2017-08-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIGATORBLOOD
Folk verkar haft sjukt mycket problem med dom. Fullständigt värdelös 5-10 på dom, kanske har fixat nu på senare versioner dock.

Jo jag såg det när jag gjorde lite research på youtube, bestämde mig dock ändå för att köpa den. Fick både en 0.3 och 0.5 coil, vapear för tillfället med 0.3 coilen och är sjukt nöjd med den! Bolmar på som fan samtidigt som man får ut härligt med rök. Får se senare hur det går med 0.5 coilen.
Citera
2017-08-07, 06:35
Medlem
Tjenare kollat runt lite efter relativt aktiva forum för diy e-juice men hittar inte så mycket så tänkte fråga lite snabbt här om vilka essenser/aromer som är mest pris värda men smakar bra ändå.
Citera
2017-08-07, 11:26
Medlem
Pissrannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelVonz
Tjenare kollat runt lite efter relativt aktiva forum för diy e-juice men hittar inte så mycket så tänkte fråga lite snabbt här om vilka essenser/aromer som är mest pris värda men smakar bra ändå.

Har själv planer på att blanda själv men måste ha tillräckligt med cash för att komma igång och köpa alla basvätskor och essenser. Rekommenderar att kolla in www.esmokes.se då dom har stort utbud. Beställer alla mina vejping produkter där. Ta även hem appen E-Liquid Recipes där du finner massa recept om du vill ha ideer eller prova nått där som verkar smaka bra. Kolla även Youtube för videor om hur du kommer igång med att göra egna e-liquids. Annars vet jag en hel del färdigblandade juicer som är prisvärda och goda men smaken varierar beroende på vilken utrustning man använder och smaken kan vara individuell. Använder man en subohm clearomizer så brukar jag alltid beställa flaskor på minst 100ml då dom kan vara rätt törstiga. För RDA's är flaskor på 30-60 ml värda att använda.
Senast redigerad av Pissrannan 2017-08-07 kl. 11:30.
Citera
2017-08-07, 11:48
Medlem
Pissrannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slayersboxer
Tjena!

Tänkte ge e-cigg en ärlig chans, men ju mer jag började läsa på desto mer förvirrad blev jag. Men la till slut en beställning på vad jag förstod var ett bra nybörjarkit.

Eleaf iStick Pico 75W TC Kit + Sony VTC5A 18650 25A (2600 mAh)

Läste inte allt för mycket om batterier (förutom säkerheten) innan jag beställde, och har nu förstått att det finns lite olika varianter när det kommer till ampere.

Vad bör jag tänka på när jag använder detta batteri i denna mod? Finns ju så otroligt många olika inställningar, och läste någonstans att man t.ex. kan överbelasta batteriet med fel settings.

När använder man egentligen alla olika finesser som att ändra till nickel/rostfritt stål/titanium eller temp/vw-läge och TCR-lägena?

Köpte även en 1A adapter, är det lugnt att ladda genom usb-ingången, t.ex. över natten?

Hur bär man runt denna lilla sak egentligen? Är det safe att ha den i fickan, tillsammans med mobil/kort/nycklar etc..?

Tackar och bockar

Reglerbara moddar har skyddsmekanismer som förhindrar att du överbelastar batterierna och ett Sony VTC5 räcker bra till en Pico 75W. Vill du ha lite extra rekommenderas ett batteri med högre ström såsom Sony VTC4 som har 2100 mAh och 30A och klarar längre perioder utan att laddas. Kör du med RDA's och gör egna coil rekommenderas att du alltid använder ett batteri på minst 30A. När det kommer till coils så gäller följande:

Kanthal A1-baserade coils får endast användas i watt/volt läge.

Stainless Steel (SS) körs för det mesta i temperaturläge beroende på modd. Vissa nyare moddar klarar av att köra dom i watt/volt läge. Kolla din modds specifikationer.

Nichrome, Nickel och Titan-baserade coils får endast köras i temperaturläge.

Går att bära den i fickan alldeles utmärkt men lås modden så du inte av misstag råkar avfyra den i fickan. Enda nackdelen är väl att modden med tiden blir repig och ful. Införskaffa helst en extern laddare till dina batterier och ha 2-3 par extra så du kan skifta när ditt ena tar slut och kan laddas under tiden medans du kan fortsätta använda din e-cigarett. Nitecore D2 är en bra laddare att använda och kostar ca 250 spänn. Vissa modds kan heller inte ladda batterier via USB utan är enbart till för uppdateringar av chipet i modden.
Citera
2017-08-11, 19:07
Medlem
Zot^s avatar
En av mina Sony VTC5A batterier exploderade och dödade min rökbox (smok xcube 2). Kuk också, brännde handen lite dessutom. Får försöka öppna och kolla om jag kan reparera den. Vill varna för dessa batterier i alla fall.

Någon som vet om Sony lämnar någon slags garanti för dessa batterier?
Citera
2017-08-15, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
En av mina Sony VTC5A batterier exploderade och dödade min rökbox (smok xcube 2). Kuk också, brännde handen lite dessutom. Får försöka öppna och kolla om jag kan reparera den. Vill varna för dessa batterier i alla fall.

Någon som vet om Sony lämnar någon slags garanti för dessa batterier?

Sony VTC5A är det absolut bästa batteriet på marknaden.
Det måste haft en skada på sig innan, annars har modden fått något riktigt frispel.

Var wrappen helt intakt eller använde du ett batteri med skadad wrap?
Citera
2017-08-15, 16:38
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIGATORBLOOD
Sony VTC5A är det absolut bästa batteriet på marknaden.
Det måste haft en skada på sig innan, annars har modden fått något riktigt frispel.

Var wrappen helt intakt eller använde du ett batteri med skadad wrap?

När jag kollade närmare på det så hade wrappsen blivit smått skadade upptill på mina andra sony batterier (går ej längre att se på den som gick sönder då wrappen smält). Mitt eget fel förmodligen med andra ord. Jag ser inte så bra men du har rätt så klart. Typiskt. Tror du det är någon vits med att försöka löda ihop lödningen vid batteri kontakten som tydligt brann upp eller tror du modden är helt körd inuti i alla fall? Verkar ju inte alltför lätt att öppna och kolla på. Det kom massor med rök ur hela modden när batteriet gick sönder.

Har beställt nya wraps nu, dags att wrappa om alla gamla batterier, har trots allt snart 2 år på nacken.

Beställde några LG-HB6 också då jag tycker att Sony blir lite väl varma under hög belastning.
Senast redigerad av Zot^ 2017-08-15 kl. 16:43.
Citera
2017-08-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
En fråga till ni nikotinberoende, hur känns det att luta sig själv att detta ska vara ett bättre alternativ än cigg? Detta är minst lika dåligt och finns 0 anledningar till att röka e-cigg. På vilka argument vill ni dö i förtid?

Minst lika dåligt? I en cigarett finns det tusentals ämnen som du förbränner och andas in, däribland tjära, bly, vätecyanid och kolmonoxid. I en e-cig förbränner du vegetabiliskt glycerin och propylenglycerin, vilket bildar vattenånga. Dessa innehåller även, förutom VG och PG, aromer och nikotin.

Givetvis är det säkrast att inte röka något av det, men om det står mellan att röka cigaretter eller e-cigaretter så är svaret ganska enkelt, och e-cig är inte "minst lika dåligt", ganska långt därifrån.

http://scienceblog.cancerresearchuk....us-as-smoking/

Det är värt att komma ihåg att e-cigaretter i första hand är ett rökavvänjningsverktyg. Det är tänkt att få dig att sluta röka cigaretter och det långsiktiga målet är väl ändå vara att sluta upp även med e-cig för de flesta.
Citera
2017-08-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Minst lika dåligt? I en cigarett finns det tusentals ämnen som du förbränner och andas in, däribland tjära, bly, vätecyanid och kolmonoxid. I en e-cig förbränner du vegetabiliskt glycerin och propylenglycerin, vilket bildar vattenånga. Dessa innehåller även, förutom VG och PG, aromer och nikotin.

Givetvis är det säkrast att inte röka något av det, men om det står mellan att röka cigaretter eller e-cigaretter så är svaret ganska enkelt, och e-cig är inte "minst lika dåligt", ganska långt därifrån.

http://scienceblog.cancerresearchuk....us-as-smoking/

Det är värt att komma ihåg att e-cigaretter i första hand är ett rökavvänjningsverktyg. Det är tänkt att få dig att sluta röka cigaretter och det långsiktiga målet är väl ändå vara att sluta upp även med e-cig för de flesta.
Det är ett tragiskt försök till hjälpmedel om du kallar det så , du går ju runt och puffar konstant utan tanke på att sluta. Det är som en alkis dricker folkisar eller glögg, fortfarande beroende och så är det. Du skapar en falsk illusion om att du är duktig, men du e fast i samma beroende.
Citera
2017-08-17, 16:03
Medlem
Citat:
Det är ett tragiskt försök till hjälpmedel om du kallar det så , du går ju runt och puffar konstant utan tanke på att sluta. Det är som en alkis dricker folkisar eller glögg, fortfarande beroende och så är det. Du skapar en falsk illusion om att du är duktig, men du e fast i samma beroende.

Målet är att trappa ner nikotinet och lägga e-ciggen på hyllan, precis som med andra hjälpmedel, t.ex nikotinplåster och tuggummin. Visst, det finns många som inte trappar ner nikotinhalten och aldrig lägger e-ciggen på hyllan, men jag ser nog hellre att man är beroende av det än av vanliga cigaretter, sett till innehållet. Med det sagt så är det nog få som skulle våga svära på att e-cig är garanterat ofarligt men de flesta är nog överens om att det är bättre att blossa på dem än på vanliga cigaretter.

E-cig har hjälpt mig bort från cigaretter. Jag både luktar och mår bättre. Om jag inte skulle kunna sluta och mitt straff för det skulle vara att bli beroende av e-cig resten av livet istället för cigaretter så tar jag gladeligen det, utan tvekan.

Alkohol, socker, fett, cigaretter, vapes... Det är mycket som vi människor blir beroende av och som är dåligt för oss. Världen vi bor i är inte perfekt. Vi har alla våra laster. Om du inte fallit ner i ett liknande hål så blir det hatten av för dig. Fortsätt på det spåret.
Citera
2017-08-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Målet är att trappa ner nikotinet och lägga e-ciggen på hyllan, precis som med andra hjälpmedel, t.ex nikotinplåster och tuggummin. Visst, det finns många som inte trappar ner nikotinhalten och aldrig lägger e-ciggen på hyllan, men jag ser nog hellre att man är beroende av det än av vanliga cigaretter, sett till innehållet. Med det sagt så är det nog få som skulle våga svära på att e-cig är garanterat ofarligt men de flesta är nog överens om att det är bättre att blossa på dem än på vanliga cigaretter.

E-cig har hjälpt mig bort från cigaretter. Jag både luktar och mår bättre. Om jag inte skulle kunna sluta och mitt straff för det skulle vara att bli beroende av e-cig resten av livet istället för cigaretter så tar jag gladeligen det, utan tvekan.

Alkohol, socker, fett, cigaretter, vapes... Det är mycket som vi människor blir beroende av och som är dåligt för oss. Världen vi bor i är inte perfekt. Vi har alla våra laster. Om du inte fallit ner i ett liknande hål så blir det hatten av för dig. Fortsätt på det spåret.
Dina argument håller inte, och jag förstår dig, för du talar ut ett beroende perspektiv. Jag själv var slav till nikotinet så jag ser båda sidor av mynten.

Bara för det är 'bättre' rättfärdigar inte ett beroende. En heroinist kan säga men nu knarkar jag bara lite annan opium och sen tog jag bara några subutex i går kväll men det är bättre än heroin så det är lugnt. Du måste släppa e-ciggen och vilja sluta för att sluta, alltså, viljan att sluta ska vara större än suget att puffa cool cancerrök.

Just knarkare är mästare på att rationalisera vilket du gör just nu. Men så gör många i ett beroende.
Senast redigerad av laidbackk 2017-08-17 kl. 16:14.
Citera
2017-08-17, 16:23
Medlem
Citat:
Dina argument håller inte, och jag förstår dig, för du talar ut ett beroende perspektiv. Jag själv var slav till nikotinet så jag ser båda sidor av mynten.

Bara för det är 'bättre' rättfärdigar inte ett beroende. En heroinist kan säga men nu knarkar jag bara lite annan opium och sen tog jag bara några subutex i går kväll men det är bättre än heroin så det är lugnt. Du måste släppa e-ciggen och vilja sluta för att sluta, alltså, viljan att sluta ska vara större än suget att puffa cool cancerrök.

Just knarkare är mästare på att rationalisera vilket du gör just nu. Men så gör många i ett beroende.

Du jämför rökare och vejpare med heroinister, vilket inte känns helt rätt. Argument och argument, jag har förklarat för dig varför vejping är bättre än cigaretter och förklarat varför jag gör det istället för att röka och vad mitt, och många andras, mål är.

Jag har redan gått ner från 12 mg till 6 mg nikotin. Nästa steg är 3 mg, sen eventuellt nikotinfritt ett kort tag för att slutligen lägga av helt. Om några månader så får vi se om det funkade eller ej. Annars får jag väl fortsätta "knarka".

Hade jag varit beroende av heroin hade jag nog också sett ganska annorlunda på beroendet än vad jag gör på nikotin.

Förstår din poäng. Håller inte med fullt ut men har full förståelse för hur du tänker. Trevlig kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in