göra själv.
Det är en av anledningarna till att jag inte kommer tacka ja till min plats i år, jag tror inte att jag har något att hämta bland de som sköter egna företag på rasterna och som har ett brinnande, genuint intresse för finans och dylikt tjofräs. Xstar, Featherweight, Superjens och resten av IB-aspiranterna; lycka till. Jag kanske dyker upp nästa år om England skiter sig, vem vet.

edit: Eller ja, jag tänkte hänga med första månaden typ för att se hur läget är, jag har ändå semester och sådär. Vi ses, I guess.

Har några frågor nu.
1. Hur gammal är du Orkarn?
2. Hur vet du att du kommer in på york?
3. Vad kostar det att gå på york?
Citera
2008-08-21, 06:04
Medlem
Outsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sitting-bull
Om man börjar Höstterminen 2008 skulle jag tro att man fått sitt antagningsbesked för någon(några) månader sedan vid det här laget. Jag fick mitt antagningsbesked i mars/april från USA, och även om jag tror att majoriteten av de brittiska universiteten tillkännager besked lite senare är jag näst intill övertygad om att de gjort det vid det här laget...
Citera
2008-08-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ojojojoj, nu hajjade jag till rätt rejält här. Du säger alltså att om man läser på folkuniversitetet så kan man läsa upp (läs: inte tenta upp) ämnen. Jag tog studenten nu i Juni och och gick ut med 19.4 i slutbetyg. Jag SKA gå handels, och för det måste jag ju som sagt ha 20.0. Problemet är att jag har ju VG i de ämnena som jag suger i (sifferämnen :S) Så jag måste tenta upp matte B,C och D och Kemi A. Och jag tänker att det blir skitsvårt utan lärare men nu snackar du om folkuniversitet. Snälla berätta mer. Känns som att min framtid kan ligga i det du säger härnäst.

Man kan läsa lärarledda mattekurser genom folkuniversitetet även fast man har t.ex. vg. Kursen är på 13 veckor och innehåller 2 prov. Alla fick fan mvg det var nästan oseriöst, men sen kostar det ju 4000 också...
Citera
2008-08-21, 09:44
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Har några frågor nu.
1. Hur gammal är du Orkarn?
Över 18, under 20.
Citat:
Fick ett unconditional offer redan i april/maj nånting. Satt således och tackade ja till både HHS och York under hela sommaren eftersom jag inte kunde bestämma mig.
Citat:
3. Vad kostar det att gå på york?
£3145/år om du syftar på tuition fees. CSN lånar ut pengar till dessa, och värt att veta är att samma kostnad gäller för de flesta universitet i England (Skottland är gratis, i Wales finns inget) I övrigt (mat/boende etc) räknar jag med samma eller något lägre kostnader än i Stockholm.

Läsvärt om plugg i UK: Den stora UCAS-tråden, Studier i UK vs Sverige
Senast redigerad av orkarN 2008-08-21 kl. 09:47.
Citera
2008-08-21, 11:49
Medlem
Skottland är väl bara gratis för skottar numera?
Senast redigerad av proletaeren 2008-08-21 kl. 11:56.
Citera
2008-08-21, 12:21
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proletaeren
Skottland är väl bara gratis för skottar numera?

Gratis för EU afaik. Kanske ändrades i år? Styr ett pressmeddelande eller nåt, vetja.
Citera
2008-08-21, 20:11
Medlem
sitting-bulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Man kan läsa lärarledda mattekurser genom folkuniversitetet även fast man har t.ex. vg. Kursen är på 13 veckor och innehåller 2 prov. Alla fick fan mvg det var nästan oseriöst, men sen kostar det ju 4000 också...

Shit alltså det här är verkligen good news för mig. Om det du säger stämmer kommer jag ju med största sannolikhet läsa upp på folkuniversitetet. Något jag blir lite skrajsen för nu är att man måste ha sökt till något folkuniversitet för att få studera där. Vet du hur det är med det?

Beträffande det Orkarn sa så är även det intressant. Tror jag läste någonstans att tuition feen på London Business school låg på 150-200K/år vilket mina föräldrar aldrig lär betala, men 3000 pund för york är definitivt överkomligt. Jag kan väl säkert läsa det i någon av trådarna du (orkarn) länkade men om du orkar så är det mycket uppskattat om du kunde svara lite kort på dessa frågor:

1. Vad krävs för att komma in på York?
2. Är betygen eller CV:t viktigast? Om betygen spelar roll är det 20.0 som gäller där med?

Tack för svaren, har fått reda på mer av er jämfört med vad min studievägledare berättade för under 3 år. Cheers
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in