För några år sedan gjorde jag det till ett projekt att inte tvätta håret med schampo på hela sommaren. Innan dess tvättade jag väl varannan dag ungefär. Första två veckorna var det riktigt jävla äckligt, jag hade alltid hatt eller sjal på huvudet.
Efter typ tre veckor vaknade jag en dag och var snygg. Det låter fånigt men det var faktiskt så, från en dag till en annan var håret plötsligt inte hutlöst äckligt längre. Det kändes lite strävt och konstigt utan några mjukgörande produkter i, och det luktade ju aldrig fräscht och nytvättat, men det luktade inte illa heller. Sköljde ju ur det med vanligt vatten när man duschade.
Jag gick väl utan att tvätta håret i tio veckor ungefär. Det var värt att känna sig riktigt unken första veckorna för att sedan slippa detdär och dessutom vara snyggare än nånsin resten av tiden. När jag väl tvättade håret igen kändes det förvisso skönt, nån måtta får det ju vara, men jag la också märke till att håret kändes starkare och bättre än innan sommaren. Tror fan det är rena hälsokuren för kalufsen att skita ner den då och då. Testa och se om det går att uthärda.